Neus- of maagsonde?

MISSCHIEN worden Flo’s aanvallen veroorzaakt door een glut-deficiet. Zekerheid over die diagnose krijgen we pas rond februari. Ondertussen krijgt Flo ’s nachts extra voeding, en ook overdag spuiten we haar regelmatig bij zodat ze zeker genoeg voeding binnen krijgt.

Die sonde is wel een gedoe. Om de zoveel tijd trekt Flo ze uit haar neusje en dan moeten we ze opnieuw laten steken, vaak op de spoed.

We kunnen nu ook een maagsonde laten plaatsen, adviseerde de dokter. Dan zit de sonde vast en komt het buisje door haar buikwand. Bovendien zie je die sonde dan niet meer zitten.

Maar … Er is een maar aan ieder verhaal. Het laten plaatsen van zo een maagsonde gebeurt onder volledige narcose, inclusief opname. Als Flo geen glut-deficiet heeft, vind ik dat best invasief voor een paar maanden. En zo een maagsonde kan er ook uit, als je er genoeg kracht op zet. De gevolgen van een lek of scheur zijn dan meteen veel groter.

Twee verpleegsters gaven mij tegenstrijdig advies: niet doen, wel doen. Weer een dilemma om over na te denken. Tips, meningen en vooral ervaringen zijn welkom.

10 thoughts on “Neus- of maagsonde?”

  1. Ik zou me vooral focussen op het huidige “nut” van de sonde. Wat voor soelaas brengt de sonde nu, onafhankelijk van de diagnose? Je bent ongetwijfeld ergens geruster, want je weet dat Flo ongeacht peuterkuren toch voldoende eten binnenkrijgt. Maar zijn er ook andere voordelen? Die blijven bestaan, ook nadat er aan het licht komt dat er geen Glut-deficit is? Dan zou ik voor die PEG-sonde gaan!

  2. Die sonde hechten ze vast dus moet ze al flink trekken en een hoge pijngrens hebben. De gewone neussonde moet je om de zoveel tijd vervangen (maar daar zorgt ze zelf voor heb ik begrepen ;o) en liefst alle dagen verplakken om drukletsels te voorkomen in het neusje.

  3. Is dat met een zogenaamde mickey button? Vrienden van mij hebben een kindje dat zo’n button heeft. Ik denk dat het vlot loopt, maar zeker ben ik er niet van.
    Ik kan je niet helpen. Goed bespreken met jullie tweeën. En eens je gekozen hebt, er volledig voor gaan.
    Hopelijk brengt februari raad …

  4. ik had het persoonlijk heel moeilijk met het gegeven “sonde”… neussonde noodgedwongen een tijdje geplaatst. er is toen ook gesproken over een maagsonde en dat vond ik zo definitief. vooral omdat er buiten “te weinig eten” op dat moment geen enkele gegronde reden was (in mijn ogen) om een maagsonde te plaatsen. uiteindelijk is er geen operatie van gekomen en bleek dat het slecht eten een bijwerking van medicatie was… *zucht*
    helaas kan ik alleen maar spreken vanuit mijn eigen verhaal, dit is een moeilijke knoop die jullie alleen zelf kunnen doorhakken… niet simpel he?

  5. ik zit op fb in een groepje voor mama’s van speciale kindjes… daar zitten een aantal kindjes met zo’n maagsonde. als je graag toegevoegd wordt geef maar een seintje!

  6. Mijn conclusie, een moeilijke want moest het mijn kind zijn dan kan ik die gewoon zelf hersteken als verpleegkundige. Is dat iets wat de thuisverpleging mag aanleren net zoals inspuitingen?Dat weet ik dus niet. Als je dat ziet zitten zou ik daar eens achter horen. Als ze nog maanden bijvoeding met sonde nodig heeft dan zou ik de ingreep wel overwegen…

  7. al een geluk dat je niet zo’n piekeraar bent, dan kan je de knoop wel doorhakken 😉
    ikzelf zou gek worden van die tegenstrijdige adviezen…
    de hartjesplakker is wel megaschattig 🙂

Reageer

