Dagen zonder vlees

Bob gaat er voor. Een maandje geen vlees eten, hij zag het volledig zitten. Goed voor de lijn, voor de gezondheid en voor het milieu. 😉

Zelf ben ik al 15 jaar “een echte” vegetariër. Ik geen geen vlees en geen vis. Nooit. Dode dieren vind ik gewoon niet zo smakelijk. Zo eenvoudig is het. Dat het ook gezonder, dier- en milieuvriendelijker is, neem ik er graag bij. Maar het mij toch vooral om de smaak te doen.

Toen Bob en ik pas samen waren, was hij er van overtuigd dat hij als kok “me wel zou bekeren”. Zelf heb ik nooit een bekeringsdrang gehad. Meer nog. Het moeilijkste aan vegetarisme is niet het eten maar de sociale poespas er rond. Al zeker duizend keer heb ik mogen uitleggen waarom ik geen vlees eet.

Ik vind het bovendien lastig om lastig te zijn. Vrienden durven je amper uit te nodigen. Zelfs op restaurant is het soms moeilijk, al gaat dat de laatste jaren steeds beter. Na meerdere voedselcrisissen en meer milieubewustzijn, is vegetarisme eindelijk hip aan het worden.

Bob eet graag en veel vlees, net als onze kinderen. Maar de komende maanden zouden ze dus eens met mij meedoen. Hoe moeilijk kon het zijn? Het probleem is  ook niet in het bedenken van een paar lekkere vegetarische schotels. Bob heeft al tien jaar ervaring, voor mij. De grootste uitdaging ligt in het consequent zijn, niet alleen thuis maar vooral op een ander.

Eten is een sociaal gebeuren. Op de redactie hebben wij bijvoorbeeld een bedrijfsrestaurant. Twee warme schotels en een vijftal broodjes maar vaak is geen vegetarisch aanbod. Wat dan? Of je springt binnen bij je ouders. “Blijf je niet eten? Het is spaghetti. Ai. Jammer. Toch maar niet.”

Vooral de broodmaaltijden vallen Bob zwaar. Wat smeer jij dan op je boterhammen? Kaas. Jonge kaas of geitekaas of confituur of spekuloospasta. Natuurlijk bestaan er ook veel vleesvervangers maar “dat is niet hetzelfde”. In de winkel zie ik hem stiekem staren naar de martino , en ik besef dat het een lange maand zal worden.

IMG_20130222_154629

12 thoughts on “Dagen zonder vlees”

  1. Bij ons in het cafetaria op de VUB is er elke dag een vergetarische keuze, nu met de DZV zelfs meerdere!
    En waar BOB aan het kijken is moet er normaalgezien ook de vegatrische variant van de martino staan. Misschien toch eens proberen?

  2. Gezonder, ik weet het niet, bepaalde voedingsstoffen kan je enkel uit vlees halen. De gulde middenweg is altijd beter denk. Misschien hij 1 vegetarische dag en jij een vleesdag inlassen 😉

  3. @ Ina: Welke voedingsstoffen kan je enkel uit vlees halen dan? Volgens mij zijn er geen.

    Ik ben vegetariër geworden omdat ik vlees verschrikkelijk vond smaken. En dan dat gevoel in je mond … ik voelde elke vezel, zenuw, bloedvat. Dat dacht ik toch. Ik moest altijd kokhalzen.
    Ondertussen zijn we zoveel later en ik denk dat zelfs als ik vlees graag zou eten, ik nu toch vegetariër zou zijn. Er zijn zoveel goeie redenen voor.
    Broodbeleg vind ik zelfs nog altijd het moeilijkst. Ik eet er heel veel rauwkost bij, zelfs in de winter. Sla, tomaten, een witloofje en wat dressing erover. Eventueel een hardgekookt ei, maar dat probeer ik ook te minderen.
    Zelfgemaakte hummus is hier ook populair. Of banaan en pindakaas!

    Wij eten thuis allemaal vegetarisch: mijn man, ikzelf en onze twee kindjes (een en drie jaar). Mijn kindjes eten ‘op een ander’ ook soms vlees, zoals in de crèche. Het is nog te vroeg om hen echt te laten kiezen, ze eten dus gewoon mee wat op tafel staat. Er is nog tijd genoeg om later een onderbouwde keuze te kunnen maken.

    Succes voor Bob!

  4. Er is geen enkel plantaardig voedingsmiddel dat vit b 12 bevat bv en laten we eerlijk zijn vegetariers zijn heel gevoelig aan ijzer tekort. Maar je kan natuurlijk altijd naar de apotheek lopen voor een doosje tabletten. Of dat gezonder is dan af en toe een stukje mager vlees eten weet ik niet.

  5. Wens Bob veel succes. Ik ga voor alcoholvrij tot de zaterdag voor Pasen. Nu reeds twee weken. De ergste afkickverschijnselen zijn voorbij maar mijn tawny port en sherry schreeuwen om aandacht. Of zijn dat hallucinaties?

  6. Ik zou het niet kunnen zo helemaal vleesloos. Ik eet niet supergraag vlees, Echt rood vlees zoals steak etc eet ik nooit. Maar kalfsvlees en in beperkte mate varkensvlees eet ik dan wel weer graag. En kip. En Vis. En eens vegetarisch. We proberen een goed evenwicht te vinden in onze weekmenu’s.

  7. @ Ina: Vegetarisch eten betekent niet dat je geen melk en eieren eet. Dat is veganistisch eten. In melk en eieren zit wel B12. Ijzer kan je uit broccoli, prei, boerenkool enz. halen, maar het klopt wel dat je als vegetariër meer kans maakt op een ijzertekort omdat ijzer uit plantaardig voedsel slechter opneembaar is, dus dat moet je wel in de gaten houden.
    Er zijn heel wat vegetariërs die geen vlees eten omwille van andere redenen dan hun gezondheid. Ikzelf eet bijvoorbeeld geen vlees omwille van ecologische/sociale redenen en omdat ik het vanuit dierenwelwelzijnsoogpunt niet aanvaardbaar vind. Ik laat halfjaarlijks mijn bloed controleren en heb geen tekorten, mijn ijzer staat meestal wel laag maar ik neem liever een maand een ijzersupplement dan rood vlees te eten.
    Nu, je hebt maar heel weinig rood vlees nodig om geen verhoogd risico op een ijzertekort te lopen. Ik zou al lang blij zijn als iedereen zich aan die minimale hoeveelheid rood vlees hield. 😉

Reageer

