Dactylo

Zes jaar was ik toen ik voor het eerst op een computer speelde. Pacman of wormpje denk ik. Mijn vader werkte voor een computerbedrijf en ik was er dus relatief vroeg bij. En toch kan ik nog altijd niet blind typen. Jammer dat noch de middelbare school noch hoger onderwijs dat destijds waardevol genoeg vond.

Met twee vingers en met één oog op mijn klavier gaat het ook, en snel, maar ik maak hierdoor wel veel tikfouten. En herlezen is mijn ding zo niet. Jaren geleden heb ik al een paar online cursussen geprobeerd maar telkens namen mijn slechte gewoontes het over. Nu probeer ik het dus opnieuw, omdat het kinderachtig is al die tikfouten. En omdat ik me niet te snel wil laten voorbijsteken door mijn meisjes. Of misschien moet ik net proberen het samen met Manou te leren.

De grootste uitdaging blijft om het vol te houden. Ik krijg ook zo een vreselijke kramp in mijn handen van al dat oefenen. Maar voorlopig geef ik nog niet op. Iedere dag tien minuutjes oefenen, hoe lang zou het duren denken jullie?

13 gedachten over “Dactylo”

  1. Ik heb me dit enkele jaren terug ook zelf aangeleerd en doe dit nu zonder ook maar na te denken. Ik deed dit met nu en dan eens te oefenen en besliste voor mijn eigen de handen min of meer zo te houden tussen door. Meer en meer wordt dit dan een gewoonte. Succes!

  2. Als wij in het 6de secundair zaten konden we typlessen volgen. De info kregen we via school en het was vlakbij school. Maar daar zaten wij 6de secundairen samen met 6de leerjaren 😉
    Maar wat ben ik blij dat ik dat toen heb gedaan, want het is een gemak blind te kunnen typen. Herlezen gebeurt gewoon tijdens het typen.
    Zelf heb ik ook nog typles gegeven en veel oefenen, ook die stomme oefeningen, is ’t belangrijkste. Eerst behoorlijk traag, later tempo opdrijven.
    Zij raden zelfs aan om op een typmachine te leren werken omdat je dan echt kracht moet zetten op de verschillende letters en niet kan deleten. Succes!

  3. Ik ben mijn mama nog altijd dankbaar dat ze mij naar de dactylolessen sleurde. Ok, ik heb veel geblèt en zij maakte mijn huiswerk vijf minuten voor ze me voor de leeuwen gooide, maar kom. Het is een gemak blind kunnen typen. Volgens mij ben je daar rap mee weg.

  4. Ik heb dat ook op het PIHO geleerd, maar uiteindelijk is dat oefenen… Zoals jij toch veel op de computer zit zou je dat toch heel snel onder de knie moeten krijgen. Gewoon eens doen, uw blog blindtypen. Oefening baart kunst! Ik kan zelfs niet typen als ik niet naar mijn scherm kijk:-) go go go An, you can do it!!

  5. Ik heb ooit een poging ondernomen met lessen maar de oude gewoonte sloop er gauw weer in. Net als bij dansen gaan mijn vingers in de knoop. Blij dat ik niet de enige ben en ja ook ik zou niet mogen opgeven

  6. fjf fjf fjf ghg ghg ghg oooooo wat heb ik gevloekt op die eindeloze reeksen letterkes. En wat was ik boos op mijn ouders omdat ze me verplichtten om die dactylolessen te volgen in het vijfde leerjaar. Maar wat ben ik nu dankbaar dat ik blind kan typen! En als die online cursussen niet werken: bij oa VOKA kan je als volwassene een cursus blind typen volgen denk ik, een kleine tijdsinvestering maar ééntje die je achteraf wel tijd gaat opleveren denk ik!

  7. Idem als velen hierboven: veel gevloekt op de jklm en de qsdf. De docente dactylo aan de hogeschool was niet mijn beste vriendin. Maar ik ben o zo blij dat ik het kan, het is zo’n gemak en het gaat zo snel eens je het kunt…

  8. Mijn ouders hadden me verplicht om in middelbaar tijdens de middag dactylo cursus te volgen…verschrikkelijk vond ik dat. Fff fff jjj jjj fjf fjf ….dat is niet de middagbesteding die je als tiener wou en dus veegde ik er mijn voeten aan.

    Tot ik doorhad dat mijn moeder me de cursus gewoon zou laten overdoen tot ik het brevet gehaald had. Opeens was ik super gemotiveerd om me klaar te stomen voor het examen, heb 2-3 weken geoefend gelijk zot, ook thuis met een cursus die een vriendin op een externe cursus volgde.

    En nu krijg ik altijd bewonderende commentaren over de snelheid waarmee ik volkomen blind typ, zowel op azerty als op qwerty. Ik kan me niet voorstellen om niet met 10 vingers te typen. Zo blij dat ik het kan.
    Dus….met de juiste motivatie kan je het heel snel leren, maar je moet wel x uren oefenen erin investeren.

  9. Ik heb ook de hatelijke fjf fjf fjf gedaan, in’t zesde leerjaar was dat zelfs. Toen heb ik dat volgehouden, gewoon omdat ik op zich ook wel wou kunnen, en ik was te jong om te rebelleren tegen de onnozele oefeningen. Nu zou ik het niet meer kunnen opbrengen, zo’n hersenloze oefeningen, en zoooooooooo traag dat dat vooruit ging. Maar goed, ik kan nu heel snel blind typen en dat is ZO handig. Mijn kinderen gaan ook dactylo ‘moeten’ volgen van mij, zeker in dit groeiende pc-wereldje.
    By the way, ik heb dactylo gehad op een typmachien. Een mechanisch, niet zo’n elektrisch. Fouten corrigeren kon gewoonweg niet. En sterke pinken dat ik op den duur had, als ik de a moest oefenen 😀

  10. Bij mij zat dat in het lessenpakket. Ik heb nog leren typen op een elektrische machine. Bijna een dinosaurus dus :-). Die oefeningen zijn saai en het is doorbijten maar echt als je volhoudt ben je daar zo mee weg. Zeker omdat je onbewust de toetsen al weet staan je moet alleen je slechte gewoonte doorbreken. Succes!

  11. Bij ons boden ze een cursus dactylo aan op de lagere school (op vrijdagavond, direct na school). Je kon inschrijven vanaf het 3e leerjaar en je diende zelf je typmachine mee te brengen. Dus sleepte ik de vrijdag dat antieke geval van mijn vader (dat was nog niet eens een elektrische machine 😀 ) mee naar de les en leerde ik blind typen in het 3e leerjaar.

    Ik vond dat zelf eigenlijk evident dat ik dat zou leren en mijn ouders hebben mij daarin aangemoedigd. Ik heb gesakkerd op mijn huiswerk (10 x oefening X, 5 x oefening Y en 10 x oefening Z en je kreeg papier mee van de leerkracht, net genoeg om een keer te herbeginnen), maar ik was achteraf gezien wel blij: in het middelbaar volgden effectief veel leerlingen typles over de middag, maar ik kon al typen en moest dus niet meer.

Reageer

