De rekening

Kinderen kosten geld. Dat weet iedereen voor hij er aan begint. Zorgkindjes kosten iets meer, ook dat is geen nieuws. Hoewel ik doorgaans tegen allerhande verzekeringen ben, vind ik een hospitalisatieverzekering een must voor iedereen.

De rekeningen stromen binnen, dag na dag. Op zich vind ik dat logisch. Bob en ik hebben gelukkig geen geldproblemen en ik vind Flo bovendien belangrijker dan een stom bedrag op de bank. Lastiger is de papierslag, en de bijhorende beslissingen.

Zo kregen wij vandaag nog een extra brief, van het bijzonder solidariteitsfonds. Dat Flo’s medicatie niet terugbetaald wordt, omdat “epilepsie geen chronische ziekte is”. Alleen kanker, nierinsufficiëntie en andere levensbedreigende ziektes komen in aanmerking. En “het college meent dat er voldoende therapeutische alternatieven bestaan zoals Topiramaat en Lamotrigine.”

Zucht. Alsof ik ooit gekozen heb voor Taloxa. De ene dokter trekt de diagnose van de andere dokter in twijfel. En daar zit je als ouder tussen, met de rekening. Een flesje taloxa kost ongeveer 70 euro, voor 3 tot 4 weken mee. Dat gaat dus toch over een kleine duizend euro per jaar. Nu heb ik er dus nog een dilemma bij. Moet ik hier nu iets aan doen? Zou ik opnieuw contact opnemen met het UZ? Wat gaan de gevolgen zijn? Wil ik het risico wel nemen om Flo weer te veranderen van medicatie?

IMG_20121207_125805

IMG_20121207_125852

7 thoughts on “De rekening”

  1. zucht, bureaucratie deel elfendertig…
    kadeeke neemt ook Taloxa, wij krijgen hiervoor wél een derdebetalersregeling. we hebben hiervoor onze neuroloog wel een speciaal papier moeten laten invullen voor de mutualiteit en doordat hij een epilepsiesyndroom heeft krijgt hij het wel terugbetaald. (hmz, “mooie” zinnen schrijven lukt vandaag precies niet, maar je snapt wel wat ik wil schrijven).
    misschien eens contact opnemen met sociaal verpleegster in het ziekenhuis?

  2. Gezien Flo dit jaar al meerdere keren opgenomen is, dekt de hospitalisatieverzekering de medicatie niet x tijd voor en x tijd nà de opname? (Bij ons is dat zo drie maand voor en 6 maand na de opname.) En kan je het zo een deel toch recupereren? Ga eens na bij jouw ziekenfonds waar bij hen de grens ligt voor de maximumfactuur? Eens je daarboven zit krijg je al het remgeld automatisch terugbetaald. En eventueel overwegen om van mutualiteit te veranderen dan want er zijn ziekenfondsen die voor jonge kinderen vanaf 200 euro remgeld alles terugbetalen… Of vragen aan de behandelende arts om beroep aan te tekenen tegen de beslissing van dat college als dat kan? Ik zou niet switchen van medicatie, althans toch niet tot je de resultaten hebt van dat genetisch onderzoek… Veel, sterkte want ik weet dat ik hier nu wat dingen op tafel gooi die weer veel opzoekwerk en achtergeloop en papperassen met zich gaan meebrengen, ik weet absoluut wat het is. Er is nog heel veel werk ad winkel om de logge zorgwereld in de 21e eeuw te trekken….. COURAGE!

  3. Euh.. epilepsie geen chronische ziekte ? Wat is het dan wel? Een tijdelijk ongemak ?
    Onze kinderen kunnen het de rest van hun leven hebben, wat is er chronischer dan dat?
    Moeilijk te begrijpen, maar helaas niets aan te veranderen.
    Eventueel nog even de genetische testen afwachten, of daar effectief iets uitkomt?
    Als ze iets moesten vinden, dan zal de huidige medicatie misschien herbekeken worden…

  4. Inderdaad, het is al erg genoeg dat je ziek bent en dan moet je nog die papperasserij doorworstelen. Misschien kan de maatschappelijke assistente van de sociale dienst van het ziekenhuis je hiermee wel helpen. Courage, zoals bé het zo schoon zegt.

  5. Je kan proberen om bij je neuroloog een attest te krijgen om derde betalingsregeling te krijgen,……zodat de kosten minder groot zijn,……hoor ook eens bij het uz zelf, er is daar een begleidende dienst die jullie kunnen helpen met de papierwinkel,……dat was in A’pen toch zo,…..en die je ook kan wijzen op waar jullie nog recht hebben van terugbetaling, want vaak wordt dat gezwegen :-). Succes!!!

Reageer

