Peter pan

Via de redactie kan ik regelmatig aan gratis kaarten geraken. Dat is een heerlijk extralegaal voordeel want voor een leuk uitstapje ben ik altijd te vinden. Dus toen er kaarten waren voor de nieuwe musical van Peter Pan heb ik niet getwijfeld. Mijn meisjes gaan dat geweldig vinden, dacht ik. Dat de voorstelling om 19.30 begon op een donderdagavond tijdens een schoolweek nam ik er maar bij. Pedagogisch niet helemaal correct zegt u? Tja, kinderen hebben ook recht op hun dosis spanning, avontuur en show, én de bijhorende vermoeidheid 🙂

Samen met de papa namen ze de trein, richting Brussel. Dat op zich was al een groot avontuur. En toen was het tijd voor Peter Pan. Ik ga u een lange recensie van de show besparen maar voor wie twijfelt kan ik toch een paar bedenkingen op een rij zetten: het decor, het licht, de “special effects” en de kostuums zijn overweldigend. Peter Pan is echt een heel mooie en indrukwekkende show. En toch greep hij ons niet naar de keel.

Het grootste pijnpunt is de taal. De vertelstem Tinkerbel speekt Engels. Mijn kinderen kijken regelmatig naar anderstalige tekenfilms, zolang ze voor de buis mogen hangen is alles goed. En op vakantie moedig ik hen altijd aan om met andere kindjes te spelen, ook al begrijpen ze elkaar nauwelijks. En gelukkig kenden Manou en Nina het verhaal van Peter Pan al. Toch begrepen ze het vaak niet, waardoor ik een groot stuk van de show vertaalster gespeeld heb. Zowel voor als achter ons, zag ik veel (te veel) ouders hetzelfde doen.

Peter Pan is een kinderverhaal, maar de musical is voor voor hen te moeilijk. Nog voor de pauze zag ik veel ouders en hun kinderen afhaken. Jammer. Veel Belgen zijn meertalig ja, maar ze moeten ook niet overdrijven. Het was bovendien technisch niet eens zo moeilijk geweest om de onzichtbare stem te laten vertalen. Tweede pijnpuntje is de duur van de voorstelling. De show begon om 19.45, de eerste pauze om 21.15. Less is more. Ik had zo een paar scènes kunnen schrappen. Wij hadden het na het eerste deel ook wel gezien. Iedereen was moe, ondanks de vele kanonschoten, het vuurwerk en de Cirque du Soleil-achtige effecten.

2 gedachten over “Peter pan”

  1. Ik was nog aan het twijfelen omdat de kaarten best duur zijn als je met een heel gezin wil gaan kijken. Dankzij dit bericht kan ik met dat geld iets leukers gaan doen!

  2. Hoi, spijtig te horen dat de show wat tegenvalt. Ik heb zelf 2 dochtertjes en heb kaartjes gekocht voor de show in december. Ik vrees nu ook dat het een afknapper zal worden.

Reageer

