Staycation

Er staan verschillende heel interessante artikels in mijn krant dit weekend, over staycation bijvoorbeeld. Steeds meer mensen zouden thuis blijven tijdens de vakantie. Mij lijkt dat nogal evident al is het maar omdat de vakantie 2 maanden duurt (en dan reken ik de herfst-, kerst-, krokus- en paasvakantie niet mee).

Weinig mensen kunnen en willen al die weken weg zijn van huis. Maar daar gaat het natuurlijk niet over. Velen nemen nu dus gewoon verlof op het werk om gezellig thuis te blijven, net als wij. Sommige doen het om geld te besparen of om ecologische redenen. Mooie motieven die ik ook best aan mijn lijstje kan toevoegen.

Maar eerlijk: in de zomer blijf ik gewoon graag thuis omdat er in eigen land zo veel te doen is: festivals, bbq’s, feestjes, Gentse Feesten (welke echte Gentenaar gaat er nu weg tijdens de feesten? ;-)), speelpleinwerking, kampen, openlucht tentoonstellingen, rommelmarkten, enzovoort. Ok, het weer is niet super maar we hebben ons nog altijd niet verveeld. En reizen is leuk maar het moet wel de moeite zijn.

Vakantie betekent voor iedereen iets anders. Ontspannen? Lang uitslapen doe ik nog het liefst in mijn eigen bed. Een huis huren in the middle of nowhere en daar dagenlang hangen, dat zegt mij nu eens echt niets. Pas op. Een weekje all-in in Turkije met een groep vrienden, veel lezen en ’s avonds lang in de bar hangen, en een paar uitstapjes naar lokale marktjes, aquagym en met de kinderen in de glijbaan: weigeren zou ik niet. Maar met 3 kinderen in hoogseizoen is dat uiteindelijk toch nog een dure grap, voor pulp.

Vakantie (voor mij) dat is tijd maken voor elkaar, samen dingen ondernemen en herinneringen smeden. En omdat het reisbudget op is na de skivakantie en we toch niet helemaal gerust zijn met Flo, doen we dat dit jaar dus in eigen land. Een weekendje bolhuis, een paar weken aan de kust en misschien nog een paar dagen naar de Ardennen, Gentse Feesten en Watou, paardrijkamp en kamperen in de tuin: ik voel me helemaal in vakantiestemming.

Maar volgend jaar zou ik mijn meisjes toch willen laten kennismaken met een andere deel van deze wereld, America of … eender welk continent naar waar de vliegtickets een beetje betaalbaar zijn. Reizen met 3 kinderen is vreselijk duur. Daarom begin ik nu al te zoeken, naar speciale acties (ook daarover staat een erg interessant artikel over de gazet met links). Heeft er iemand ervaring met huisruil?

3 gedachten over “Staycation”

  1. Hier – met 3 kindjes en een skivakantie achter ons en een heuse verbouwing voor ons- volg ik je helemaal. Staycation it is 😊 Ook wij kijken nu al uit naar een vakantie waar je levenservaring op doet tegen volgend jaar, niet zomaar 2 weken in een hotel verblijven op eender welke zonnige vakantiebestemming maar avontuur, beleven en samen herinneringen voor het leven maken. Dat willen we onze kapoenen volgend jaar geven.

  2. M’n broer heeft ook positieve ervaringen met huizenruil, doen ze al een paar jaar, ze vertrekken binnenkort weer. Zelf nog niet gedaan… Maar ons huis is dan ook nog in afwachting van een verbouwing… Misschien erna ook wel eens proberen… Misschien is een huizenruil binnen het land ook wel iets, een semi-staycation 😉

Reageer

