Schoolstrijd

Even recapituleren. Wij hadden het geweldige idee om te verhuizen naar Oostakker toen Manou en Nina al naar school gingen. In de eerste school van onze keuzes was er geen plaats meer, en zou er in de kleuterklas ook nooit plaats vrijkomen. “Met 34 kinderen voor u heeft het weinig zin dat ik u alsnog op de wachtlijst zet”, aldus de directie.

En toen begonnen wij aan een heuse schoolzoektocht. Mijn voorkeur ging uit naar één voor iedereen, een kleine gewone school in de buurt waar zowel mijn meisjes als wij ons goed zouden voelen. Dat bleek veel moeilijker dan verwacht.

In Gent kampen alle scholen met een vreselijk plaats tekort. Het is overal hetzelfde liedje: overvolle klassen, overgestructureerde scholen, kleine afgeleefde lokalen en een systeem dat vaste benoemingen plaats boven warmte en motivatie.

Waarschijnlijk ligt het aan mij. Scholen met een sluissysteem om ouders buiten te houden en waar je enkel na afspraak met de juf kan overleggen, scholen met zo kleine refters dat lagere school kinderen in drie shiften moeten eten (waarbij de laatste groep dus tot 12,45 moet wachten), kleuterklassen die ondanks de wettelijke regel geen natte broeken toestaan (3 keer pipi is wachten tot het volgende instapmoment), leerkrachten die weigeren om bij het middageten antibiotica te geven uit principe (dat behoort niet tot mijn takenpakket), klassen waar alle kinderen kansarm zijn, juffen die kleuters tot een uur in de hoek stellen of wiens creativiteit niet verder gaat dan een paar studio100-inkleurplaten, leerkrachten die een vijfde verjaardag “vergeten” (geen tijd die dag sorry), turnjuffen die kinderen van zes buizen, leerkrachten die “gestolen” schoenen (na de turnles) gewoon weglachen, …(Voor alle duidelijkheid: dit hebben wij niet allemaal zelf meegemaakt, gelukkig.)

De Gentse scholen zitten allemaal overvol en dat heeft zo zijn gevolgen. Zelf heb ik mijn het voorbije jaar te pletter gepiekerd over welke school het beste zou passen bij mijn meisjes. Kan Nina een grote school aan? Of kiest ik beter voor methode-onderwijs of type 8? En ook Flo is een “speciaal” kindje.

Gisteren kreeg ik (nog maar eens) negatief bericht van meldjeaan: er was geen plaats in de door u gekozen scholen. Nadenken over welke school bij mijn kind past, heeft duidelijk geen zin. Kiezen voor een bepaald onderwijsbeleid zit er in ons geval niet in. Er is sowieso geen plaats. Ik mag al blij dat dat mijn drie meisjes überhaupt terecht kunnen in een school in de buurt. Dat ze volgend jaar alle drie mogelijk naar een ander school zullen gaan, moet ik er maar bij nemen. Maar ik geef toe: ik baal.

25 gedachten over “Schoolstrijd”

  1. Tip : verhuis naar een gemeente. Bij ons bijvoorbeeld in Kruibeke zijn er geen wachtlijsten in de kleuter en lagere scholen. En het zijn allemaal goede scholen..

  2. Altijd welkom in ons dorp: keuze genoeg, en ze staan open voor “aparte” kinderen :-).
    Voor midiman gaat er zelfs iemand medisch geschoold mee op uitstap, zodat ze hem ten allen tijde in het oog kunnen houden.

  3. Mo zeg wat voor scholen zijn dat daar? Je hebt dan toch echt wel pech in de buurt waar jullie wonen. Toen ik voor tiemen op zoek was ben ik bij drie scholen in de buurt op bezoek geweest en allemaal waren dat mooie, moderne, open gebouwen waar ik erg hartelijk verwelkomd werd en waar zo toestanden als jij beschrijft absoluut niet het geval zijn. Pfff. Ik kan geloven dat de moed je id schoenen zakt. Ik dacht dat het beleid er juist op voorzien was om broertjes en zusjes samen op één school te houden… er is toch een voorrangsregeling voor inschrijving van broers en zusjes? Heb je al contact opgeneomen met het LOP? Mss kunnen zij bemiddelen in één vd scholen?

    1. Die verhalen zijn incidenten die ik hoor bij vrienden he, echt gebeurd maar niet voor mij. Maar hierdoor zakt mijn moed wel een beetje om ze te veranderen.

      En ja, broers en zussen hebben voorrang en zeker voor wie het gewone traject volgt, werkt dat systeem. Alleen lopen alle klassen vol. Flo ging al naar school toen Manou overstapte naar het eerste leerjaar. Flo had geen voorrang voordien = geen plaats en nu zit die kleuterklas vol met als gevolg= weer geen plaats, Of de helft van de klas zou al moeten verhuizen …

  4. Toen wij Cyriel moesten inschrijven in 2011 via meldjeaan hebben wij geen probleem gehad. Cyriel kon terecht in de kleuterschool van onze keuze, Lourdes. Je moet gewoon geluk hebben zeker? Bijgevolg hebben wij ons Irene vorig jaar in oktober (op de leeftijd van 10 maanden!) ook al kunnen inschrijven in de school en dat voor het schooljaar 2014-2015. Veel succes met jullie zoektocht. Zal Nina voorrang krijgen in Slotendries omdat Manou daar al zit?

    1. Neen je moet geen geluk hebben: je moet gewoon verhuizen voor je kinderen naar school gaan, zodat je van in het begin de juiste keuze kan maken. De klassen lopen overal vol en eens vol mag je nog voorrrang hebben: vol is vol. Niemand kan daar iets aan doen. Onderweg van school veranderen of instappen is gewoon heel moeilijk.

  5. Daar heb je wel gelijk in.
    En is’t ook niet zo dat kleuters uit Lourdes voorrang hebben om dan naar Slotendries door te schuiven? Of vergis ik mij?

    1. Ja die hebben voorrang maar ze hebben meer 1ste leerjaren dan ze kleuterklasssen hebben. Nina mag dus wel naar slotendries, maar ik twijfel of zo een grote school wel iets is voor haar. Alle, ik twijfelde want nu MOET ze naar Slotendries. Ergens anders heeft ze geen voorrang meer …

  6. Mijn dochter heeft hetzelfde probleem,ze woont aan de dampoort.Alle scholen rondom haar zijn volzet !!!Het st -lievens college had nog plaats,maar zij zou het enige belgje zijn in de klas.De gezonde mix van kindjes van andere culturen is 80 % niet-belgen .Het st lievens college was toch vroeger toch een goede reputatie,maar ga er nu eens zien ?Er is dus geen vrijdheid meer van schoolkeuze ?Mijn dochter woont in de stad en ga met de fiets naar haar werk,moet ze nu een auto aanschaffen om onze kleindochter naar school te sturen ?

  7. Of is het steiner of freinet onderwijs geen optie? Ik weet dat die een andere aanpak hebben en ze er misschien minder worden voorbereid op het hoger onderwijs,maar langs de andere kant hebben ze wel veel andere waarden, zeker voor ‘speciale’ kindjes.
    Of zitten die ook vol?

  8. Wij wonen in een dorp in de Westhoek, en soms klaag ik daar wel over: zelfs de simpelste winkel ligt op 25 minuten autorijden, goede optredens zijn ook altijd ver weg, soms lijkt het alsof alle leuke dingen ons voorbijgaan. Maar als ik dan zoiets lees, besef ik ook wel de voordelen van onze regio, amai, wij kunnen ons hier dat zelfs niet inbeelden.

  9. Hier een dorp in de Kempen en ook onze gemeenteschool heeft een inschrijvingsstop ingevoerd. Het is niet te begrijpen, waar moeten al die kinderen naar toe die voor een gesloten schoolpoort staan.

  10. ik hou mijn hart vast voor deze situaties moesten mijn vriend en ik nog in Antwerpen wonen tegen dan. Elk jaar zijn er kinderen die niet terecht kunnen in een klas ook als ze er al wonen voordat ze naar school gaan. Antwerpen is op dat gebied nog een stapje erger dan Gent. Het is toch wat met de steden! Ze willen dat gezinnen met kinderen er blijven/komen wonen, maar hun kinderen kunnen er niet eens naar school gaan.

  11. Het is heel begrijpelijk dat je baalt. Iedereen zou balen. Kessel-lo, waar wij wonen, ondervindt dat probleem ondertussen ook. Maar het is hier gelukkig nog niet zo erg; we hebben geen toeren moeten uithalen om onze dochter in de school van onze eerste keuze in te schrijven, en haar broer geraakte vrijdag ook vlot ingeschreven.

    Een deel van het probleem (maar niet het hele probleem dus) heeft te maken met concentratiescholen. Iemand schreef het al hierboven: scholen met meer dan 80% kinderen met een andere thuistaal hebben vaak geen goede reputatie. (Ik zeg niet dat dat terecht is.) Als gevolg daarvan willen ouders hun kinderen daar niet inschrijven en gaan ze op zoek naar een wittere school, een school met een ‘gezonde’ mix. Daardoor zijn enkele scholen erg in trek (ook Freinet en Steiner vallen daar trouwens onder, veel kinderen met een andere thuistaal zitten daar doorgaans niet) en kunnen niet alle ouders hun kind daar inschrijven.

    Uit heel wat onderzoek blijkt dat concentratiescholen ervoor zorgen dat de kloof tussen de goeie presteerders en de zwakke presteerders groter wordt. In Vlaanderen is er een uitgesproken kopgroep maar ook een uitgesproken staartgroep. In landen waar er geen vrije schoolkeuze is (en dus ook geen concentratiescholen) is die kloof minder groot. Ik vat het nu allemaal bondig samen, hé, ik ga niet in op de details.

    Dus ga ik nu voor iets vreemds pleiten: schaf de vrije schoolkeuze af. In de grootsteden is ze toch al uitgehold. En zorg dat het geld dat uitgespaard wordt door het onderwijs efficiënter te organiseren, gebruikt wordt waarvoor het zou moeten dienen: zoveel mogelijk ondersteuning en zorg voor leerlingen die het nodig hebben. (Dan denk ik aan Nina en Flo, maar ook aan leerlingen met andere problemen.)

    1. Veerle: Ik ben op zoek naar een leuke/goede school voor mijn zoontje, in Kessel-Lo of een andere gemeente in het Leuvense. In mijn zoektocht online ben ik jou een paar keer tegengekomen 🙂 Ik zou graag horen wat jou bevindingen zijn in jouw zoektocht. We willen immers geen katholiek onderwijs. Enkel als we echt geen goede schooltjes zouden vinden in het GO. Mocht je willen reageren, dat mag ook rechtstreeks: lieveschatt@gmail.com

  12. tja, als je ooit iets tegen gekomen bent, is afschaffen van de vrije schoolkeuze echt de grootste horror.
    Wij moeten een kwartier rijden naar de school van onze kinderen, maar ik ben toch blij dat ik die keuze had.

  13. Ben bijna beschaamd om te zeggen dat ik mijn eerste keuze heb gekregen van school. Maar wij wonen toevallig ontzettend goed, met 3 scholen binnen 500m. Van die 3 zag ik er maar 1 echt zitten en die hebben we nu. Ik ben dus ontzettend blij. Maar hadden we een paar 100m in de verkeerde richting gewoond was het nu heel waarschijnlijk ook miserie… Vind het echt heel erg voor iedereen in jouw situatie.

  14. Het verandert allemaal zo snel.
    Toen we Ella drie jaar geleden inschreven in de enige school in Wijgmaal was er geen enkel probleem “ja, kom dat maar enkele weken voor het begin van het schooljaar in orde brengen”. Dit jaar blijven er blijkbaar voor de twee eerste kleuterklassen na de voorrang voor broers en zussen en de 12 plaatsen die voor GOK kindjes gereserveerd zijn nog welgeteld 6 plaatsen over. Een ramp in een gemeente die aan een enorm tempo verjongt.

  15. Onze dochter zit in het kleuterschooltje ‘De Sprankel’ op Hijfte (van aan Oostakker Dorp 5 km richting lochristi) terwijl we zelf in oostakker wonen. Het is enkel een kleuterschool maar das ook het enige nadeel. Er staan 2 ongelofelijk toffe gedreven juffen in de klas. Je zet je kind ’s morgens af tot aan het been van de juf, kan de juf op elk moment bellen indien nodig (telefoon in de klas). Er is een ongelofelijk goede sfeer tussen alle ouders, leuk oudercomité die nauw betrokken is op alles. Ik kan je het alleen maar aanbevelen! Er heeft enkele jaren geleden een kindje met autisme gezeten en die is daar prima opgevangen! Zeker het bekijken waard en geen last van wachtlijsten!!

Reageer

