Vakantieplannen

Volgende week begint de lente, zegt de weerman. Hoog tijd om te denken aan de zomer, zo blijkt. Ik krijg verschillende groepsmails van ouders van klasgenootjes, over wie wanneer mee wilt op zomerkamp. Het valt me op dat het verschil tussen gezinnen op dat vlak buitengewoon groot is. “Ik zoek naar een kamp of activiteit voor week 3 en week 5 “, mailt de ene mama. Een ander schrijft terug: “Ik heb gekozen voor een job in het onderwijs waardoor wij in de zomer geen last hebben van opvangprobleem. Toch bedankt.”

Wie thuis werkt, is veel thuis (ook in de zomervakantie). Toch stuur ik mijn dames op kamp en dat niet eens uit noodzaak. Maar twee maanden thuis zitten, vind ik veel te lang. Na Marokko zit er voor ons geen verre reis meer in. Een weekje naar zee en een paar citytrips zullen niet voldoende zijn om de sleur te breken.

De eerste weken vinden ze het leuk om gewoon wat rond te hangen, buiten te spelen, zwemmen en schommelen en knutselen, en vriendjes uitnodigen. Maar vroeg of laat beginnen ze zich te vervelen, en dat eindigt of voor tv of in ruzie. Iedere dag zelf voor kinderanimatie zorgen, zie ik ook niet zitten.

Op kamp amuseren ze zich, ook al is het slecht weer. Het is een beetje puzzelen, zoeken naar drie leuke kampen dezelfde periode zonder financieel failliet te gaan. Persoonlijk zou ik voormiddagkampen of halve dagen workshops leuker vinden maar ik Gent bestaan die (volgens mij) niet. Ook knutsel- of echte creakampen mis ik een beetje. Op het programma staat voorlopig een paardrijkamp in Spa voor Manou; voor het eerst intern- met logement dus. En de kleintjes gaan alvast een weekje ideekidsen en een weekje sporten via de stad Gent.

Hoe overbruggen jullie de zomer?

9 gedachten over “Vakantieplannen”

  1. ik ben drie weken thuis. De andere weken gaat maren fulltime naar de crèche en tiemen op maa, di & do naar de vakantieopvang op school, woe bij mij en vrij bij oma en opa. Saai hé :-). maar mijne zoon is voorlopig nog niet te bewegen tot een kamp.

  2. ik ben benieuwd naar de reacties 😉
    ik ben iemand die “gezegend” is met 2 maanden vakantie, maar ik vind dat eigenlijk niet zo zeer een zegen…
    want ’t is zo een vanzelfsprekendheid dat ik zelf wel de kinderen zal entertainen

  3. De vraag die ons nu al een maand bezighoudt!
    Even de situatie: ik werk 70% en mijn man 100%. Ik werk voor de overheid en heb dus redelijk wat verlof. Mijn man heeft er niet zoveel: 25 dagen.
    Onze zoon is 3 weken thuis en gaat de andere weken naar de crèche. Onze dochter is 9 weken thuis want die gaat al naar school.
    Tijdens de 3 weken dat onze zoon thuis is, gaan we 2 weken op vakantie en de andere week neemt mijn man verlof en ga ik werken.
    Dan schieten er nog 6 weken over. In 1 week daarvan gaat ze logeren bij de grootouders. In de laatste 2 weken gaat ze in de voormiddag telkens een kampje doen, dan hoef ik enkel in de namiddag verlof te pakken. In de andere 3 ga ik verlof nemen, of haar eventueel eens bij een vriendje brengen en dat vriendje dan ook eens bij ons vragen.

    Het zal lukken, maar een puzzel is het zeker. En ik heb dan nog geluk dat ze op mijn werk erg flexibel zijn. In principe kan ik trouwens ook gewoon onbetaald thuisblijven, dus in uiterste nood is dat nog een oplossing.

  4. Ik weet niet of het in Gent zo veel voorkomt,maar Panta Rhei (kleuterdienst Ratjetoe) organiseert heel creatieve kleuter – en lagere school dagkampen (zonder slapen dus) met veel knutselen.
    Voor de slaapkampen is Crefi een echte aanrader: super creatief en participatief
    Crefi organiseert ook speelweken en jeugdateliers voor lagere schoolkinderen

  5. Wij maakten vorig jaar in juni een lijstje van wat de kinderen (en vooral zoonlief) allemaal wilden doen in de vakantie (sorry, weer een link naar de blog, lijkt sluikreclame voor mezelf, maar het is gewoon het makkelijkst zo…):
    http://ferkatelister.wordpress.com/2012/06/27/zomerlijst/

    Ook dit jaar gaan we dat weer doen, het was echt een succes. We hadden het ook op een groot blad opgeschreven en opgehangen in de woonkamer, met tekeningen erbij zodat ze zelf konden volgen wat we nog ‘moesten’ doen. Dankzij het lijstje was het voor hen makkelijker om zich op de ‘gewone’ dagen zelf te amuseren, zolang ze maar wisten dat het lijstje zeker afgewerkt zou worden. En dat deden we ook, en ze vonden het dan superleuk om zelf iets te doorstrepen. Alleen het circus is uiteindelijk niet gelukt…

    Oh, en wat de jobs betreft: we hebben de chance dat we elkaar kunnen afwisselen zodat de ganse zomervakantie steeds 1 van ons beide vrij is. En af en toe zijn we zelfs samen thuis 🙂 De kinderen zijn ook niet zo’n kampgangers. Ik heb het hen vorig jaar voorgesteld, niet uit noodzaak maar omdat ik niet wilde dat ze zich verveelden. Maar ze wilden gewoon niet, zelfs niet voor een halve dag. Thuis was het leuker, ze vonden altijd wel iets leuks om te doen…

Reageer

