Sparen

Geld maakt niet gelukkig. Maar een tekort zorgt wel voor de nodige stress en maakt zo onrechtstreeks misschien toch een beetje ongelukkig. Geld houdt mij bijzonder weinig bezig. Ik heb geen idee hoeveel ik maandelijks verdien, en ik weet ook niet hoeveel geld er op onze rekening staat.

Dat op zich is natuurlijk al een enorme luxe, besef ik. Bob en ik kregen beide de nodige steun van thuis en ik ben onze familie daar erg dankbaar voor. En ook al maak ik mij weinig zorgen om de toekomst, gezien onze medische probleempjes vraag ik soms toch af of wij voor onze dochters niet beter wat meer zouden sparen.

Niet dat ik zo een spaarder ben. Geld op de bank is niets meer dan een cijfer. Daar ben je eigenlijk niets mee. De inflatie stijgt bovendien sneller dan de rentevoet. Het blijft hoe dan ook een verlieslatend plan. Bovendien houden wij op het einde van de maand ook geen honderden euro’s over.

En toch. De wereld wordt harder en individualitischer. Relaties worden ingewikkelder. Zo is een huis kopen alleen een stuk moeilijker dan met twee, en zeker zonder steun. En dan is er nog ons type 8 verhaal, en Flo’s epilepsie. hou je daar rekening mee? Spaar je voor alle kinderen even veel?

Natuurlijk hebben we nog tijd zat, en moeten we nu nog niets beslissen. Maar de tijd gaat snel en het zou spijtig zijn moesten mijn meisjes later op mijn zuurverdiende centen nog eens erfenisrechten moeten betalen. En dus mijn vraag aan jullie: wie spaart er al en hoe?

19 thoughts on “Sparen”

  1. Hebben de kinderen geen eigen spaarrekening? Waar ze vanaf hun zelf 18 aankunnen en nu met toestemming van de ouders (bv vr aankoop fiets) Nieuwjaarcentjes en anderen giften kunnen daarop geplaatst worden…

  2. Niemand is zeker van ‘morgen’. Werk verliezen, invalide worden, kinderen die ooit moeten studeren,.. Elk zou (fiscaal?) moeten aangemoedigd worden elke maand een paar honderd euro’s aan de kant te zetten, maar dit is niet voor iedereen even evident of makkelijk of mogelijk,..

    1. Een paar 100 euro per kind … mmm neen dat gaat inderdaad niet mogelijk zijn vrees ik. Tenzij we echt heel sober gaan leven en dat wil ik niet. Morgen kan je ook gewoon dood gaan he en dan is dat geld toch weg (of naar de fiscus).

      1. Oei oei… Ik bedoelde helemaal geen honderd euro per kind :-), maar eerder een paar honderd euro globaal voor het hele gezin. Sparen voor de kinderen zelf kan perfect met een systeem van Start2SaveFor die momenteel bij KBC (dacht ik) aangeboden wordt. Mét een aantrekkelijk mooie rente…

  3. Ik spaar nog altijd een heel klein bedrag per week voor mijn kinderen op een aparte rekening waar ze wel weet van hebben en onmiddellijk toegang toe hebben maar die ik momenteel beheer. Het gaat maar om 5 euro per week en dat lijkt (en is) een belachelijk lage som maar met een beetje extraatjes als ik het me kan veroorloven is het toch al een leuk bedrag geworden.

  4. Wij sparen systematisch voor de kinderen, maar op zo’n manier dat wij nog steeds beslissen wanneer ze het geld krijgen. Het gaat niet over een groot bedrag (€50/maand/kind). Daarnaast ben ik van mening dat ik beter mijn geld nu gebruik om tijd te hebben/maken voor de kinderen. Ik heb de illusie dat door deeltijds te werken ik de kinderen iets kan bieden waardoor ze misschien bewuste volwassenen worden en zelf de waarde van geld leren kennen. Er is niets vies aan om te werken voor je geld, toch?

  5. ik spaar niet structureel voor de kinderen. Tiemen heeft een spaarrekening via zijn mémé en pépé blijkbaar. De kinderen hebben elk hetzelfde bedrag gekregen aan centen bij hun geboorte en dat staat opzij. Voorlopig is dat alles. Als het ‘voorhuwelijkssparen’ systeem nog bestaat als Tiemen 12 is via de mutualiteit dan ga ik dat wel doen. Eens de kinderen groter worden en speelgoed wat minder interessant zullen ze automatisch voor verjaardagen/nieuwjaar etc een centje krijgen en daar ga ik dan wel telkens de helft van opzij zetten ook. Maar ik redeneer: ik heb van thuis ook niks gekregen en ik ben er ook min of meer geraakt 😉

    1. Jammer genoeg bestaat het voorhuwelijkssparen niet meer. Voor onze oudste dochter hebben we het nog kunnen opstarten, maar voor de zoon die twee jaar jonger is, kon het niet meer. Het was nochtans een mooi appeltje voor later.

      1. bij bond moyson bestaat het wel nog maar ja nog 8 jaar tegen dat ik dat eventueel zou kunnen opstarten.. ik vrees dat het tegen dan ginder ook gedaan is..

  6. Wij hebben ons huis gekocht zonder hulp van onze ouders. Moeilijk, maar moeilijk gaat ook. En ergens ben ik er wel fier op. Als mijn ouders sterven, erven ik en mijn zus hun huis. Op dat moment een mooi bedrag dat ons toekomt. Natuurlijk zouden we meer geholpen zijn met een financieel duwtje in de rug op dit moment, maar het is niet anders. Voor onze kinderen zet ik het kindergeld op een aparte rekening. Dat is geen rekening op hun naam. Het is niet de bedoeling dat ze met dat geld als ze 18 zijn op reis gaan en er alles doorjagen. We gebruiken het nu voor grote aankopen zoals hun bed, of we houden er al rekening mee dat we volgend jaar een deel kunnnen gebruiken voor milan zijn lentefeest. Echt sparen voor later doen we niet. Het zou mooi zijn als er een schoon bedrag op staat als ze gaan studeren, zodat hun inschrijvingsgeld betaald is. Maar ze zijn 3 en 6, universiteit is nog een ver van mijn bed show!

  7. wij hebben nooit gespaard voor onze kinderen.We hebben hun wel laten proeven van ballet en voetbal enzo.We hadden ook nooit iets over op het eind van de maand .Ik denk dat vooral mensen die overhebben voor hun kinderen sparen.We betaalde hun feesten en schoolgeld ,en leefden van maand tot maand.Nu ze de deur uit zijn bereiden we onze oude dag voor,we geven nog feestjes en kleine attenties.Maar ik denk dat ik nu vooral ga zorgen dat zij niet voor ons moeten betalen en we zijn blij hun (6 en aanhang)te kunnen trakteren !!

  8. Ik spaar voor Chattheo 75 euro per maand,…….en ik denk dat zijn papa ook wel wat spaart,…..ik heb nooit financiële steun van mijn ouders gehad en dat gaat er ook nooit komen, dus daar moet ik niet op rekenen,…….Chattheo zal een start krijgen, maar nu ook weer geen gigantsiche,….

  9. ik denk dat kinderen meer hebben aan ervaringen die hun rijker maken
    dan aan geld dat hun rijker maakt 😉

    ikzelf (en mijn wederhelft) heb ook geen geld gekregen om een huis ofzo te kopen
    en ik heb tijdens mijn studies alles zelf betaald en ging half tijds werken
    dat kreeg ik mee van mijn ouders: dat als ik iets echt wou ik er maar voor moest gaan

    en ergens vind ik dat ook een mooi cadeau

    de enige echte investering is een lap grond of een huis volgens mij
    maar dat sparen op een spaarboekje… dat brengt volgens mij niet veel op 😉

  10. Wij hebben het geluk gehad om van de beide kanten een grote som te krijgen, waardoor we eigenlijk maar een kleine afbetaling hebben. We leven ook niet op grote voet, we hebben daar geen behoefte aan. Geen verre reizen, geen dure kleren, vaak tweedehandsspullen, één auto die we niet vaak gebruiken … We kunnen dus elke maand wel vrij veel op de spaarrekening zetten. Misschien brengt het niet veel op, maar ik zou toch niet weten wat ik er anders mee kan doen. Ik heb geen zin in beleggingen ofzo, ik wil absoluut geen kopzorgen, dus neem ik genoegen met een spaarboekje (bij een duurzame bank!).

    Hoewel we in vergelijking met anderen misschien eerder veel hebben, wil ik mijn kinderen niet opvoeden met het idee dat geld hen sowieso gelukkiger maakt. Anderzijds maken geldzorgen hen ook niet gelukkiger, vandaar mijn keuze om het geld niet op te gebruiken maar het aan de kant te zetten. Ik denk dat een sobere opvoeding de beste garantie geeft dat ze later beseffen dat ze ook niet op grote voet moeten leven om gelukkig te zijn. Het goede voorbeeld geven, met andere woorden. Tijd voor elkaar komt inderdaad op de eerste plaats, vandaar dat ik 70% werk. Maar ik besef dat die 70% ook mogelijk is door het feit dat we geen financiële zorgen hebben. Ik ben mijn ouders en schoonouders dus wel erg dankbaar dat ze dat mogelijk hebben gemaakt en hoop eigenlijk hetzelfde voor mijn kinderen te kunnen doen.

Reageer

