Stamceldonor

Ik wil al heel lang bloeddonor worden. Dat is gezond voor lichaam en geest. Maar ze willen mij niet. Het is altijd wel iets. Net bevallen, je mag niet te lang in het buitenland gezeten hebben, je moet een bepaald gewicht halen, enzovoort.

Nu las ik deze ochtend een interessant artikel over stamceldonatie. Zuiver ethisch zou eigenlijk iedere gezond mens zich hiervoor moeten inschrijven, vind ik. Iemand is doodziek en alleen jij kan hem redden. Welke normaal iemand zegt dan: ” Nee bedankt. Ik heb er niet zo veel zin in.”?

Dat is de theorie. In werkelijkheid hoor ik een kleine stemmetje in mijn hoofd die me waarschuwt. “Gij met uw enthousiasme altijd. Je weet niet waar je aan begint. Heb je niet al genoeg zorgen? Doe jij niet al genoeg voor je zieke medemens? Waarom jij ?”

Ik ging op zoek naar een beetje informatie en getuigenissen, maar de twijfel bleef. Dat het anoniem is, en ook voor buitenlandse patiënt vind ik begrijpelijk maar toch stiekem ook een beetje jammer. Het zou emotioneel zo veel gemakkelijker zijn om de ingreep te ondergaan voor een concreet iemand.

Ik heb een lage bloeddruk en chronisch een beetje lage ijzerwaarden, en drie zorgkinderen. Ik moet al zo regelmatig naar het UZ. Ga ik daar nu echt vrijwillig nog een schepje bovenop doen? Anderzijds, het is altijd gemakkelijker om alleen aan jezelf te denken en niets te doen. En dus ga ik er waarschijnlijk toch voor gaan …

dyn001_original_697_501_xpng_2640139_678220eadbb6839da8dc42f6c5094373

21 gedachten over “Stamceldonor”

  1. Ik ben al enkele jaren stamceldonor. De kans dat je opgeroepen wordt is heel klein. Maar als het eenmaal zover is, dan ben je er want je weet dat iemand zijn leven ervan af hangt.

    1. hey an , ik ben ook stamceldoner sinds dit jaar , en ben al opgeroepen voor witte bloedplaatjes te geven , en dat is ook maar 1 /50.000 en voelt fantastisch aan , , groetjes

  2. Ze zijn voor mijn vrouw ook op zoek naar een geschikte donor. Normaalgezien volgt er een transplantatie in juni. Er is geen volledige match met haar dichte familie, dus zoeken ze ook in de stamceldonorbank.
    Ik ga deze week langs.
    Op mijn blog heb ik er een bladzijde aan gewijd.

  3. Ik zit al in het bestand van toen ik nog studeerde. Mijn echtgenoot is één keer opgeroepen om verdere onderzoeken te laten doen, maar de “match” was onvoldoende.
    En als ze mij ooit bellen? Ja, dan ga ik.
    Bellen dus, en veel succes!

  4. Amaai, sterke argumenten. Ik ga me ook eens informeren. Ik, die vroeger flauwviel als er bloed getrokken werd. Maar kom, we zijn twee bevallingen later en ik kan al wat meer hebben. En wat is een beetje angst in vergelijking met de angst die iemand voelt wiens leven ervan afhangt?

    1. goed bezig !! ik ben ook als dde dood voor naalden en prikken en bloed ,maar ze hebben me toch overtuigd dit jaar , en zie ik heb al een match , wel maar voor witte bloedplaatjes maar das ook maar 1OP50.000 dus je ziet het helpt , groetjes

  5. Ik moet toegeven dat ik er nog nooit bij stilgestaan heb. Ik wist niet eens dat er zoiets bestond als opgeroepen worden om te gaan doneren. Ik heb ook zo’n schrik van pijn en flauwvallen. Maar je zet me aan het denken…

    1. hey , ben ook pas overtuigd , was ook als de dood voor prikken en spuiten en pijn en bloed maar zie ik heb al een match .wel maar voor witte bloedplaatjes maar das ook maar 1op 50.000 en de persoon leeft door . trouwens ruggemeg trekken ze niet meeer in je rug he , alles komt gewoon uit je bloed , groetjes erwin

  6. Ik sta ook al enkele jaren op hun donorlijst. Wie weet word ik ooit opgeroepen…wie weet. Ik ga resoluut doneren, ook al zou het via een beenmergpunctie moeten gebeuren…
    By the way, zijn jullie ook orgaandonoren??

  7. En dat kandidaat-stellen gebeurde eigenlijk door deze blog, al zo lang aa het denken en steeds aan het uitstellen, heb er nu wel werk van gemaakt! Merci!

Reageer

