Reispas

Om naar Marokko te mogen reizen heb je een reispas nodig. En die van ons is toevallig net verlopen. Typisch. Om de vijf jaar is het hetzelfde liedje. Omdat wij niet ieder jaar weg gaan, vind ik dat toch telkens een beetje een gedoe. Mijn identiteitskaart moet trouwens ook vernieuwd worden. Zou ik mijn oude foto’s nog mogen gebruiken? Ik zie er nog precies hetzelfde uit als vijf jaar geleden. Ook toen vroeg ik me af wie de onvriendelijke oude zieke vrouw op de foto was :-).

Ok, voor de kinderen kan ik het nog wel begrijpen. Alleen stom dat zij aanwezig moeten zijn voor de aanvraag. Ik mag dus niet alleen naar de dienst bevolking. Neen, dat zou te snel en te efficiënt zijn. Nu moet het hele gezin dus mee, en leuk dat ze dat vinden. En bovendien verplicht deze regel ons om buiten de schooluren te gaan.

Maar ik klaag niet. Een mens moet iets over hebben voor een leuke vakantie. Laten we nu alleen hopen dat ze zich houden aan hun termijn van 10 werkdagen. Spannend.
paspoort

Een gedachte over “Reispas”

  1. Ik begrijp ook niet waarom de kinderen per se mee moeten naar de dienst bevolking. Je laat toch alleen maar een paspoort of kids-id voor je eigen kind(eren) opmaken? Ik veronderstel toch dat zij daar op die dienst kunnen zien in hun databank of je kinderen hebt en hoe ze heten. En of er al dan niet al een paspoort / id voor dat kind uitgereikt werd. Als je dan ook nog de oude paspoorten of kids-id’s mee hebt, en een recente pasfoto, kan er toch niets misgaan?
    Ik mocht dus vorig jaar ook nog eens terug gaan mét de kindjes…

Reageer

