Aantal clicks

Mijn Nikon D700 en ik werken al een viertal jaren succesvol samen. Why change a winning team? Ik ben niet zo geïnteresseerd in het nieuwste van het nieuwste maar het leek mij plots toch tijd om eens te vernieuwen. In de fotografie gaat de techniek snel vooruit. Een D800 zou mij het leven een klein beetje gemakkelijker maken.

Mijn huidige camera doet het bovendien nog altijd perfect. Misschien zou ik er nog een mooie prijs voor krijgen op de tweedehandsmarkt. Dus zette ik mijn D700 online en wachtte af. Ik kreeg al heel snel veel reacties. Bijna allemaal vroegen ze naar “mijn” aantal clicks.

Het aantal clicks van een camera is het totaal aantal keer dat je ooit op “het knopje” duwde. Ik heb het ding de voorbije jaren natuurlijk intensief gebruikt. “Een semi-professioneel toestel kan 150000 clicks aan, een professioneel 250000. Nadien is het gedaan.”

In welk segment mijn D700 valt weet ik niet, en ik had ook totaal geen gedacht van hoeveel clicks mijn camera al achter de rug had. Een van de potentiële kopers zocht het op, via deze site. 305000 clicks. Whoaw, zo veel. Hij wou er nog 200 euro voor bieden maar voor dat bedrag hou ik hem liever zelf, “my partner in crime”.

6 gedachten over “Aantal clicks”

  1. Je kan trouwens ook nagaan of alles nog intact is (qua pixels) door een foto te nemen met de lensdop dicht.
    Overigens staat er op de nieuwere toestellen volgens mij een tellerke. Bij de onze tenminste toch wel nu 🙂

  2. De D700 valt in de 150.000 categorie. Een Nikon “Pro” toestel heeft al gauw het dubbel (D3=300.000 en D4=400.000). 300.000 is inderdaad een risico wat niet wegneemt dat je er even goed 500.000 mee kan halen. Sowieso gezien de kost van het vervangen van de shutter meevalt is 200€ veel te weinig. Dat heeft hij er niet echt bijverteld denk ik 😉

  3. Bedankt voor de link! Net ook even geprobeerd en ik zit aan iets meer dan 96.000 clicks. Ik hoop dat de Nikon D300 ook in de 150.000 categorie valt… Dan kan ik nog even verder. 🙂

  4. Bedankt!
    Zullen eens enkele kleine 2 jaar later reageren, eens kijken wie nog reageert.
    Zit nu op 12054 clicks met Nikon D5100, weet iemand wat het maximale aantal is?
    Groeten
    Steven

Reageer

