Aanvaring

paddle, stand up paddle
aanvaring rederij de gentenaar, bootjes van gent, toerisme, rondvaart

 

in het water door rederij de gentenaar
aanvaring rederij de gentenaar, bootjes van gent, toerisme, rondvaart

 

Zondagmorgen gingen we stand-uppaddelen, op de Leie in Gent.  Ik had er veel zin in. Prachtig weer en met een koppel leuke vrienden het water op, dat zou vast lachen worden. Zo doe activiteiten vind ik eigenlijk altijd wel leuk, al blijkt het steeds moeilijker om mijn vrienden hiervoor te motiveren. Gaat het niet saai zijn, zo een paar uur rechtstaan op een surfboard? Ga ik dat wel kunnen? Stand up paddelen bleek leuker, spannender maar ook lastiger dan verwacht. Ik vind het persoonlijk leuker dan kajakken, actiever en grappiger. Bovendien zie je meer.

Alles ging (redelijk) goed tot we onder de brug van het Laurentplein voeren, in een vrij smalle verlichte tunnel.  Toen we een toeristenbootje achter ons zagen aankomen, zette iedereen zich schrap. Andere boten maken golven, veel golven. Ik moet u daar geen tekeningetje bij maken.  Maar de sfeer zat goed; iedereen was nog goed gezind en we lachten en riepen naar kapitein. Aan de snelheid van de boot te zien, hadden we plots wel door dat deze boot anders was dan zijn voorgangers. Hij toeterde van ver en leek geen snelheid te minderen. Iedereen peddelde zo snel mogelijk naar de kant van de brug, tijd om over te steken was er niet. Bob stond links, ik een beetje eerder rechts met het andere koppel. Toen het toeristenbootje ons voorbij voer, gaf hij plots gas bij waardoor de golfslag nog heviger werd. Op een meter scheurde hij Bob voorbij. Iedereen verloor zijn evenwicht en Bob viel in het donkere vieze water.

 

Hel.  “Er is nog niemand in het water gevallen tijdens het paddelen” had de begeleider gezegd. Tja, wij dus wel. Waarom moesten wij  precies zo een wegwaterpiraat tegenkomen? Wat bezielde die man? Waarom minderde hij geen vaart zoals alle andere boten?

Ik ben een optimistisch iemand maar het laatste jaar heeft mijn geloof in de goedheid van de mens toch veel rake klappen gekregen. En ik ben niet snel boos maar eens het zover is, geef ik moeilijk af. Ik was dus absoluut niet van plan om het hierbij te laten. Bob verloor zijn zonnebril en kwam er met een schaafwonde van af maar in de tunnel had het gemakkelijk veel slechter kunnen aflopen. De sfeer was alvast meteen bekoeld. Er was trouwens geen enkele reden voor zo een gevaarlijke maneuver. Na de val moest Bob noodgedwongen stoppen met paddelen maar wij trokken verder, richting graslei. Daar kwamen we de agressieve kapitein natuurlijk weer tegen. Hij bleek van rederij De Gentenaar te zijn.

Boos voer ik in zijn richting en sprak de man er over aan. Hij weigerde me zijn naam te geven (deed gewoon alsof ik lucht was, wat mij natuurlijk nog bozer maakte), en ook de bazin van de rederij lachte mijn klachten weg. “Wij kunnen anders niet werken.” Right. Dat het die dag mooi weer was en dus druk op het water, vond zij blijkbaar een goede reden om eens een surfer te verzuipen. En dus reden Bob en ik na de paddle-initiatie richting politiecommissariaat.

Jammer dat iedereen die dit leest door die ene eikel nu waarschijnlijk denkt: goh, dat paddelen, dat is niets voor mij. Dat ziet er echt veel te gevaarlijk uit. Ik heb geen aandelen bij surf-in maar standup paddelen is echt leuk. En als u toch van plan bent om te genieten van een toeristische rondvaart in Gent: kies voor de bootjes van Gent, aan de ajuinlei. Die waren (ook in het verleden) altijd behulpzaam en vriendelijk 😉

8 thoughts on “Aanvaring”

  1. Inderdaad, de Bootjes van Gent (wit met rood) zijn de beste! 🙂 OK, ik ben niet helemaal partijdig omdat ik familiebanden heb met de rederij van de Bootjes. Maar ik las met spanning je stukje en dacht: oh nee, toch geen slechte reclame voor de Bootjes. Gelukkig is het tegendeel waar! 🙂

  2. Ha, goed datje die boosheid op je blog kan uiten! Wij zijn aan het overwegen om de aperitief op ions huwelijksfeest volgend jaar op het water te laten doorgaan. We weten al bij welke firma we ons niet moeten informeren

  3. Probeer vooral je geloof in de goedheid van de mens niet helemaal te verliezen. Maar die is de dag van vandaag soms inderdaad heel ver te zoeken…
    Standuppaddelen… nog nooit van gehoord tot deze avond dus. Waar halen ze het soms toch he.

  4. Problemen met bootjes, bij ons aan de roeiclub in Brugge op het kanaal Oostende – Gent is dat ook dagelijkse kost…
    Tijdens roeitrainingen passeren er regelmatig yachtjes, met een al dan niet ervaren schipper, en sommigen scheppen er een pervers genoegen in om extra gas te geven. Vaak levensgevaarlijk, voor de kleine gastjes van 10 jaar, die niet altijd gepast kunnen reageren.
    Gelukkig zijn er ook schippers die juist gas minderen, om ons niet teveel te hinderen…

Reageer

