Veilig, veiliger, veiligst

Weet u hoeveel helmen wij hier thuis liggen hebben? Te veel als je het mij vraagt. Vier of vijf fietshelmen, voor de kinderen wel te verstaan. En ook nog paardrijhelmen, skihelmen en motorhelmen en sinds kort ook skatehelmen. Wat is eigenlijk het verschil tussen al die helmen? Kan je niet gewoon skiën met een fietshelm? Of paardrijden met een skatehelm? Ok misschien is dat een gek gezicht maar volgens mij zijn die verschillende modellen gewoon een marketingstrategie om ons steeds opnieuw te doen kopen.

Naast een toren helmen hebben we ook nog bak vol beschermvestjes: fluofietsvestjes, ruiterbeschermvestje, pols- en kniebeschermers enzovoort. Waar is dat toch allemaal voor nodig?

Neen, ik ben geen held. Ik hou niet van pijn, zeker niet van fysieke pijn. Toch sta ik niet angstig in het leven. Ik voel me zelden onveilig, niet ’s nachts alleen op straat, niet in de wagen en zeker niet op de fiets of op mijn rollerblades. Voor mijn kinderen is dat niet anders. “Vallen hoort er bij”, is een van onze stokpaardjes. En natuurlijk wil ik de echte risico’s beperken maar toen ik deze week met het zoveelste helmpje de Decathlon buitenstapte dacht ik toch: alle An, ze maken ons toch gewoon iets wijs.

En na twee verloren paardrijtoks rijden mijn meisjes vanaf nu dus paard met hun skatehelm. Lach niet. Binnen enkele jaren is dat vast mode. 🙂

5 thoughts on “Veilig, veiliger, veiligst”

  1. volgens mij zien die toks er in groot-brittannië er al jaren zo uit. of zit de dressuur-oefentok (zwart fluweel, wél tok, geen hoed) nog in mijn geheugen van toen ik zelf nog dressuur reed en zijn er hier in cross-country/military toestanden ook al dergelijke toks te zien?

  2. Wij fietsen met een Nutcase-helm. Die worden hier verkocht als fietshelm, maar in het buitenland ook om te skaten en dergelijke. We overwegen om onzen oudste, die in april op skireis gaat met school, zo een helm te laten gebruiken.

  3. In Spanje dragen ze zelfs een fluwelen tok voor op de brommer. Ze dienen tenslotte allemaal voor hetzelfde, ter bescherming van het hoofd dus wat maakt het uit in wat voor model, kleur of materiaal het bestaat zolang het er maar cool uit ziet toch!

Reageer

