Wie is de vrouw op de foto?

mathilde

De foto’s van prinses Mathilde (naar aanleiding van haar 40ste verjaardag) kregen de voorbije dagen veel kritiek, zowel in de media als op facebook. “Photoshop Oe! Bah! Lelijk. Het zou niet mogen. De valsspelers.” Fotograaf Michel Gronenbergen spreekt verdedigt zich. Volgens hem had het eerder te maken met “een speciale belichtingstechniek”.

“Ik wou terugkeren naar de foto’s zoals die in de jaren ’50 gemaakt werden. Ik heb haar zo naturel mogelijk gehouden. Meestal geen achtergrond, maar een simpel wit scherm. Twee niet veel zeggende outfits, natuurlijkheid ten top. Om er een speciaal effect aan te geven heb ik gebruik gemaakt van een lichttechniek die veel in de jaren ’50 werd gebruikt en nog steeds door enkele gerenommeerde Parijse fotografen wordt aangehaald. Daardoor krijgt het portret iets artistieks”, vertelt Gronenbergen.

Niet geloven! Als fotografe durf ik te beweren dat deze foto’s bewerkt zijn, door Photoshop of Lightroom of een ander programma. De scherpte alleen al is alles behalve natuurlijk. Maar dat is het probleem niet.

Of Mathilde heeft een kleine kilo fond de teint op haar huid liggen, of haar gezicht werd achteraf bijgewerkt. Niemand heeft zo een effen gezicht. Dat geldt voor modellen in tijdschriften trouwens ook. Op zich is dat geen probleem, vind ik. De vraag is alleen: waarom wil Mathilde er uit zien als een makeup-fotomodel?  Ik zie het nut en de meerwaarde niet. Als vrouw van 40 en moeder van 4, zou ze beter moeten weten.

4 gedachten over “Wie is de vrouw op de foto?”

  1. Ik vraag me vooral af wat Mathilde zelf van deze (verschrikkelijke) foto’s vindt. Jammer dat we haar niet even kunnen bellen om het te vragen. Of een berichtje op haar facebook-pagina plaatsen. (hm, ga nu toch even kijken op facebook 😉

  2. Had Mathilde iets te zeggen? Of is dat buiten haar wil om gebeurd?
    Hebben mensen uit de koninklijke familie een echte wil?
    Dingen die ik me afvraag.

Reageer

