Verscheurende keuze

Het plan was om in de lente een hondje aan te schaffen. Ik ben opgegroeid met honden en hou daar heel mooie herinneringen aan over. Honden hebben een helende invloed op een gezin. En we kunnen wel een positieve vibe gebruiken.

Bob en ik hebben ondertussen al een hele studie achter de rug, op zoek naar het meest geschikte ras: kindvriendelijk, rustig, gemakkelijke opvoedbaar en niet te groot. We kwamen bij bij een cocker spaniel.

Ondertussen gaan we regelmatig wandelen met honden uit het asiel. De meisjes vinden dat geweldig. En daar zaten ze dus, vandaag. Ik had ze meteen gezien: 2 prachtige jonge cockers. We hebben een wandeling gemaakt met het teefje, zo een lief beestje. Ze wou aanvankelijk niet mee. Het was de eerste keer dat ze buiten mocht en ze treurde om haar “maatje”. Maar verder was ze perfect: mooi, rustig, lief, aanhankelijk, trekt niet, blaft niet, enzovoort.

Een hond uit het asiel vind ik moreel en ethisch een veel betere keuze dan een gekweekte pup. En dit is toch een onvoorstelbaar toeval. Kan je die twee jonge hondjes, broer en zus, waarschijnlijk uit hetzelfde nest, wel uit elkaar halen? Moeilijk. Maar als ik eerlijk ben vind ik twee hondjes toch een beetje veel van het goede.

Twee honden is veel. Wat als Flo weer opgenomen moet worden? Of we op reis gaan? Eentje gaan we wel kwijt geraken, bij familie of vrienden. Maar twee? Maar ze uit elkaar halen, lijkt mij zo wreed. Wat nu?

10 gedachten over “Verscheurende keuze”

  1. Wij hadden negen jaar geleden twee beagles en nu, sinds drie jaar, één beagle. Makkelijker ja, maar tegelijk ook veeleisender. Twee honden houden elkaar bezig, hebben hun eigen roedel. Eén hond vraagt constant aandacht. En iemand die op één (goed opgevoede) hond wil dogsitten, wil dat waarschijnlijk ook wel op twee (goed opgevoede) honden. (Ja, ik vind: neem ze alletwee!)

  2. Wij hebben eigenlijk ook altijd 2 katten tegelijk in huis gehaald (een kat is geen hond, dat weet ik ook wel) net om dezelfde reden als hierboven. 2 katten houden elkaar bezig en zijn in mijn ogen minder veeleisend dan 1 kat. Uiteindelijk schiet er maar eentje meer over nu, maar ik vrees dat we een van dees er weer een bij moeten gaan halen, want onze kat treurt 😦

  3. Op nog 10 min rijden van bij jullie is er een mega goed hondenhotel! Ik breng er Mia af en toe heen en we zijn er suuuuuuper tevreden van!
    In de schoolvakanties moet je wel tijdig reserveren maar voor plotse noodsituaties doorheen het jaar kun je er altijd terecht!

    En indien je 2 honden hebt 🙂 kun je die zonder enig probleem samen in een “kot” steken.

    Ik zou voor 2 gaan! 🙂

  4. Het lijkt misschien zielig om broer en zus uit elkaar te halen maar in feite halen bijna alle hondeneigenaars slechts één pup in huis, weinig 2 en nooit een heel nest in huis. Honden (en katten) krijgen nu éénmaal meestal meer dan één pup (kitten) en dus worden ze altijd van hun broertjes en zusjes gescheiden.
    We mogen onze huisdieren niet te veel vermenselijken hè.
    Misschien treuren ze wel meer als ze op latere leeftijd gescheiden worden…
    Geen idee of 2 honden veel meer (opvoed)werk is. Dubbel zoveel vuiligheid wel, dat is zeker 😉

  5. Honden zien daar nt zo van af om gescheiden te worden,zolang ze maar in een liefdevol gezin terecht komen(huize an&bob dus). Volg je hart en als je er 2 hebt en je wil/moet weg kom ik wel dogsitten of mogen ze alle 2 by my komen!x

  6. Ik weet niet hoe erg het voor die honden is om gescheiden te worden, ik kan dat moeilijk inschatten. Maar dat anderen ze meestal scheiden, zoals Patsy schrijft, vind ik geen reden om het ook te doen. Misschien eens vragen aan de mensen van het asiel hoe erg dat zou zijn? Misschien kennen ze de honden een beetje?

    Trouwens, helemaal gelijk dat je een hond van het asiel neemt. Eigenlijk zouden de asielen leeg moeten zijn voor er weer gekweekt wordt. Hetzelfde geldt voor katten, maar daar is het probleem nog eens zoveel groter. Ongelooflijk dat zoveel mensen hun katten niet laten steriliseren of castreren terwijl de katten in het asiel een spuitje krijgen.

    Veel succes met de keuze! Wat je ook kiest, er zal minstens voor één hond een warme thuis zijn!

  7. Heel moeilijke keuze waar ik helaas niet kan bij helpen aangezien ik zelf schrik heb van honden… Wij hadden twee poezen. Ik schrijf ‘hadden’ want recent (2 maanden ondertussen al) is er eentje verdwenen en nu treurt onzen Rocker…

  8. Een beetje off-topic maar ik wist helemaal niet dat je kunt gaan wandelen met de honden in een asiel. Gewoon zomaar voor het wandelen. Lijkt me leuk, zowel voor de hond als voor jullie

  9. Allebei nemen! En daar heb ik 2 argumenten voor.

    1. Die hondjes zijn in een asiel gezet omdat er niet voor hun gezorgd kon/wou worden, dat heeft vaak toch een impact (hondentrauma?) op zo’n beestje. Maar zij hebben nu wel elkaar gehad. Dus als ze weer in een nieuwe omgeving komen, voelt het misschien toch wat vertrouwder dat ze daar toch al met twee zijn.

    2. Twee honden lijkt me druk als het puppy’s zijn, maar inderdaad: ze zijn niet eenzaam. Ik heb thuis 1 hond (king charles spaniel, vergelijkbaar). Andere honden laten haar wat onverschillig, maar tov mensen is zij een énorme aandachtseiser geworden. Mensen MOETEN haar eerst aaien bij het binnenkomen of ze blaft het kot bijeen. Of als ik met mijn lief in de zetel lig, nestelt ons jaloers ding er haar gewoon tussen, tss. (wel een superlieve hond hoor)

    Nuja, dat zijn twee argumenten pro, maar de keuze die jullie maken, wordt natuurlijk met jullie argumenten de juiste 🙂

Reageer

