Voornemens

Dit jaar geen goede voornemens voor mij. Wat ik wel ga proberen doen, is een paar van mijn slechte gewoontes te doorbreken. Tijdelijk. Mijn maandje zonder alcohol heeft mij goed gedaan. Niet dat ik nu minder drink maar mijn visie over alcohol en drinken is toch een beetje veranderd. En ik weet nu dat ik best een feestje kan overleven op water, en cola 😉

En ik heb veel slechte gewoontes 😉 Een maand zonder shoppen, een maandje zonder brood, een maand zonder aspartaam, een maand zonder cola light (die hou ik als laatste ;-)), een maand zonder facebook, een watermaand, een sportmaand, een fotomaand (het moet niet altijd over een beperking gaan he ;-)) enzovoort.

Een mens is een gewoontebeest, ik toch. Het tijdelijk anders aanpakken, is altijd interessant. Het zorgt voor nieuwe inzichten, en het is haalbaarder dan voornemens voor de rest van mijn leven. De aard van het beestje dringt zich vroeg of laat toch weer op. 🙂

9 gedachten over “Voornemens”

  1. awel mijn 40-dagen-zonder frisdrank hebben ook deugd gedaan en vooral dat ik het daarna toch nog bijna drie maand volgehouden heb, da’s bijna een half jaar zonder suikeroverdosis elke dag ;-). Dit jaar doe ik het dus opnieuw én ik ga voor 365 dagen mét fruit. Mss heel normaal voor de meeste mensen maar ik doe hier nog altijd weken aan een stuk zonder fruit bij momenten. Ik lust dat dus gewoon niet, zéker het winterfruit niet. Maar vanaf 01/01 verplicht ik mezelf om te gaan voor die ‘apple a day’!

  2. Leuk idee, zou ik ook eens over moeten nadenken. Een maand zonder alcohol of frisdrank is geen probleem voor mij denk ik, maar zonder facebook …. dat is wat anders 🙂

  3. Weer knal erop wat je schrijft: levenslange voornemens zijn vaak gedoemd om te mislukken, maar een maand try-out kan je geleidelijk aan tot nieuwe inzichten bewegen.

    Ik heb eens vier maanden zonder alcohol gedaan omdat ik vond dat ik wat te veel dronk. Ik kon geen feestjes doen zonder op z’n minst aangeschoten te zijn. Ik was toen 25 of 26. Die vier maanden gingen wel. Op het einde voelde ik me fit.

    Nu drink ik graag een glaasje, maar overdrijven gebeurt niet meer. Drie glazen is meer dan genoeg. Zelfs over een hele avond. Als ik moet rijden, drink ik niks. Dat valt me absoluut niet zwaar.

    Zouden voor mij een mooi voornemen zijn: een maand zonder Facebook (moeilijk!!), een maand zonder chocolade (aaarghh … het idee alleen al), een maand zonder webshops, een maand zonder mijn geduld verliezen, een maand met sport. Ik overweeg het!

Reageer

