Tand-armoede

Onvoorstelbaar hoeveel ouders ik dit weekend gezien heb met vuile, bruine, onverzorgde, afgebrokkelde en rotte tanden. De beelden achtervolgen mij nog steeds. Hoe is het toch mogelijk? Kijken die mensen niet in de spiegel? Kussen die elkaar?

Niet dat ik zelf zo een prachtig gebit heb hoor. Ik heb nooit een beugel gedragen en mijn tanden onderstaan staan dus niet perfect recht. Bovendien zijn mijn tanden broos, en ben ik gevoelig aan tandsteen. Ik poets nochtans iedere dag minstens twee keer. Gek dat ik dat hier zo schrijf want ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand dat zo ’s morgens zou vergeten. En stip iedere zes maanden ga ik naar de tandarts, nog zo een evidentie als u het mij vraagt.

En ja, ik vind tanden belangrijk. Ik zou mij nooit aangetrokken kunnen voelen tot een man met rotte tanden. Zelfs voor vriendschap zou een stinkbek een probleem vormen. Misschien daarom dat het tandenpoetsen bij ons thuis ook vaak een strijdpunt is. Natuurlijk poetsen zij ook twee keer per dag. Dat staat vast. Het probleem ligt doorgaans in de grondigheid.

“Maar mama. Ik héb al gepoetst.”
“Toon. Mond open. Heb jij gepoetst? Echt? Je zou he niet zeggen. Begin maar opnieuw.”

Opnieuw en opnieuw en opnieuw. En na verloop van tijd verliest iedereen zijn geduld.

“Ik kan dat niet goed poetsen.”
“Tuurlijk kan je dat wel. Je bent gewoon lui. Tand per tand. Boven en onder. Ook waar er nog geen tand doorzit. Dat doet geen pijn. Stop met zagen en doe verder.”
“Ik kan dát écht niet. Jij moet poetsen.”

Veel ouders zullen dergelijke scenario’s wel herkennen. Tandenpoetsen is zoals gezond eten, tafelmanieren en delen: vanzelf leren ze het nooit.

Niet de kleren of het merk van buggy maar wel het gebit verraden tegenwoordig kansarmere, heb ik dit weekend geleerd. Ik was al streng voordien maar nu weet alvast weer waarom.

Rotten-Teeth1

5 gedachten over “Tand-armoede”

  1. Het is niet enkel een rem op de lichamelijke aantrekking, maar ook op professionele toekomstperspectieven. Want geef nu toe, twee gelijkwaardige kandidaten op een sollicitatiegesprek waarvan één met een zichtbaar slecht verzorgd gebit. Welke zou jij kiezen?

  2. tja kijk ik ben een goed voorbeeld van hoe het soms mis kan lopen. ik ben nooit fan geweest van de tandarts, ik heb thuis ook absoluut geen goed voorbeeld daarin gekregen, wij werden alleen eens naar de tandarts gesleurd als we een brief van het pms meekregen. Met als resultaat dat dat àltijd een pijnlijke en negatieve ervaring was. Tanden poetsen? Hm, och ja als gij da wilt. Nooit getoond, nooit geholpen, nooit verplicht. Bon eens volwassen moet je daar zelf voor zorgen daar geef ik je gelijk in. Maar dan kom je een tandarts tegen die tegen haar goesting leeft en dat eens op jou gaat uitwerken. gevolg: wéken rondgelopen met een blauwe kaak en nog meer tandpijn dan ervoor… mijn goesting was over. 7 jaar en drie afgebroken tanden heeft het geduurd voor ik al mijn moed bijeen kon schrapen en mijn ondertussen tot een fobie omgevormde angst kon te lijf gaan. Ondertussen werk ik samen met een begripvolle tandarts aan een opnieuw gezond gebit en ik zal nooit meer dezelfde ‘fout’ maken, dat weet ik nu al. Er waren 2 dingen die me die jaren tegenhielden om te gaan: schrik voor de pijn en voor de centjes. En ik heb dat ook onmiddellijk zo gecommuniceerd aan de tandarts en die houdt daar ook rekening mee. Geen dure kronen dus voor mijn al verloren tanden. Ik kan dat echt niet betalen. Wat me uiteindelijk over de streep trok om toch te gaan was dat ik mijn kinderen niet met mijn erfenis wil belasten: zij mogen geen schrik krijgen van de tandarts, voor hen moet het wél een evidentie zijn om tanden te poetsen en te laten verzorgen.

  3. vre-se-lijk!
    Hier laten wij de kinderen poetsen en poetsen altijd eens na…
    Volgens mijn tandarts moet je dat min. tot hun 10 jaar doen. Volgens haar kunnen kinderen onder die leeftijd nog niet alle tanden goed poetsen.
    Maar ik vrees dat we er na 10 jaar niet vanaf zijn, pubers “vergeten” ook vaak vanalles 😉

    Misschien moeten we die foto in de badkamer hangen zodat ze weten waarom ze moeten poetsen 😉

Reageer

