Campo Santo

Het kerkhof Campo Santo ligt achter ons deur, lees op fietsafstand. Het leek mij een beetje een luguber maar tegelijkertijd waardevol zomeruitstapje. Kwestie dat de meisjes eens op een kerkhof komen voor er iemand sterft.

Zijn die graven echt heel oud?
– Heel heel oud, meer dan honderd jaar.
– Ouder dan jou?
– Veel ouder. 😉 Die mensen zijn gestorven nog voor mémé geboren werd. Het zijn de opa en oma van de opa en oma van jou opa en oma.
– Waren dat de eerste mensen?
– Neen, die zijn nog veel veel ouder.
– Mama? Wie waren dan de eerste mensen?
– Hum. Kweetnie. Alle, ik weet het wel maar het is een beetje ingewikkeld om het uit te leggen.
– Toe.
– De eerste mensen waren eigenlijk geen mensen. Het waren apen, die plots besloten om op hun twee achterste poten te gaan lopen. En dan werden ze slimmer, maakten ze huizen en droegenz e kleren. En zo werden apen mensen. Dat is het ene verhaal. Sommige mensen geloven dat God eerst een man maakte, Adam. Maar omdat Adam zich verveelde, gaf God hem een vriendinnetje Eva. Zij kregen kindjes en die kindjes kregen weer kindjes en nu zijn we met miljarden mensen. 

– Welk verhaal geloof jij mama?
– Ik geloof niet in Adam en Eva. 
– Oh spijtig. Ik vind het verhaal van Adam en Eva mooier. Toe, ga jij ook in Adam en Eva geloven? 
– Mmm
– Toe mama. Dat van die apen vind ik niet zo leuk.
– Mmm, ik geloof … Ik geloof … in dino’s. 
– Dino’s? Ah tof! Ik geloof ook in dino’s. Liggen die hier ook begraven?

 

Toffe uitstap. Echt! 😉

Een gedachte over “Campo Santo”

Reageer

