Over onderwijs

Soms denk ik dat het tof zou zijn om terug naar school te gaan, een halve dag per week of per maand. Geen avondschool over een welbepaald onderwerp maar eerder iets algemeen maatschappelijk, telkens dezelfde groep zoals vroeger . Over de politiek of Israël, over boekhouding of het Europees landbouwbeleid, over opvoeding of depressies, over naaien en pinterest, over elektriciteit en ecologie, over de nieuwe spelling, over de wereld quoi. Die dingen kan je natuurlijk ook allemaal te weten komen als je regelmatig de krant leest. En toch. Iets bijleren is tof. Alleen spijtig dat veel mensen dat pas beseffen lang nadat ze de schoolbanken verlaten. En misschien is dat het grootste probleem van ons huidig onderwijssysteem.

Ik probeer het debat van de voorbije dagen een beetje te volgen maar het is een ingewikkeld en gelaagd verhaal. Iedereen wil nochtans hetzelfde: beter onderwijs. Maar wat is dat?

In de praktijk blijkt dat alles behalve eenvoudig. Overal lees je berichten over het dalend niveau van pas afgestudeerden. Tegelijkertijd kunnen steeds minder kinderen mee met faalangst, schoolmoeheid en stress als gevolg. Leerkrachten lijken nu nochtans liever, opener, socialer en vernieuwender dan vroeger. Waar loopt het dan mis?

Termen zoals ASO, TSO en BSO zouden moeten verdwijnen, alsof het probleem alleen aan de woorden ligt. Neen, het echte pijnpunt ligt volgens mij ingebakken in onze maatschappij zelf. Tegenwoordig is dat het neoliberale model, waarin de moderne illusie heerst dat de mens maakbaar is. ‘Daardoor wordt elk kind een project op zich. En om het te maken moet je uitblinken. De onvermijdelijke keerzijde hiervan is een groeiende groep mensen die zich mislukt voelt.’ Een heel interessant stuk die alle betrokkene politici, leerkrachten en ouders beter eens zouden lezen.

Soms denk ik dat ik geluk heb, geluk bij een ongeluk. De dood van mijn mama was het ergste dat mij op dat moment kon overkomen. Perfect zal mijn leven zonder haar nooit meer worden. Maar ik heb het overleefd. En ondertussen heb ik natuurlijk nog een paar problemen geserveerd gekregen. Soms word ik daar ook moedeloos van maar meestal voel ik me vrij goed. Goed genoeg, klinkt dat saai ?

Natuurlijk maak ook ik me soms zorgen over de toekomst. Als er geen onderscheid meer zou zijn tussen ASO, TSO en BSO, maar slechts één brede eerste graad in het secundair, gaat Nina dan nog wel naar het gewone onderwijs kunnen doorstromen? Gaat er ooit plaats zijn in deze neoliberale maatschappij voor kinderen zoals zij? En als geschoolde leerkrachten en hooggeschoolde politici niet meer weten welke weg we op moeten met onze kinderen, waar zijn wij ouders dan aan begonnen? Of doen we het toch beter zelf, ieder op zich gezellig homescholing?

Laat die onderwijshervorming maar komen, denk ik zo. Ik hou goede herinneringen over aan mijn schoolperiode. De meeste van mijn klasgenoten zijn ondanks alle hormonen en andere perikelen toch goed terecht gekomen. En ASO of BSO, het zijn vaak een paar goede leerkrachten en een handvol leuke vrienden die het verschil maken. Hoe die dames van mij gaan evolueren, dat weet niemand. Ik zou het niet eens willen weten. We zien wel, iedere dag als een spannende verrassing.

Advertenties

6 gedachten over “Over onderwijs”

  1. Ik zou ook graag terug gaan studeren. Levenslang leren, weet je wel? Maar eigenlijk moet ik toegeven dat mijn geheugen niet meer zo mee wilt. Mijn harde schijf is vol, zo ervaar ik het echt. Gelukkig kan ik op het werk regelmatig ( en vrijblijvend) kleinere opleidingen volgen, ook over niet- werkgeraleerde onderwerpen. Voor de kids: het lijkt er op dat we terug gaan naar een systeem waar ik in zat: iets VSO-achtigs. Je moest pas kiezen na een jaar van vanalles geproefd te hebben. Ik heb mijn creatieve kant daar ontdekt. Ik ben nog altijd trots dat ik een verlengkabel kan maken ( en dat die van mijn broer die het traditionele systeem volgde, het niet deed). We geraken er wel. Laten we onze kinderen nu aub eerst een positieve kijk mee geven. 8 op 10, dat zijn 8 antwoorden goed, knap! ( en dus niet 2 antwoorden fout!)

  2. ik vind naar school gaan ook altijd leuk
    zo samen in een groep
    samen interesses delen

    ik ben na mijn hogeschool nog allerlei vervolgopleidingen gaan volgen
    en elke keer als ik stop mis ik het
    raar toch he 😉

    en over die hervormingen
    dat er iets moet gebeuren is zo duidelijk als iets (ik werk ook in ’t secundair)
    maar hoe en wat dat weet ik zo precies ook niet
    benieuwd wat er uit de bus komt

  3. Ik denk dat een hervorming ook Nina ten goede zou komen, maar ik denk niet dat ze (de geplande hervorming) op tijd rond zal geraken. Dat kinderen zoals Nina moeilijker een plek in de maatschappij vinden waar ze voldoende waardering krijgen, heeft net te maken met het feit dat ze tijdens hun schoolcarrière een label opgeplakt kregen; buso, bso … Door bovendien aparte scholen te organiseren voor die onderwijsvormen, wordt de labeling compleet. De hervorming (of toch de oorspronkelijke, die van Monard) wil af van die labels, niet enkel door de terminologie aan te passen, maar door leerlingen langer samen te houden en door een continuüm te maken in plaats van een strikte opdeling in onderwijsvormen.
    Dat betekent niet dat Nina mee zal moeten kunnen met het niveau van de knapste koppen van de klas. Het betekent wel dat er meer differentiatie binnen de klas zal moeten gebeuren, zodat Nina op haar tempo de leerstof leert verwerken.

    Maar hoe dan ook hoop ik, met of zonder hervorming, dat Nina haar plek zal vinden, want dat verdient ze, zoals elk kind met of zonder leerproblemen.

  4. … en ik zou dolgraag terug naast jou op de schoolbanken zitten 🙂
    Je vat het samen, zoals ik er ook over denk en waar ik ook over pieker. We zullen wel zien waar het onze kindjes zal brengen. Elke generatie verandert er wel iets. En ik durf stilletjes denken dat het er alleen maar op verbetert….

Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s