“Help ze niet”

Dear other Parents At The Park:

Please do not lift my daughters to the top of the ladder. I am not sitting here, 15 whole feet away from my kids, because I am too lazy to get up. I am sitting here because I didn’t bring them to the park so they could learn how to manipulate others into doing the hard work for them. I brought them here so they could learn to do it themselves.

Heel interessant blogpostje. In mijn hoofd vormt zich spontaan een lijst van mama’s naar wie ik het graag zou doorsturen. Natuurlijk ga ik dat niet doen, want het zou sommige in het verkeerde keelgat kunnen schieten. Bovendien ben ik het ook niet helemaal eens met de schrijfster.

Ja, onze kinderen moeten leren voor zichzelf zorgen. En ja, kinderen moeten ook leren omgaan met frustraties en beperkingen. En ja, veel ouders verwennen en beschermen hun kinderen te veel.

Maar of van op een afstand toekijken de juiste manier is om jonge kinderen te stimuleren, daar ben ik niet helemaal van overtuigd. Integedeel. Mijn angsthaasje Nina heeft net veel aanmoediging nodig. Anders blijft ze gewoon hangen bij wat te al kent en durft.  En ook voor Flo is dit geen goede strategie, tenzij ik een shortcut zoek naar het UZ. 😉speeltuin_Snapseed

3 gedachten over ““Help ze niet””

  1. Herkenbaar. Herkenbaar. Herkenbaar. Terwijl ik mij in België soms ergerde aan het te afwezig zijn van ouders (lang verhaal waarbij ik een pv kreeg, omdat andermans kinderen met bakstenen naar voorbijgangers en andere kinderen aan het gooien waren), erger ik mij hier in Amerika aan de helicopterouders. Het is ook nooit goed, hé. Ik denk wel dat ik jou kan volgen. Ergens een middenweg ofzo.

  2. Hum, ik ben wellicht zo’n mama die op uw lijstje zou staan. Ik weet het van mezelf, dat is al iets. Mocht je er mij op attent maken, zou ik het (zeker van jou) kunnen verdragen. Het is sterker dan mezelf. Maxime heeft net als uw Nina veel aanmoediging nodig en ik ben er zodanig in gegroeid dat ik veel te snel zowat alles voor hem doe (veters strikken, boterhammen smeren, …). Gelukkig zet m’n dochter me af en toe op m’n plaats: “mama ik doe / kan dat zelf wel!”.
    We moeten een gezond (en veilig) evenwicht zoeken, en in mijn geval af en toe een stapke terug zetten. We werken eraan 😉

  3. Ik las het artikel ook, enkele dagen geleden. In het begin was ik het roerend eens, maar toen kwamen er wat twijfels, zoals bij jou. Maar toen las ik wat van de reacties, en vooral, de commentaren van de schrijfster. Ze helpt haar kinderen wel degelijk, als het nodig is. Ze moedigt ze aan, duidt hen op hun sterke punten, zegt hen dat ze het echt wel zelf kunnen of geeft hints om hen op weg te zetten. Helpen kan op verschillende manieren. En je moet per kind en per situatie bekijken hoe je je kind helpt en aanmoedigt. Maar ik ben het heel erg met haar eens, en jij duidelijk ook: alles voor je kind doen, dat is niet helpen.
    Ik groei er ook nog in. En betrap mezelf maar al te vaak op ‘helicoptering’. Er is nog werk aan. Maar ik word net zo goed door andere ouders kwaad bekeken als ik m’n dochter niet opraap wanneer ze valt. Of haar niet help met haar laarzen als ik weet dat ze het zelf kan, maar op dat moment gewoon geen zin heeft om het zelf te doen. Ik vind het trouwens veel moeilijker om niéts te doen, dan om te helpen. Het is steeds een evenwichtsoefening.
    De schrijfster van dat tekstje deed de oproep trouwens na een incident waarbij ze haar dochter een ladder op coachte, maar een andere moeder het nogal ostentatief en met een vuile blik van haar overnam, en het meisje bovenaan de ladder zette. Ik zou ook woedend zijn als een betweterige vreemde zomaar m’n dochter zou optillen en m’n gezag en opvoeding zou ondermijnen. Dan kwam er bij mij ook zo’n giftige post op m’n blog…

Reageer

