Tabbled

Mijn kinderen zijn verslaafd aan de Ipad, aan mijn Ipad voor alle duidelijkheid. Alleen kan ik er zelf eigenlijk nooit op werken. Ik mag het ding nog niet vastnemen of ze beginnen gegarandeerd ruzie te maken over wie er nu eerst mag en wie er gisteren het langst op gespeeld heeft.

Het tijdschrift Datanews bracht mij op een geweldig idee: de firma tabbled brengt goedkope tablets op de markt, speciaal voor het onderwijs. 99 euro voor een kleine fake Ipad, daar kan een mens toch niet voor sukkelen? En het bedrijf richt zich vooral op scholen. Zo slecht kunnen die tablets dan toch ook niet zijn. Dacht ik.

Eerlijk: het toestel is waarschijnlijk wel zijn geld waard. Manou kan er films op bekijken, en ik heb er een hele reeks apps en spelletjes op gezet via Google Play. Het ding werkt, punt. Maar het is geen Ipad, en Google Play app’s zijn geen Itunes apps. Sommige spelletjes zijn vergelijkbaar maar Itunes heeft een veel ruimer, vernieuwender en beter aanbod.

Werken met een Ipad is ongelofelijk simpe en snell. Flo zet het toestel zonder problemen alleen aan. Ze surft rustig naar You Tube, luistert even naar muziek, bekijkt een paar clips van Dora, speelt dan een bumbaspelletje , maakt een puzzel om dan weer te zappen naar een van de opgeladen video’s. Makkie.

Manou’s tablet kan dat waarschijnlijk ook allemaal. Alleen moet je een beetje zoeken, en geduld hebben. Niet dus. Tweede echte grote nadeel is de batterij. Mijn Ipad 2 gaat lang mee, dagen en drie kinderen lang. We hoeven daarom niet te panikeren als de lader weer eens zoek geraakt. De tabblet houdt het geen schooldag vol, tenzij je het toestel enkel als rekenmachine gebruikt.

Conclusie: once you go mac, you never go back. Again.

Reageer

