Januari : #demaand van de hoffelijkheid

Laten we niet te zwaar beginnen. Januari is een moeilijke maand voor speciale eet- of drankgewoontes, zeker met de talrijke etentjes op het programma.

Dus begin ik met een sociaal project: januari wordt mijn maand van de hoffelijkheid.

We wonen hier in België zo dicht op elkaar en toch voelen veel mensen zich eenzaam. Iedereen is zo druk bezig met zijn eigen leven, dat we vaak de tijd niet nemen om vriendelijke of hartelijk tegen elkaar te zijn.

Het begint bij groeten. Bij de bakker, in de lift, aan de schoolpoort. Vreemden, buren, viavia-kennissen, … Meestal knik ik even snel. Soms ben ik gewoon lui, moe of ziek en kijk ik de andere kant uit. Of check ik nog snel facebook eens op mijn smartphone.

Voorrang geven in het verkeer, passief rijden, ritsen, klanten met minder boodschappen voor laten aan de kassa, enzovoort. Werk genoeg.

En nu we toch bezig zijn, zou ik ook meteen stoppen met zagen en klagen. Het weer, het verkeer, de werkdruk, de collega’s, de kinderen, de nmbs 😉 of de hond: ik ga proberen een hele maand alleen maar positieve energie uit te stralen. Wie doet mee?

17 gedachten over “Januari : #demaand van de hoffelijkheid”

  1. Goed idee.. Het gebeurt zo vaak dat als je op straat iemand hallo zegt of knikt of wat dan ook, dat je daar geen reactie op krijgt.
    Maar gisteren toch ook vriendelijkheid tegengekomen, van beide kanten dan 🙂 Een I-phone gevonden op straat. Via wat omwegen ( bijna te laat voor Peter Pan optreden, baby en iphone by ouders eerst gedropt om binnen te doen bij politie, politiekantoor gesloten, waarop er dan toch iemand op belde en zo deze toch nog…) .. terug kunnen geven aan de eigenares die van geluk een fles champagne cadeau deed. Wij blij en vooral zij blij 🙂

    1. ik ben niet zo handig om zelf iets in elkaar te flansen
      maar wat het logo ook is, is volgens mij niet eens zo belangrijk… ’t is maar dat een logo gewoon duidelijk werkt…

      Ik snuffelde eens op pinterest en vond de spreuk van loesje leuk en misschien toepasselijk
      “begon de dag met 10 goede voornemens
      ze zijn nu al op”

  2. Ik wil ook wel een poging wagen… Al zal het (met opnieuw héél veel kilometers in de auto) niet altijd even gemakkelijk zijn vrees ik…

    1. @ lori: Tuurlijk niet 😉 Ik herinner mij die ACB bende en die gesprekken in NCZ maar met de oprichting had ik niets te maken. De Models Inc Club daarentegen 🙂 Waar is den tijd toch?

  3. Goed idee om niet te moeilijk te beginnen. Maand van de hoffelijkheid, dat moet wel lukken. De maand zonder Facebook die ik op je lijstje zag staan iets minder. In ieder geval ‘count me in’. Maar dat logo daar moet ik even over peinzen.

Reageer