Love home swap

Omdat jullie het zo lief vragen zal ik nog een paar huisruilweetjes op lijsten.

* Er bestaan heel veel huisruilsites. Sommige zijn gratis, de meeste rekenen na verloop van tijd abonnementskosten aan. Homelink is de bekendste; Taxistop hoort hier ook bij. Persoonlijk vind ik het een onhandige en lelijke website maar het voordeel is wel dat er veel gewone kleine huizen op staan. Zelf koos ik voor Love Home Swap. Die kan je gratis uitproberen en het is een erg strakke site met veel geweldig schone woningen. Die +- 45 euro iedere 3 maanden heb ik er wel voor over. Als ik met mijn drie kinderen op hotel ga, kost zo een citytrip veel meer. Sommige duurdere sites verzekeren je ook tegen mogelijke schade.

* Homeswappen lijkt een beetje op daten. De kans op slagen hangt grotendeels af van je verwachtingen. Zelf heb ik er mij aanvankelijk ook een beetje aan mispakt. Natuurlijk kan je proberen om je huis te ruilen voor een kasteel met zwembad in Nice. Wie niet waagt, niet wint. 😉 Maar meestal heeft de andere eigenaar weinig zin om zijn zomervakantie in Gent door te brengen. Het is geen slecht idee om veel woningen aan te schrijven, en kortbij vakanties in een appartement kunnen ook erg waardevol zijn.

* Wat met de risico’s? Ruil je ook je wagen en je hond? Er zijn geen vaste afspraken. Het is gewoon kwestie van overeenkomen. Onze Amsterdamse vrienden en vooral hun twee zoontjes vonden het leuk om een paar dagen voor Tuc te zorgen. Zij leenden ons hun fietsen uit, wat erg handig is in Amsterdam. Het was dus maar logisch dat zij ook onze fietsen mochten bezigen. Wat ik liever niet wou delen, zoals mijn dure fotocamera, heb ik in de fotostudio weggelegd.

* En ja, ongelukken gebeuren. Wat als? Een mens kan niet overal rekening mee houden want zo mis je ook veel goede dingen. Ook op dat vlak is een gelijkwaardige match belangrijk. En stel dat een van hun fietsen gestolen werd tijdens ons verblijf, tja dan had ik een nieuwe tweedehands gekocht. Potje breken, is potje betalen. Niet? Vertrouwen geven, is gezond. 🙂

* Ik was zo enthousiast dat ik meteen een reeks huizen aanschreef, en met succes. Waarschijnlijk gaan we in juli een paar dagen naar Den Haag en eind augustus naar Bristol, Zuid-Engeland. En voor volgend jaar zijn er plannen voor een korte week Parijs en een weekje Lissabon. Hoe meer je swapt, hoe meer geloofwaardigheid dat je opbouwt. En zo gaan mijn drie kinderen toch de mooi deel van Europa kunnen ontdekken. Zalig toch?

love

3 gedachten over “Love home swap”

  1. En hoe gaat dat praktisch? Zorg je dan voor een volle koelkast en schone bedden? En verschoon je die terug wanneer je vertrekt? En laat je 2 keer een gepoetst huis achter?

Reageer

