Van schoolpoort tot schoolpoort

Manou en Nina gaan sinds enkel weken naar een verschillende school. Beide scholen behoren tot de scholengroep Edugo. Nu fietsen wij dus ieder ochtend van schoolpoort naar schoolport, van het ene extreme in het andere. Slotendries is een grote school, met vier parallelle 1ste leerjaren van 22 kindjes. Aan de schoolpoort staan veel werkende ouders, bakfiets en fietshelmpjes en mama’s die vrolijke een babbeltje slaan. Vrolijk druk vind ik het. Sint Bernadette is een klein, gezellig en erg warm schooltje. De sfeer is er een stuk introverter. En ja, in alle eerlijkheid moet ik toegeven dat het een beetje een concentratieschooltje is.

Om een of andere reden ben ik erg gehecht aan “ons” klein schooltje. Ik voel me er mee verbonden; zou meteen meedoen aan allerhande inzamelacties en projecten en oudercomités. Tegelijkertijd ben ik erg tevreden over de nieuwe school die – laten we eerlijk zijn- toch meer bij ons past: de andere ouders zijn er zoals ons, de leerkrachten zijn vriendelijk, alles loopt zo vlot en gesmeerd, …

Mijn fietstocht bezorgt me altijd een erg dubbel gevoel. Jammer is het enige dat bij me opkomt. Jammer dat zo een tof klein schooltje het zo moeilijk heeft. Jammer dat alle ouders, zelfs de betere allochtonen kiezen om te veranderen. Jammer dat de scholengroep, de stad, de staat, god weet wie niets doet aan die dualiteit. Het zou zo gemakkelijk kunnen zijn. In de massa van de grote school zou er van eender welke concentratie geen sprake zijn. Jammer.

Misschien is het jammerste dat ik , als ouder, besef dat ik, met weg te gaan, het probleem en de dualiteit alleen maar groter gemaakt heb.

Een gedachte over “Van schoolpoort tot schoolpoort”

Reageer

