Taal

Een paar uurtjes extra slapen gaven me een beetje extra kracht. En wat een perfecte timing want er biedt zoch al weer een nieuw zorgje aan. Gisteren was De Tandem nog eens op bezoek. Samen met de thuisbegeleidingdienst volgen we Flo’s ontwikkeling op maar het geeft mij natuurlijk ook een klankbord, een extern en objectief iemand aan wie ik mijn ergernissen en twijfels eens kwijt kan.

Dat ik ze soms niet zo goed begrijp en dat ik me soms zorgen maak om haar taalontwikkeling, zei ik. Kleuters verschillen op die leeftijd natuurlijk heel erg van elkaar, zeker op dat vlak. En, toch. We deden een paar tests. ” Ik schrik er toch ook van”, zei ze. Dat zinnetje zegt eigenlijk alles.

Het is natuurlijk nog niet dramatisch maar kom: we hebben er een paar dilemna’s bij.
Tuuten is niet goed voor de taalontwikkeling, maar het kind haalt er zo veel troots uit. Weg of houden? Moet ik logopedie overwegen of laat ik Flo niet beter gewoon eens grondig testen in het COS? Weer een paar vraagjes op mijn eindeloze lijstje voor de neuroloog, volgende week.

3 gedachten over “Taal”

  1. dat tuutje: weg ermee 😉
    zeker als ze praat met haar tutje in haar mond
    ze moet dit tutter ooit toch eens afgeven, dus waarom niet vandaag?
    wij hebben dat bij miro goedgemaakt met een “grotejongencadeau”, maar in gent is toch zo een tutjesboom?

    persoonlijk zou ik kiezen voor een grondige testing in het COS
    daar hebben ze -mijn inziens- veel expertise
    en dan krijg je eens een globaal beeld

    en logopedie of niet hangt volgens mij (ook logopediste) toch van heel veel factoren ook af
    – kan ze dat er nog bijnemen?
    – kan ze haar aandacht al lange tijd focussen?
    – heeft ze er zelf last van dat jij haar niet verstaat? raakt ze gefrustreerd?
    – enz enz

    courage an!

  2. ook eens bij de juf horen zou ik zeggen? Of zij ook vindt dat het opvallend is? Want kindjes kunnen in verschillende situaties soms heel erg anders reageren, mss gebruikt ze id klas wel de taal juist en thuis niet? En misschien is er in je kenissen/vriendekring wel een logo te vinden die eens op een onbewaakt moment wat kan testen met Flo, want in een ‘officiele’ testsituatie (en zeker in zo een vreemde omgeving als het cos) zal ze sowieso zwakker scoren dan ze is. Pas op ik ben niet anti-cos hé, absoluut niet, maren wordt er begin volgend jaar ook uitgebreid getest maar ik zou eerst een paar andere pistes uitproberen….veel sterkte! (en veel boekjes lezen, liedjes zingen, dingen bij naam benoemen in dagdagelijkse situatie, dat zijn de dingen die ik hier toepas en die toch een beetje helpen :-))

  3. Tutje meegeven met de Sint binnenkort? Wij gaan nog even wachten, omdat Sint Maarten bij ons amper enkele dagen na haar 1ste schooldag komt, ’t zouden misschien wat veel veranderingen in 1 keer zijn, maar op zich vind ik de Sint een ideale gelegenheid. En sowieso krijgt ze haar tutje enkel om te slapen en in de auto, en als ze iets zegt met de tut in de mond, zeggen we altijd dat we het niet begrijpen. (Wat meestal ook wel zo is :-))
    Hopelijk geraak je vlot uit je dilemma’s…

Reageer

