Huiswerk

Manou is geen grote fan van huiswerk, en dat begrijp ik. Op school moeten ze al genoeg leren en studeren. Als mijn meisjes om half vier thuiskomen dan willen ze spelen. En een klein beetje huiswerk leert ze alleen werken, en brengt ze zelfdiscipline bij. Maar veel meer dan dat vind ik niet nodig in het lager onderwijs.

De vraag blijft hoever ik mij als ouder moet moeien. Als huiswerk als doel heeft om mijn kinderen zelfdiscipline bij te brengen, dan doe ik best zo weinig mogelijk. Dat is de theorie. In werkelijkheid zit ik wel achter Manous veren. En als ze haar taakje niet alleen aankan, tover ik mezelf stiekem om in privéjuffrouw. Lezen en de wiskundetafels, onbewust voel ik het toch een beetje aan als mijn taak om haar daar in te begeleiden (ook al lukt dat door onze drukke agenda zelden).

Maar dan hoor je verhalen over M. die haar huiswerk nooit maakt. In haar agenda staan al verschillende nota’s. Raar. Omgekeerde is nog erger. Ouders die taakjes en werkjes voor hun kinderen maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wat leert een kind daar uit? Wat denken die ouders daar mee te bereiken? Waarom doen leerkrachten daar niets aan?

Waar eindigt hulp en steun en waar begint “fraude”? Zou het leeftijdsgebonden zijn? Is hulp in de lagere school nog aanvaardbaar terwijl dat vanaf het eerste middelbaar totaal not done zou moeten zijn? Of ligt het aan het vak? Knutselwerkjes moeten ze alleen afwerken terwijl ouders wel “bijles” mogen geven voor wiskunde en talen? Mondelinge hulp mag terwijl ze alles wel zelf moeten neerschrijven/tikken/plakken/lijmen?

huiswerk

 

3 thoughts on “Huiswerk”

  1. ik hoor altijd op scholen dat huiswerk bedoeld is om de ouders te laten weten waar men in de klas mee bezig is. Ik (ben logopediste en) hoor vaak van ouders dat ze niet weten of het kind meekan in de klas. Dan vraag ik vaak hoe hun ervaring is met het huiswerk. Zijn de kinderen daar lang mee bezig of gaat het wel vlot? En als ze het nakijken, is er dan veel fout? Soms hebben ouders hier geen antwoord op…
    Als men mij vraagt om eventjes te helpen bij de huistaken, dan noteer ik op het blad dat de oefeningen bij mij gemaakt zijn en als er moet verbeterd worden, laat ik de kinderen dat doen in een andere kleur. Als het echt lang duurt, noteer ik ook de tijd die de kinderen nodig hadden om de taken te maken.
    Ik zou het goed vinden als mijn eigen kinderen niet te veel tijd nodig hebben om hun huiswerk te maken. Ik vind dat scholen moeten rekening houden met het individuele kind. Als ik hoor dat kinderen in de lagere school meer dan 2 uur nodig hebben om hun huistaken af te werken. Ik krijg nu al grijs haar. Als je kind geen problemen heeft, dan is het rekenblaadje misschien op een kwartiertje afgewerkt. Als je kind moeite heeft met rekenen, dan gaat die niets leren als die ’s avonds meer dan een uur zit te zwoegen over (datzelfde) blaadje.
    Ik volg de redenering ook niet dat er geen huiswerk gegeven wordt op woensdag, maar enkel op maandag, dinsdag en donderdag. En dit wordt ook met enige fierheid verkondigd. Pas op, voor mij hoeft huiswerk zeker niet elke dag. Maar (in bovengenoemde situatie) enkel op de dagen waarop de kinderen al heel de dag hebben stilgezeten en de tijd ’s avonds al beperkt is en niet op de dag dat ze maar een halve dag in de klas zaten en heeeeeeeel de namiddag kunnen spelen????? Voor mij is dit niet logisch.

    Ge ziet, professioneel kan ik hier een boek over schrijven. Privé starten we volgend jaar met het (gevreesde) huiswerk. Maar Milan zit op een methodeschool. Ze krijgen daar in het begin van de week een bundeltje en dat moet klaar zijn tegen vrijdag. Het zal zijn eigen schuld zijn als hij op donderdagavond nog een uur moet zwoegen.
    Ik ben benieuwd.

  2. mijn oma maakte ook al mijn haak, brei en naaiwerkjes zenne, ik heb daar echt 2 linkerhanden voor (nog altijd). Los daarvan: ik ben anti huiswerk, zeker id eerste jaren van het lager. Ik ben akkoord dat lezen bv iets is wat enkel door oefenen beter en beter gaat maar al de rest is voor de klas. Ben heel benieuwd wat het beleid daarover is bij mijn zoontje op school…; .

  3. Mijn haren gaan ook overeind staan als ik hoor dat kinderen in de eerste graad al een uur of langer met hun huiswerk bezig zijn. En ze gaan ook overeind staan als ik lees dat ouders het huiswerk van hun kinderen maken. Ik kan het nog enigszins begrijpen, als je kind anders een uur of meer aan het zwoegen is. Maar goed, zo geef je een fout signaal, én aan je kind, én aan de school.
    Maar, ik vind wel dat huiswerk er bij hoort. Niet te veel, maar wel elke dag een kléin beetje oefenen. Onze zoon leert zo ook viool spelen (op zijn eigen verzoek trouwens, voor ik hier als streefmoeder word bestempeld). Hij oefent elke dag 5à10 minuutjes, al sinds zijn 3.5 jaar oud. De leraar benadrukt dat hij thuis viool leert spelen, door die 5 minuutjes elke dag, en niet tijdens die 2x dertig minuten les per week. Die lessen, dat is puur bijsturen en aanbrengen van nieuwe technieken. Het zijn die vijf minuutjes per dag waar het echte leren gebeurt. En zo gaat het bij schoolwerk naar mijn mening ook. En het zijn die vijf minuutjes per dag viool ‘oefenen’ sinds zijn kleutertijd waardoor hij nu trouwens heel makkelijk de discipline kan opbrengen om elke dag een beetje huiswerk te maken. Hij wéét, met zijn zes jaar oud, dat elke dag oefenen echt werkt. En niet enkel voor lezen, maar net zozeer voor schrijven en rekenen. Ik heb nooit begrepen waarom ouders vinden dat lezen wel dagelijks geoefend moet worden, maar rekenen en schrijven dan weer niet. En dat hoor ik echt vaak hoor ‘ik ben tegen huiswerk, behalve lezen, dat moet’. Daar zie ik echt geen logica in…

    Op onze (freinet)school krijgen de kinderen een weekschema mee. En daar staan (voorlopig toch) geen taken of lessen op die ze tegen de volgende dag af moeten hebben, maar wel opdrachten als dagelijks ‘vijf minuten lezen’ en ‘tien minuten rekenen’. Die tijdslimiet vind ik véél beter dan de opdracht geven dat een bepaald rekenblaadje af moét zijn. Maar het houdt wel in dat je met je kind bezig moet zijn, want anders kan het ook tien minuten tekeningetjes maken in de kantlijn…
    En dat vind ik nu net de meerwaarde van begeleiden bij huiswerk: je kind oefent 1-op-1. Hoe goed een juf ook is, ze kan niet àlle leerstof bij àlle kinderen individueel begeleiden en bijsturen. Bovendien geef je je kind het signaal dat je het belangrijk vindt wat het aan het leren is, dat je betrokken bent met wat er op school gebeurt. Soms hoor je dan ook nog andere zaken, die op zich niets met het huiswerk te maken hebben maar wel een beeld geven van hoe het gaat in de klas. En je krijgt, zoals ik hier boven las, een beeld van hoe je kind mee kan in de klas, waar het moeilijkheden ondervindt en wat het graag doet of makkelijk vindt.

    Wat ik inderdaad wel storend vind, is dat ze niet moeten oefenen op woensdag en in het weekend. Dat vond ik meteen heel bizar. Maar goed, omdat ze toch niet ‘af’ moeten hebben doen wij dat op onze eigen manier. We oefenen minder op dinsdag en donderdag omdat die avond dan al druk is door zijn hobby’s (enkel de zaken waar hij moeite mee heeft, en dan bijvoorbeeld mondeling, in de auto), maar wel uitgebreid op woensdag en in het weekend. Vind ik veel logischer dat nog huiswerk te proppen na een hele drukke dag!

    Wat zelfdiscipline betreft, dat vind ik een moeilijke grens. Zelf de viool of de huiswerkmap nemen, dat doet hij niet. Maar zonder mopperen zijn taakjes doen als ik aangeef dat het tijd is, dat vind ik eigenlijk al een hele stap. Ze moeten in de klas zelf wel zorgen dat ze bepaalde taken tegen het einde van de week gedaan hebben. Dus die zelfdiscipline wordt hen in de klas al, gaandeweg, bijgebracht, via ‘moetjes’ en ‘magjes’. Dan vind ik het onze taak als ouder om hen thuis te herinneren aan hun huiswerk, na het avondeten. Een duidelijk vast tijdstip, zonder dat hij in z’n spel moet onderbroken worden, zonder grommende honger, en met inzet die van twee kanten komt. Want ik geef toe, ik vind dat ook een opgave, elke avond dat huiswerk en die viool, na een drukke werkdag. Samen de discipline opbrengen, zo werkt het bij ons het best.

Reageer

