Talenten

Dit schooljaar werken de kleuters rond het thema “talenten”. Leuk idee. Ieder weekend krijgt een kindje het talentenboekje mee naar huis. Daar mogen de mama’s (of papa’s maar meestal mama’s ;-)) foto’s plakken en vertellen over de talenten van hun schattebol. Dit weekend is het mijn beurt.

Joehoe. Hum. Over welke geweldige talenten beschikt Flo? Flo breekt graag de boel af. Ze heeft het geweldige talent om razendsnel te ontdekken wat niet mag. Ondeugd, is dat een talent? Ik vrees er voor. En leep? Ze weet hoe ze haar zin kan krijgen en gaat daar volledig voor.

Wat doet Flo graag? Op de Ipad spelen maar dat is waarschijnlijk niet het antwoord dat de juf verwacht.

Ik spiek even bij haar klasgenootjes. Whoaw. Drie jaar en het jongetje is al een heus voetbaltalent. En een andere kleutertje is zot van ponyrijden. Flo ziet ook wel graag paardjes maar rijden kan ik dat toch niet noemen. Zwemmen en dansen, lees ik verder nog in het talentenboekje. Misschien ben ik te veeleisend maar ik zou liegen moest ik Flo bestempelen als een aanstormend zwemtalent.

Flo is vooral een emotioneel sterk. Ze is altijd goed gezind, ondanks haar aanvallen en sonde. Ze is lief met andere kinderen, speelt goed samen. Flo is ook onvoorstelbaar dapper. Ze is van niets bang, niet van ziekenhuizen en dokters, niet van paarden of honden, van diep water of grote hoogste, niet van de toekomst. Maar ook dat is misschien een beetje te ingewikkeld als verhaaltje voor haar klasgenootjes.

Misschien moet ik er niet te diep over nadenken. Gewoon invullen die handel.
IMAG1558

5 gedachten over “Talenten”

  1. Als ik het zo lees heeft Flo talenten te over…te veel om in een hokje te steken. Ben zeker dat zich dit later op meer dan 1 vlak zal uiten. In een woord samengevat *powergirl*!

  2. dat talentenverhaal is hot momenteel! En natuurlijk heeft elk kind zijn eigen talenten. Maar wat als je kind niet zo uitblinkt in zwemmen, paardrijden of dansen? Zijn er dan wel genoeg mensen die het zien dat een kind nooit bang is, altijd vrolijk? Want zulke talenten worden niet altijd erkend. En dan hoorde ik deze week nog op een opvoedingscongres: als we blijven focussen op de individuele talenten van onze kinderen, worden ze dan niet te veel en te vaak overtuigd van hun rechten om hun talenten te ontwikkelen? Moeten we niet evenredig veel aandacht besteden aan het leren omgaan met elkaar, met het ontwikkelen van een eigen identiteit maar ook het recht van de ander om die te ontwikkelen, al heeft die ander niet zoveel mogelijkheden hiervoor? Stof om over na te denken…

Reageer

