Nieuwe wagen

Lap. Het is weer zover. Mijn multipla heeft het begeven. Nu denkt iedereen meteen: zie je wel. Fout. 🙂 Dit is mijn tweede multipla en ik blijf het een leuke auto vinden. Mijn eerste exemplaar zag er na enkele jaren niet meer uit maar hij bleef rijden. Deze keer heb ik minder gelukt. Aan de buitenkant valt de auto nog goed mee maar ik heb er het voorbije jaar al enorm veel kosten aan gehad. En nu is het dus weer op prijs, letterlijk. Tweedehandswagens zijn altijd een beetje een gok.

Zaterdag stond ik plots opnieuw stil en nu moet ik dus op zoek naar een andere wagen. Moeilijk. Het is echt een onderwerp waar ik geen verstand van heb. Ik zoek een auto die groot genoeg is voor 3 kinderen en veel bagage. 5 zitplaatsen is genoeg maar eigenlijk wil ik er graag meer. Anders kan je toch nooit een vriendinnetje meenemen? Een grote wagen komt altijd van pas.

Maar ik ben niet bereid om daar veel geld aan uit te geven. Ik wil hem ook niet op afbetaling kopen. Een auto als statussymbool, mij zegt dat niets. En ook al “smijten ze tegenwoordig met stockwagens naar uw hoofd”, voor +- 10.000 euro vind ik toch niet veel nieuwe wagens. Tweedehands zie ik de bomen door het bos niet. De meeste garages bevinden zich trouwens in Brussel of Wallonië. Bizar.

Leuk vind ik deze zoektocht alvast niet . Dat er mensen zijn die vrijwillig zonder aankoopplannen een hele dag gaan rondhangen op een autosalon, kan ik niet vatten. Zo saai. Al die modellen lijken op elkaar en ook in de kleuren kiest iedereen steevast voor grijs, zwart of wit. Voorlopig kom ik niet verder dan Dacia Lodgy, zeven plaatsen en betaalbaar. Andere suggesties?

12 gedachten over “Nieuwe wagen”

  1. Een occasiewagen bij een officiële dealer van een relatief gekend merk in uw buurt. Je hebt waarschijnlijk nog een jaar garantie. De concurrentie is bikkelhard in die sector dus kunnen de garagehouders het zich niet permitteren hun reputatie om zeep te helpen met verkoop van shitwagens (=wagen met slechte remmen, defecte koppeling, versleten batterij, afgelopen banden, roeste carosserie, defecte alternator, vastgelopen versnellingsbak enz…) . Ik rij mijn hele leven tweedehands en dat valt best mee.

  2. Ikzelf heb een citroën berlingo en ben daar super tevreden over
    Nu nog lichte vracht (dus maar 2 plaatsen), maar als mijn auto van ’98 helemaal de geest geeft ga ik voor een nieuwe
    Gemakkelijke koffer voor boodschappen 😉 en volgens mij kan je ook uitbreiden naar meer dan 5 plaatsen
    Succes met je zoektocht

  3. Wij kochten 2 jaar geleden een tweedehands Ford Galaxy bij een officiële tweedehandszaak in de buurt, en zijn daar SUPERcontent over! We kwamen van een (gloednieuwe) Berlingo, een pech-auto, dus nooit meer een Berlingo voor ons alleszins. We hebben 3 ruime plaatsen langs achter, en in de koffer kunnen we 2 zetels bijzetten. Dat vind ik inderdaad wel handig, anders kan er nooit eens iemand extra mee als we met het gezin op stap zijn.

  4. wij hebben een nissan qashqai+2: zeer betaalbaar (ze rijden dan ook in overvloed rond) ook in verbruik blinkt hij uit, hij rijdt echt super! En ze is “vergrootbaar”; standaard heb ik 5 plaatsen maar in het koffer kan ik nog 2 volwaardige stoelen bijtoveren.
    Echt een geweldige auto! Zeker eentje om te overwegen!

  5. In een Opel Zafira kan je zeven zitplaatsen hebben. Opel is goede kwaliteit, én je kan er vast veel vinden op de tweedehandsmarkt. Nog een tip: koop je tweedehands bij VTB-VAB in Zwijndrecht, dan heb je ook nog garantie erop.

  6. Hier ook supertevreden van onze Berlingo. Is zeer comfortabel, goed overzicht bij het rijden. Plaats zat voor de kids achteraan. Grote koffer. Wij hebben er eentje met van de “vliegtuigbakken” aan het plafond zodat je extra veel opbergruimte hebt.
    We hebben er vroeger nog eentje tweedehands gekocht bij onze plaatselijke garage die zeeeer betrouwbaar is en goed materiaal heeft : Garage Engels te Kruibeke : http://www.garage-engels.be/occasies.htm Tel: 03/774.12.58
    Zeker contacteren met mijn groeten ! Hij heeft er nu eentje staan.

    Ikzelf had vroeger ook een Berlingo (toen hadden we er 2 🙂 ) maar nu een auto via het werk : Xitroen C4 Picasso met 5 zitplaatsen, je kan er ook 7 hebben. Tov Berlingo nog grotere koffer en de achterbank kan je volledig plat leggen. Hier miste ik wel mijn opbergvakken van de Berlingo.

  7. Wij kochten in februarie een tweedehands (een jaar oud) Peugeot 5008, 5 plaatsen, maar 2 opklapbare stoelen in de koffer, slechts 1 handeling en denk 2 seconden werk om 7 plaatsen te maken. Ok het zijn geen volwaardige zitplaatsen en 500 km moet een volwassene er ook niet op gaan doorbrengen, maar voor ons ideaal want hier ook enkel nodig als er vriendinnetjes meemoeten! Het was een tweedehands in een garage die ook nieuwe wagens verkoopt en wij konden nog opties laten bijplaatsen en activeren, opties die voor mijn man wel belangrijk waren (vb cruisecontrole ed).
    Grtjs

Reageer

