Hartverwarmend

Vorige weekend las ik een paar erg mooie en aangrijpende getuigenissen uit Villa Rozenrood (in Het Nieuwsblad), een vakantieverblijf in De Panne voor chronisch of terminaal zieke kinderen en hun ouders. Ik surfte even naar de site van de instelling en mijn bewondering nam alleen maar toe. En dan botste ik gisteren in ons weekblad op een erg persoonlijk en ontroerende reportage van het palliatieve zorgcentrum Coda. De artikelen zelf kan ik jammer genoeg niet doorlinken en toch vind ik beide instellingen meer dan een berichtje waard.

Soms wordt ik zo moe van al dat geklaag en gezaag. Veel mensen zijn ontevreden over van alles en nog wat, over de banken en politici, over het onderwijs, over de integratiestaat, over Ngo’s, over hun buren en hun vrienden. Iedere mens krijgt klappen in het leven, de ene al meer dan de andere. Het is zo gemakkelijk om zuur of achterdochtig te worden.

En dan lees heerlijke positieve verhalen over erg pijnlijke onderwerpen. “In deze afschuwelijke wereld wil ik geen kinderen grootbrengen”, aldus Etienne Vermeersch in hetzelfde weekblad. Villa Rozenrood en zorgcentrum Coda bewijzen het tegendeel. Beide instellingen zoeken vrijwilligers. Het spijt me ze dat ze zich aan de andere kant van het land bevinden, want anders had ik het zeker overwogen.

6 thoughts on “Hartverwarmend”

  1. Wij zijn met ons gezin al enkele keren te gast geweest in Villa Rozenrood. Een plek waar je als ouder eventjes echt kan ontspannen, waar je de zorg voor je zorgenkindje even uit handen kan geven, je weet dat er dag en nacht iemand klaarstaat om ook de medische zorgen even over te nemen. Villa Rozenrood was de enige plek waar ik me daardoor even echt kon ontspannen.
    Wie de mogelijkheid heeft er als vrijwilliger een handje toe te steken: zeker doen! Het is een prachtig initiatief, en Dedankbaarheid van de ouders en de kindjes is enorm groot!

    Dank je An om deze projecten even in de kijker te zetten!

  2. werd er ook stil van. Prachtig initiatief. Ik bewonder ook enorm hoe die koppels in het leven staan. Ik ken er iemand van, het is ongelooflijk hoe die aangezien de omstandigheden in alles het positieve proberen naar boven te halen.

Reageer

