Breakdown

image

Gisteren zag ik nog eens een film in de bioscoop. Dat was lang geleden. Als student ging ik wekelijks naar de cinema, maar persoonlijk vind ik Kinepolis echt duur. Maar het blijft tof om een goede film op zo een groot scherm, in een enorme (en liefst bijna lege) zaal te bekijken. Lekkere zetels ook.

Om 14.15 is de keuze beperkt. ‘The broken circle breakdown’ sprak mij aan: lekker Belgisch, een emotioneel en menselijk verhaal, een beetje kunstig met humor én de nodige diepgang.

Over ouders die hun dochtertje verliezen aan kanker. Slik. Ik loop moe en dat maakt me emotioneel. Ik ga wenen, hard wenen, dacht ik. Neen, dat mag niet gebeuren. Ik moet nadien nog werken. Ik weet wat er gaat komen; ik ben voorbereid; ik heb mezelf onder controle. Blijven ademen en knipperen.

Het is een mooie, hartverwarmende en tegelijk hatverscheurende film. Ik vond hem extra confronterend omdat hij deels in het UZ is opgenomen. Toch is het aanrader, al is het maar omdat ik nog maar eens besefte hoe broos geluk is.

8 thoughts on “Breakdown”

  1. En heb je je kunnen inhouden of niet? Dat kan ik niet opmaken uit je verhaal. Lijkt me wel moeilijk want ik hoor aan alle kanten dat het heel emotioneel is. Daarom ga ik ‘m ook maar niet zien, denk ik.

  2. ik had hem ook willen gaan zien, maar voelde me een beetje té sterk aangesproken door het verhaal… we zijn kleine kadee ondertussen al 3 x net niet kwijtgeweest en ik vrees dat deze film een beetje te dicht op mijn vel zit…
    wel fijn om te lezen dat je hem de moeite vond!

  3. Een prachtige fim, aangrijpend, maar toch vind ik het geen tearjerker. Ik moest minder tranen wegslikken bij de dood van het dochtertje dan op het einde van de film (dat ik hier niet ga verklappen voor de mensen die hem nog niet zagen).

Reageer

