Oplossing

Waar een wil is, is een weg. Maar gemakkelijk of eenduidig is het nooit.

Flo zat niet op haar plaats en dat kon niet blijven duren. Er waren geen duizend opties. Dus stapte ik deze ochtend opnieuw naar de directie. Wachten is mijn ding niet. Morgen begint onze kleine kapoen in een andere klas: het instapklasje. Het idee spookte al langer door mijn hoofd, omdat ik de juf ken en weet hoe goed ze is.

Maar een klas zakken is niet zo evident als het lijkt. De huidige juf “vond het even slikken.” En door Flo terug naar de peuterklas te sturen, zal ze hoogst waarschijnlijk volgend jaar opnieuw in de eerste kleuterklas zitten. Logisch eigenlijk. Natuurlijk kan ik nog altijd veranderen van school, en dan van niets gebaren. Of ik zou ze een klas kunnen doen springen, maar dat lijkt me onverstandig.

Wat is een jaar op een mensenleven? Met wat Flo nu allemaal meemaakt, is blijven zitten een detail. Zorgen voor morgen. Eén probleem met een keer. Ik ben heel blij en stiekem een beetje trots, dat ik snel een geweldige oplossing gevonden heb. Hopelijk ziet Flo dat zelf ook in, en gaat ze binnenkort weer met veel plezier terug naar school.

12 thoughts on “Oplossing”

  1. Moedig! Slim gedaan. Hopelijk zit ze dan volgend jaar niet bij dezelfde juf, moest je in deze school blijven! Ik zou het ook proberen zoals jij, niks zeggen in de nieuwe school of gewoon echt wel volledig open kaart spelen (alsof men geen begrip én kansen zou kunnen opbrengen voor wat jullie hebben meegemaakt!) en Flo laten starten in het klasje, waar ze qua leeftijd hoort. Dan na een maandje of twee met nieuwe juf en directie de situatie evalueren. Kan Flo nog altijd een stapje terugdoen, als ze dit aangeeft. Op deze manier wordt er niet zomaar boven haar hoofdje beslist (op die aloude schoolse manier!). Als het klikt met de nieuwe school, is ook hier deze weg wel te bewandelen. Als men er maar voor open staat!! Chapeau 🙂

  2. Kleuterklassen zijn niet zo afgelijnd als het lager, er wordt in sommige scholen constant geschoven tussen klassen onder het jaar waardoor niemand nog op zijn jaar lijkt te zitten. Dat komt wel goed en anders een jaartje doorkleuteren is ook geen ramp.

  3. Goed nieuws voor jullie!

    Over dat jaar zou ik me geen zorgen maken. In kleuterklassen indelen zijn ze meestal niet zo strikt. Volgens mij zal je gewoon kunnen kiezen, als de aantallen dat toelaten tenminste.

    Hopelijk gaat Flo nu met volle goesting naar school!

  4. Flo blijft toch niet zitten hé zo moet je dat niet bezien. Flo heeft de chance dat ze naar het klasje kan waar liefde en begrip en vooral toewijding de hoofdlessen zijn.
    Goed gedaan mama!

Reageer

