Spiraaltje

Drie kinderen en drie keizersnedes is zowel emotioneel als fysiek meer dan genoeg. Dat vond mijn gynaecoloog ook. “Als de laatste baby gezond blijkt en alles toch open ligt, dan kunnen we deze beslissing beter meteen vastleggen.” Wat een leuke speling van het lot, denk ik nu. Maar ik keek uit naar een leven zonder anticonceptie, lekker gemakkelijk en lekker goedkoop.

De natuur zit jammer genoeg ook niet zo goed in elkaar. Ik nam al zo lang de pil dat ik vergeten was om “gewoon” te menstrueren. Hel. Ik heb lang getwijfeld voor een spiraaltje, vooral uit schrik. Want het steken zou “veel pijn” doen. Een vriendin laat haar spiraaltje zelfs plaatsen onder volledige narcose omdat ze telkens flauwvalt bij de ingreep. En ik had het wel gehad met ziekenhuizen en ingrepen en gynaecologen.

Maar ik geraakte langzaam maar zeker gedegouteerd van mijn eigen lichaam, en ook praktisch vond ik “het” toch een zware last. Bovendien blijf ik maar ijzerpillen slikken. Dus greep ik mijn moed bij elkaar en maakte ik een afspraak. Goede voornemens he 😉

Heel kort: de sterke verhalen zijn niet overdreven. Het is een wansmakelijke ingreep en erg pijnlijke ingreep. Of ik heb gewoon een heel lage pijngrens. “En u mag nu 3 dagen geen tampons gebruiken.” Ik wist niet meteen wat ze bedoelde, of toch: ik ben al zo oud dat ik me er wel iets kon bij voorstellen. Ik ben destijds ook begonnen met maandverband maar ik kon me niet voorstellen dat die dingen nu nog gebruikte worden, behalve in ziekenhuizen. Maandverband, dat is zo passé als bikinilijnen 😉 Kan je dat wel kopen in een gewoon grootwarenhuis?

Nu loop ik dus drie dagen rond als een baby. Nog een geluk dat ik niet moet werken want ik voel me echt mottig. En het is nog een beetje vroeg om er aan te denken maar hoe doen jonge meisjes dat tegenwoordig? Still the old way?

woman-at-gynecologist-0410-sm1

14 gedachten over “Spiraaltje”

  1. Awel, ik hàààààt tampons. En ja ik heb elk merk een kans gegeven. Degoutant. Geef mij maar pampers 😉 Maar ik neem de pil door met maar 2 à 3 stopweken per jaar dus echt veel last heb ik er niet van. Hopelijk voel je je gauw beter en lukt het dan ook met het spiraaltje want blijkbaar is dat ook nog niet superevident!

  2. hier al 2 keer ondergaan, 1ste keer werd het namelijk fout geplaatst (maar daar zal ik u over een jaar ofzo wel eens over vertellen als ge dees vergeten zijt 😉 )
    plaatsing is inderdaad niet aangenaam, maar verwijdering zou pijnlijker zijn… en laat nu net dat me dinsdag te wachten staan! (zo’n ding blijft “maar” 5 jaar werken)
    bibber-schrik…

    1. de verwijdering is niet pijnlijk… maar de plaatsing van het nieuwe des te meer. Het eerste kort na de bevalling viel erg goed mee, het tweede daarentegen…

  3. Ik heb dat nooit ervaren als iets pijnlijk,maar ik spreek van 38 jaar geleden :de eerste spiraaltjes .Ik werd er drie keer zwanger door ,vroeger waren ze niet zo veilig !!!!!!Maar ik ben blij met mijn kinderen hoor!!!!

  4. ik heb al 2 maal een spiraal laten plaatsen, de eerste keer heel pijnlijk, de tweede keer amper gevoeld, maar dat was 6 weken na de keizersnede, dan is je baarmoeder nog heel zacht. Mijn zus (die dokter is) heeft gezegd dat je eigenlijk een uurtje voor het plaatsen buscopan moet nemen, dan heb je er veel minder last van. Ik heb ook nog maar éénmaal mijn spiraal laten verwijderen en ik had er echt heel veel schrik voor, maar dat was voorbij zonder dat ik het gemerkt had. Dat zou dus zo goed als pijnloos moeten zijn. Maar ik denk dat als je er schrik voor hebt dat je ook wat buscopan kan nemen daarvoor.

  5. Hier ook veel pijn bij het plaatsen maar dat woog niet op tegen het zalige voordeel dat ik niet meer ongesteld werd en dus noch maandverband of tampons nodig had. Een extraatje dat je heel snel gewoon wordt. 🙂 Ik duim voor jou dat je bij die kleine groep van gelukkigen hoort of niet?

  6. Weinig last van het spiraaltje hier. Ook een tamponverbod kreeg ik niet voorgeschoteld. Ik vond die eerste weken na een bevalling van die surfplanken gebruiken al lang erg genoeg. Met de regelmaat van de klok testte ik uit of een tampon nog niet terug paste, maar meestal lag hij even snel terug in de WC dan ik hem erin kon steken :-).

  7. Zoiets laat je inderdaad beter plaatsen als je niet moet gaan werken en je het wat rustiger aan kan doen.
    Wat ik onthoud is dat het bij elke vrouw anders is, maar wel pijnlijk blijft. Zoals een bevalling 😉
    Hopelijk heb je geen verdere ongemakken en doet het wat je ervan verwacht.

  8. De mannen kunnen anders ook hun voorzorgen nemen! Na 4 kinderen heb ik laten weten aan mijn man dat ik al die jaren genoeg ‘hormonen’ had geslikt en dat het nu zijn beurt was. Daar was niks pijnlijk aan volgens hem.

  9. Inderdaad een pijnlijk affaire, zo’n spiraaltje plaatsen, al weegt dat niet op tegen het gigantische voordeel van nauwelijks nog maandstonden te hebben én ook niet meer elke dag aan die pil te moeten denken. Na een jaar heb ik nog heel lichtjes mijn regels, waarvoor een inlegkruisje meer dan voldoende is.
    Het zou ook pijnlijker zijn als je nog geen kinderen gekregen hebt, wat bij mij het geval was (moest het laten plaatsen na longembolie door pilgebruik). Ik had voordien een dafalgan genomen en heb nadien ook nog serieus wat pijnstillers genomen (tot 2 weken nadien nu en dan fameuze krampen), maar ben in de namiddag toch gewoon gaan werken. Dokter had me eerst gezegd dat ik moest zorgen voor gezelschap dat mij naar huis kon brengen omdat ik zogezegd zo slecht zou zijn dat ik niet meer zou kunnen rijden, maar dat vond ik toch redelijk overdreven.

  10. Ik heb ook een spiraaltje laten zetten iets meer dan 3 jaar geleden, ik was toen 27, nog niet zwanger geweest.
    Ik vergat de pil 2 keer in 1 maand, die 2 stopweken (dus ook 2 keer maandstonden op 1 maand) was me wat teveel, onbewust was ik de pil blijkbaar beu.
    Dus nam ik de beslissing. We waren toch nog niet van plan om aan kinderen te beginnen op dat moment, ik vond mij nog wat te jong, we hadden toen nog geen eigen huis en ik wou nog wat profiteren van onze jeugd. Nu ben ik 30, zijn we bezig aan verbouwingen in ons huis, dus kinderen nog altijd niet echt gepast op dit moment, maar waarschijnlijk wel binnen 2 jaar, dus ideaal :-).
    Pijnlijk wel, zelfs na 1 dafalgan 1000, ik heb het laten doen in een week verlof op maandag, ik was van plan om nadien de schoonmaak te doen, ik heb ganse dag in zetel gelegen, de dagen nadien verbeterde het. Een maand nadien nog even maandstonden gehad (spotting gelijk ze zeggen), maar nu al 3 jaar niets meer.
    Dat dagje pijn weegt niet op tegen het voordeel achteraf bekeken 🙂
    Wij overwegen 1 à 2 kinderen, maar nadien mag hij inderdaad wel de nodige ingreep doen, met misschien spiraaltje terug. We zien wel.

Reageer

