Overleg

Straks is het eindelijk zo ver. Om 14 uur word ik op school verwacht voor het grote type 8 overleg. Samen met de juf en de coördinator van het revalidatiecentrum gaan wij de clb-medewerkster uitleggen waarom wij denken aan buitengewoon onderwijs voor Nina.

En het is irrationeel maar toch moet ik toegeven dat ik een beetje zenuwachtig ben. België is een verzorgingsstaat. Voor kinderen als Nina en Flo zijn er oneindig veel hulp- en steunmiddelen beschikbaar. Maar je moet ze vinden, en meestal moet je ze ook nog afdwingen. In de praktijk voelt steun toch anders aan.

Ik denk aan de procedure voor bijkomende kinderbijslag voor Flo. Het ziekenhuis was zo vriendelijk om ons op onze rechten te wijzen. Mensen als wij konden wel een beetje extra steun gebruiken, zei ze. Maar wat volgde was een administratieve hindernissenparcours. Tientallen mails heb ik eerst moeten sturen naar de sociale dienst, gevolgd door een ‘controleafspraak’ bij de adviserend geneesheer. Zonder te dramatiseren maar echt hartelijk en leuk waren die contacten niet.

Ook vandaag heb ik het gevoel dat ik een beetje voor de clb-rechtbank moet verschijnen. Mensen zouden misbruik kunnen maken van het systeem, hoor ik. En het zijn dus niet de ouders of de school maar wel het clb die beslist, maakte de medewerkster me duidelijk aan de telefoon.

Het komt goed, dat kan niet anders. Ik ben goed voorbereid. Zowel over Nina als over type 8 onderwijs heb ik me grondig geïnformeerd. Heb met heel veel mensen gepraat. Ik heb alle mogelijk scenario’s zo objectief en zo kritisch mogelijk overwogen. Ik heb mijn vooringenomenheid bijgestuurd. Vergis u niet: dat is geen gemakkelijke oefening. Maar we gaan voor het beste voor Nina, op korte en op lange termijn.

En nu zou het leuk zijn moesten we deze namiddag allemaal aan hetzelfde zeel trekken. Zo kan ik morgen (of later deze week) Nina eindelijk inschrijven.

12 thoughts on “Overleg”

  1. Wat jij schrijft is zo herkenbaar, hetzelfde meegemaakt met “ons” Flo,……en nu ook met mijn zoon, heb hemel en aarde moeten bewegen voor men inzag dat Chattheo inderdaad een probleem heeft,……ik hoop dat er eindelijk duidelijkheid komt uit de verschillende testen,…..zodat hij gericht kan behandeld worden en dat ik een goede school vind, waar hij zich kan ontplooien,…..succes met jouw “onderhandelingen”, want zo voelt het een beetje hé

  2. Bah, de procedure voor verhoogde kinderbijstand vond ik ook zachtjes uitgedrukt een onaangename ervaring. En binnenkort weer uitgebreide testen in een revalidatiecentrum (uitgesmeerd over 6 dagen). Leuk zal het niet worden, en het drukt je maar weer eens met je neus op de feiten. Maar ja, we moeten alle hulp die we kunnen krijgen aannemen vind ik, in het belang van ons kind. Op dat gebied hebben onze kids heel veel geluk dat ze in België geboren zijn.
    Veel succes straks!

    1. Ik heb ook verhoogde kinderbijslag omdat ik omwille van ziekte niet voltijds kan werken. Dat aanvragen was al niet leuk, dat ieder jaar opnieuw moeten bewijzen is helemaal niet leuk. En dat terwijl de overheid heel goed weet wat je inkomen is. Overbodige administratieve rompslomp en een vervelende taak om dat telkens opnieuw te moeten doen maar je moet doorbijten. Succes!

  3. ik duim ook mee !
    25j geleden ben ik te fier geweest om ons rechten aan te vragen ,omdat we bang waren dat onze dochter een stempel zou krijgen enz.Nu is ze 30 j en heeft hulp nodig ,maar ze is volwassen en ze wil nu zelf geen invalide zijn .Ik voel me schuldig dat ik dat zoals jullie niet gedaan heb als ze kind was !!!

  4. Ondertussen is het al voorbij, benieuwd hoe het gegaan is! Ik heb het denk ik getroffen met de clb madam bij maren..; dénk ik want helemaal zeker ben je daar nooit van natuurlijk. ’t is alleszins iemand die met hart en ziek haar job doet en voor haar kindjes ‘vecht’ als ze erachter staat. ik hoop dat je er ook zo eentje getroffen hebt!

  5. Zeer benieuwd naar hoe het is geweest… Ook wij hebben net als Bé een toffe CLB-madam eigenlijk, eentje die er is voor Aukje en zich niks aantrekt van wat de school zegt of denkt. Zij is voor ons zelfs op zoek naar een school met kleinere klasjes, haha!
    Vandaag brachten wij een bezoekje aan een BLO-school gebracht, de tweede. En wat een verschil met de vorige keer. Ben blij dat we er nog eentje zijn gaan bezoeken…

Reageer

