Potje breken

Vorige week ontdekte ik in een reclamefoldertje een erg leuk paddestoeltafeltje met twee bijhorende paddestoelstoeltjes. In onze tuin hebben wij een kleurrijke en vrolijke kinderhoekje en die paddenstoelen zouden daar perfect passen. Bovendien kan ik ze ook goed gebruiken als foto-accessoire. Bob moest tot in Lokeren rijden voor het laatste setje.

Tafel en stoeltje zijn gemaakt uit steen. Heel mooi maar breekbaar. Manou en Nina zijn nogal plichtsgetrouw. Hen gaan die paddenstoelen wel overleven. Maar in de zomer komen hier heel veel kinderen spelen, waaronder verschillende hevige en wilde exemplaren. Vooral jongens hebben een soort vernielzucht die ons vreemd is, maar ik ken ook genoeg overactieve meisjes zoals Flo. Voetje van de grond spelen op dat tafeltje, er op dansen of springen, het geheel ‘even’ verplaatsen of zo een stoel gebruiken als schild: ik kan wel duizend manieren verzinnen hoe dat setje kapot kan.

Ik kan het inbetonneren, dan kunnen ze het alvast niet meer verplaatsen.
Maar dan kan ik het niet meer gebruiken als fotoprop.
Je kan het ook gewoon bewaren voor in je studio.
Maar ik kocht het voornamelijk voor in de kinderhoek.
Ouders van de brokkenmaker moeten het maar betalen.

Dit was het laatste setje. Terugkopen zit er niet meteen in. Bovendien weet je hoe dat gaat. Ieder feestje gaan hier verschillende dingen stuk. Ballen verdwijnen, zwembadspeelgoed loopt leeg, stoetjes breken af, verkleedkleren scheuren: geen kind dat ooit schuld bekent. Speelgoed is bovendien gemaakt om mee te spelen.

Ooit kocht ik 10 lichtzwaarden die ik gebruikte om te schrijven met licht (een foto trucje met een trage sluiter). Mijn meisjes vechten niet met elkaar; ze gebruikten die dingen als lichtstok. Maanden slingerden hier verschillende zwaarden, zonder incidenten. Eén namiddag een paar jongens op bezoek en de helft moet er aan geloven. Ongelukken gebeuren, echt erg is dat niet maar eerlijk: leuk is anders.

En paar dagen na onze aankoop, zijn we zelf te gast bij vrienden. Een gezellig zondagnamiddag, ouders drinken een glaasje cava en de kinderen spelen overal een beetje. “Mama. Mijn kroon is kapot.” Wie wat waar is weer onduidelijk. “Het is niet erg. Het was geen dure kroon, we hebben er nog. Geen probleem.” Natuurlijk is het niet erg maar ik herken het scenario, en het gevoel. Daarom kocht ik deze week een nieuwe kroon. Geven is altijd leuker maar dit is natuurlijk een erg gemakkelijk verhaal. Moest de Wii plots de geest geven, zou de situatie veel ingewikkelder geweest zijn.

padddestoelen

6 thoughts on “Potje breken”

  1. ann! twas buy nothing new month …. LOL
    en ik vind als iets per ongeluk kapot gaat dan is het ok, dat gebeurt… maar als er iets echt kapot gemaakt wordt door wild zijn (nadat je al gezegd hebt dat dat niet zo verstandig is) of gewoon echt carrément kapotmaken dan vind ik dat niet zo leuk. ik vind het zelf ook heel vervelend als mijn kinderen iets kapot maken van iemand anders…; onlangs waren er vriendinnetjes op bezoek en toen ze weg waren ontdekte ik in de kinderkamer dat alle posters van de muren gescheurd waren en dus kapot… resultaat: bezoek gaat niet meer boven spelen… jammer voor de kindjes die wel hun manieren kunnen houden maar ik was zo kwaad daarover…

  2. Het siert je dat je eraan dacht om een nieuwe kroon te kopen, ook al ging het om een eenvoudig stuk speelgoed 😉 (Ja had dat trouwens echt niet hoeven doen hoor)
    Dat het maar gauw warm een mooi weer wordt, dat ze BUITEN kunnen spelen! 🙂

  3. Oh, ik vind dat ook zo moeilijk! Onlangs was er een vriendje hier een die nam stiekem een dure houten trein (ofja, een stuk ervan) van O mee naar buiten. Ik zag het pas toen we al op weg waren naar het park. Heb er meteen iets van gezegd. Ook tegen de mama. Die deed er heel luchtig over en natuurlijk zijn we dat treintje kwijt. Ze liet wel een oude aftandse bal achter in ruil. Euhm, ja… Een bal van nog geen dollar in ruil voor een locomotiefje van 25 dollar. Eentje waar O erg aan gehecht was trouwens.

    Natuurlijk gaan er dingen per ongeluk stuk of zoek en dat begrijp ik helemaal. O zal ook wel al per ongeluk dingen stuk gemaakt hebben van andere kindjes. Maar ik kan niet tegen wild en stoer doen en dan met opzet dingen kapot maken. Daar kan ik zo boos om worden!

    Wij zijn echt heel erg hier, hoor… kinderen die wild doen, komen er gewoon niet in. Daar spreken we bewust nooit bij ons thuis mee af.

  4. Gelukkig is Tuc niet breekbaar, dus als ik binnenkort op hem “dogsit” moet ik geen schrik hebben 😉 . Ik heb zelf,als volwassen nog steeds schrik als ik ergens ga om iets stuk te maken, ook al doe je dat nooit express.

  5. Als mama van 2 (wilde) jongens, begrijp ik dit ook maar al te goed. Hier gaat geregeld thuis iets kapot in hun enthousiasme. Zolang het om ons eigen speelgoed gaat, is het jammer maar dat hoort er natuurlijk ook een beetje bij. Ik kan me ook erg boos maken over speelgoed van waarde waar ze niet zorgvuldig mee om gaan. Het probleem is: ze doen het natuurlijk nooit express, eerder in hun onbezonnen enthousiast spel…
    Ik vind het natuurlijk ook heel vervelend als mijn kinderen iets breken op een ander… Net zoals ik ook lastig kan zijn als andere kinderen het huis hier verlaten en ik verschillende zaken kapot terug vind.
    Met meisjes heb je dit ongetwijfeld minder voor.
    Als ouder heb je hier zeker een taak om je kinderen bewust te maken dat wild gedrag niet altijd geapprecieerd is en zeker niet als er speelgoed bij sneuvelt. Toch, van een ondernemend, energiek kind zal je nooit een “stil bezeke” maken dat heel de namiddag in de zetel een boekje kan lezen. Die mannekes moeten hun energie kwijt. De kunst is alleen van hen dat op een positieve manier te laten doen. Uiteraard.
    Ik heb ook een dochter, daarmee kan ik overal komen. Ze zal nooit iets kapot maken en is heel rustig van aard.
    Kinderen van dezelfde ouders, maar toch zo heel anders van gedrag en persoonlijkheid…
    Als ouder heb je een belangrijke rol, maar je kan niet altijd alles 100% in de hand houden, helaas.

Reageer

