Drinkbus

Iedere school heeft zo zijn eigen reglement. Meestal hou ik niet van allerhande regeltjes, al is het maar omdat die weinig ruimte laten voor nuance. Maar zolang er ouders bestaan die hun kleuter chips meegeven als tien-uurtje, kunnen directies natuurlijk niet anders.

Nieuw dit jaar het is verbod op drinkdoosjes. “Alleen herbruikbare flessen zijn toegelaten.” Ik heb wel sympathie voor het milieuvriendelijke standpunt van de school. Jaren geleden vonden velen afval sorteren ook “lastig”, “onhaalbaar” en “zinloos”. Ondertussen sorteren we ons te pletter en niemand stelt zich daar nog vragen bij. Sommige ouders klagen nu over de hygiëne van de drinkbussen maar zelf heb ik niet zo veel last van smetvrees.

Moeilijker vind ik het bijkomende verbod op chocomelk. Wat is er mis met chocomelk ? Fristi en fruitsap bevatten minstens evenveel suiker maar mogen wel. Jammer. Mijn meisjes zijn erg zuinige drinkers, altijd al geweest. Geen doosjes en geen chocomelk zorgen er voor dat zowel Flo als Nina helemaal niets drinken op school. Meestal wordt hun drinkbus niet eens geopend, en in het andere geval belandt het water toch vooral in de boekentas. Vooral voor Flo is het jammer dat ze tijdens de pauzes zo geen extra dosis suiker binnenkrijgt.

Na een maand ben ik dus maar gecapituleerd. Voor ons geen drinkbussen meer. Vanaf vandaag kopen wij gewoon drankjes op school, al probeer ik ook daar het reglement een klein beetje naar mijn hand te zetten. Wat gaan ze drinken? a. water b. appelsap c. fruitsap d. melk e. fristi en dan ben ik maar zo vrij geweest om er bij te zetten: f. ze mogen zelf kiezen 😉 Nu maar hopen dat ze drinken…

12 gedachten over “Drinkbus”

  1. Bij ons kunnen kleuters kiezen tussen melk, chocolademelk en fristi. Onze kinderen nemen hun drinkbus van thuis mee, gevuld met appelsap, thee, of verdunde Oasis. Voor mij perfect. Maar volgens juf zouden de kinderen vanaf volgend jaar alleen nog maar water mogen meenemen… Dàt vind ik dan weer een brug te ver, want onze miniman drinkt huis ALTIJD water, maar dan wel prikwater en ja, iets met prik mag niet op school….

  2. Ook hier een heel moeilijke drinker, melkproducten zijn bij ons wegens gevoeligheid geen optie… ’s Morgens krijgen ze al fruitsap bij het ontbijt Bij ons werd het spuitwater, maar ik heb ook al gemerkt dat daar bij de juffen te weinig aandacht aan besteed wordt.
    Hoe pak jij dat thuis aan, hen meer laten drinken?

  3. tgoh en dan die drinbussen zelf… da’s ook een gedoe om een goede te vinden waar ze uit drinken en die gemakkelijk zijn
    zo’n doosjes worden nu eenmaal gemakkelijker leeggedronken, ook hier

    op sommige scholen mag je wel nog kartonnen drankjes meegeven maar krijg je uw afval gewoon mee voor thuis 😉

  4. Hallo, drinken op school is hier hetzelfde probleem. De doorzichtige drinkers van Tupperware (geel) met een schuifteutje, die brengt vanaf deze week wel soelaas 🙂

  5. De school vraagt misschien ook wat ze wil drinken om te weten hoeveel ze van elk drankje moeten inkopen/klaarzetten per klas? Toen ik in de lagere school zat deed ik ’s morgens de drankenronde, met een lijstje per klas welke drankjes we aan de deur moesten klaarzetten…

  6. Wij hebben daar altijd veel geluk gehad met onze kleuter, neemt elke dag zijn drinkbus met water mee en ’s avonds is die mooi leeg. Heeft altijd goed gedronken, als baby al. Ons baby-meisje daarentegen dat zal wat anders worden… Het papflesje is altijd weer een strijd waarbij alles dat kan afleiden even on hold gezet moet worden.. (inclusief grote broer, ocharme)

  7. Hier ook het probleem om een goede drinkfles te vinden die makkelijk drinkt en die ze vlot open en vooral dicht kunnen doen. Hebben al meermaals een natte boekentas gehad. Vanaf nu geef ik kleine flesjes water mee die ik terug opvul. Die dopjes kunnen makkelijk open en dichtgeklikt worden en na een week wordt het flesje vervangen.

    Heb trouwens eens en restje water opgedronken uit hun ‘oude’ drinkfles: smaakte verschrikkelijk slecht. Als ze al niet makkelijk water drinken en het smaakt dan ook nog eeen beetje naar metaal of plastiek, ik zou het ook niet moeten hebben.

  8. bij tiemen op school alleen water of melk en in een drinkfles. ik vind dat gelijk ook niet nodig dat er overdag andere dinges gedronken worden (behalve voor kindjes die om medische reden dat nodig hebben zoals flo natuurlijk, zeg daar zou de school toch een uitzondering voor mogen maken!). ik probeer die lijn hier trouwens thuis door te trekken, ook zoveel mogelijk water of melk. De drinkflessen van de carrefour vind ik zeer ok, nog geen lekken gehad dit schooljaar en gemakkelijk open en dicht te doen.

Reageer

