Tik

Ieder mens heeft zo zijn kleine bizarre gewoontes en dat is maar goed ook. Een beetje gekheid en eigenheid geeft kleur aan je persoonlijkheid.

Manou heeft zo een tik, als ze moe is. Sommige kinderen geeuwen of wrijven in hun ogen. Manou wrijft met haar handpalm op en neer over haar voorhoofd. Op zich is daar niets mis mee, behalve dat ze het steeds meer en steeds heviger doet. Haar froufrou (of pony) staat er recht van. En als ik ’s nachts naast haar slaap, houdt haar gewrijf me wakker.

Het haar verbieden lijkt mij contraproductief. Ik zou haar alleen een complex aanpraten. Neen, ik wacht gewoon op haar eerste verliefdheid en bijhorende schoolreis. Dan lost het probleem zich waarschijnlijk vanzelf op. 🙂

Doen jullie kinderen ook soms raar?

7 gedachten over “Tik”

  1. die van ons zuigt op één of andere manier op zijn tong en krult in zijn haar (of het mijne) als hij onzeker of moe is. Dat haarkrullen doet hij ook bij zijn kinderverzorgsters, maar zijn toekomstige juf heeft jammer genoeg kort haar.

  2. Onze jongste kreunt zichzelf in slaap. Het volume neemt blijkbaar toe naarmate hij ouder wordt. Het is nu al verschrikkelijk luid en hij is nog maar 2,5. Als hij ’s nachts even wakker wordt, begint hij gewoon opnieuw. Ik vond het eerst nog schattig, maar nu begint het toch bij momenten serieus op mijn zenuwen te werken 🙂

  3. Gaëlle duimt, nog steeds, als ze heel erg moe is en om in te slapen. Al valt duimen wellicht niet onder de categorie “tik”. Maxime deed lang (af en toe) een grimas met z’n lippen, dat ging voorbij. De laatste maanden tokkelt hij met zijn wijsvinger op z’n lippen als hij nerveus is. Maar ik heb de indruk dat het ook aan het verminderen is (of ik let er minder op). Het komt en gaat een beetje. Onlangs was er een vriendje van de kindjes die constant z’n neus opsnoof. Eerst dacht ik dat hij verkouden was, maar er kwam weinig snot aan te pas 😉 Dat vond ik toch wat ergerlijk. Maar als ouder kun je inderdaad weinig doen. Meestal gaan ze gelukkig vanzelf over.

  4. Ik heb er hier eentje die als hij aan tafel komt zijn keel begint te schrapen. Wel 20 keer op een minuut! Hij zegt dat er slijmpjes in zijn keel zitten maar volgens mij is het gewoon een tic nerveux. Hij doet het alleen als hij aan tafel zit om te eten! Grrr …

  5. Ooh ja hoor, maak u geen zorgen!! Tais heeft een tijdje met de ogen geknipperd, om gek van te worden en het was ook geen zicht. Het kwam op & het ging weg, zonder enige reden. Bij de oogarts geweest en toen bleek dat ze droge ogen had, druppeltjes waren een oplossing. Maar of dat de echte reden was betwijfel ik. Soit, nu is het volledig gedaan. Een andere tic die ze al gehad heeft is kuchen, ook heel vervelend. Kwam ook out of the blue… Maar ik vermoed dat er nog wel zullen volgen, als kind heb ik ook verschillende tic’s gehad.

  6. Mijn dochter kriebelde mij, met één vingertje altijd op delfde plaats uren aan één stuk als je haar liet doen. Om gek van te worden!. Dat heb ik haar echt moeten verbieden want dat was om gek van te worden. Daarna deed ze het bij Beertje. Die verdroeg dat beter en mopperde nooit. Alleen zijn pels heeft dat gewrijf niet echt goed doorstaan 🙂

  7. Hier een haardraaier: ze heeft krullen en draait die rond haar vinger. We hebben haar al twee keer moeten losknippen, wegens paarse vastgedraaide vingertop…

Reageer

