Bling bling

“Oh mama. Kijk zooo mooooie stofje, in het geeeel, mijn lievelingskleur. Mooooi.”

Je kinderen meenemen naar de stoffenwinkel is altijd een risico. Maar verkleedkledij is heel snel gemaakt, dacht ik. Dus kocht ik een meter gele bling-bling stof, en later nog een meter groen en roze. Ik knipte er een lang kleed uit, in één stuk. Alleen de zijkanten moest ik nog naaien: per kleedje twee rechte stroken van pakweg 50 cm. Een makkie, zo leek het.

Na 20 centimeter begon mijn machine plots raar te doen. Eerst bleef mijn bovendraad springen, dan werden de steken plots zo groot en uiteindelijk leek hij gewoon niet meer te naaien. De naald ging op en neer maar de draad weigerde mee te gaan. Stress. Ik werk met een goedkoop toestel, uit de Lidl, en bovendien heb ik niet zo heel veel ervaring. Misschien was het de naald, of een of andere instelling. Of misschien was mijn spoel vuil en knelde er ergens iets.

Wat hooguit tien minuten zou duren, werd plots een dagtaak. Ik heb mijn toestel helemaal uit elkaar gehaald. Na uren prutsen en vloeken en proberen en opnieuw en opnieuw, gaf ik het op. Mijn machine is kapot, zuchtte ik. “Dat heb je met die goedkope toestellen. Koop u toch gewoon een nieuw. Je doet dat toch graag naaien?”

Ik twijfelde want ja, iedereen verklaart me gek me mijn Lidl-toestel maar eigenlijk ben ik daar prijs-kwaliteit erg tevreden van. Rond de 70 euro heb ik het ding ooit betaald. Wat zou een duurder toestel meer kunnen? Ik weet bovendien nog altijd niet of ik naaien wel echt zo super leuk vind.

Voor kleine hebbedingetjes en rokjes en tasjes en verkleedkledij is het tof. Maar ondertussen heb ik ook al begrepen dat kleren kopen uiteindelijk nog altijd goedkoper is. Is het dan wel een goed idee om mijn een nieuw naaimachine te kopen van meer dan 300 euro? Ik zou dat geld dan liever geven aan een goedkope overlock. Dus reed ik naar de mediamarkt en naar de carrefour, op zoek naar een nieuw goedkoop basismodel maar ik vond niets deftigs.

“Zal ik vragen aan Meter of ze die kleedjes voor u afwerkt, dan kan je de komende weken rustig op zoek gaan naar een nieuw toestel.” Soms heeft hij goede ideeën, die man van mij. En wat bleek? Haar toestel bleek plots ook vast te hangen. Het ligt dus toch aan de stof. Jullie zijn gewaarschuwd 😉

5 gedachten over “Bling bling”

  1. Wilde juist ook melden dat Ikea sinds kort een naaimachientje verkoopt, maar Hilket was me voor.
    Die stof ken ik en die plastic pailletjes zijn helemaal niet goed voor je machine: ze blijven plakken aan je naald en je belast de moter daardoor teveel.
    En ja: een duurdere machine kan meer! Naaien doe je niet om geld uit te sparen, maar omdat je het leuk vindt. Hoe leuker je het vindt, hoe meer je machine mag kosten 🙂

  2. Ik weet wel dat je het niet doet voor het geld 😉 maar ik schrik toch altijd als ik zie hoeveel geld zo zelfgemaakte spullen kosten, alles in. Vaak is dat gewoon het dubbele van dingen die je koop in de winkel. Maar ik kan ook helemaal niet zo goed naaien, waardoor alles echt lang duurt. Misschien is dat het probleem.

  3. Ik naai graag, maar te weinig om ook veel geld te kunnen uitgeven aan een super-machine. Naaien is voorlopig nog een beetje haat-liefde: Soms is het resultaat echt goed en ben ik super tevreden maar even vaak mislukt de hele boel en ben ik dan zo gefrustreerd van de verloren tijd en geld… Ondertussen delen mijn mama en ik een Toyota machine uit de Makro, waar wij samen best tevreden over zijn.

Reageer

