Geluk

“Dokters of advocaten zijn niet noodzakelijk gelukkiger dan poetsvrouwen.” Als het over leerstoornissen gaat, duikt de stelling steevast opnieuw op. Mensen bedoelen het goed: hoge studies zijn geen garantie op emotioneel geluk. Maar tussen ons: kent u veel echt gelukkige poetsvrouwen? Wij hebben de voorbije jaren al meerdere poetsdames in huis gehad, met dienstencheques. De ene deed haar job al liever dan de andere maar ik ben zeker dat moesten ze kunnen kiezen, ze toch allemaal iets anders zouden doen.

Goede ouders willen dat hun kinderen gelukkig worden. Dat is een hele vooruitgang ten opzichte van vroeger, toen “het maken” gelijk stond aan materiële welvaart en sociale status. Mij maakt het echt niet uit wat voor werk mijn kinderen later doen (of wat de goegemeente daar van denkt.) Maar zeggen dat een school en het daarbij horend diploma onbelangrijk zijn, is toch een stap te ver.

Doen wat je graag doet, daar wordt een mens gelukkig van. En ja, voor sommige vrouwen betekent dat: thuis voor de kinderen zorgen. Ik zou mij ook goed kunnen voelen als huisvrouw (met veel vriendinnen en veel creatieve hobby’s). Het probleem met die leerstoornissen is dat die kinderen gewoon minder keuze hebben. Dat is de realiteit en die is niet voor iedereen even verteerbaar. Zelf maakt het me echt niet uit wat mijn kinderen later zullen doen van werk, echt niet. Ik hoop gewoon dat ze vroeg of laat een goed evenwicht vinden tussen wat ze willen en wat ze kunnen.

Geluk hangt af van zo veel factoren. Een leuke job is één deelaspect. Veel koppels gaan tegenwoordig uit elkaar. Dat is trouwens ook een factor waar ouders een heel belangrijke rol in spelen. Relaties worden steeds ingewikkelder. Als ik mocht kiezen dan zou ik mijn meisjes eerder een goede levenspartner en een handvol leuke goede vrienden wensen, meer dan een sjiek diploma of een vetbetaalde baan.

2 gedachten over “Geluk”

  1. tgoh
    ik begrijp je bezorgdheid
    maar ik denk dat alle ouders die wel eens hebben 😉
    en ik ben er van overtuigd dat nina op een zeer liefdevol plaatsje terecht is gekomen en volgens mij is dat de allerbeste basis in ’t leven

  2. Die kleine meid van je komt er wel…met wat vallen en opstaan, maar doen wij dit allemaal niet eens? En een betere plek kan ze zich niet wensen. Zo veel is ondertussen wel duidelijk.

Reageer

