Printer

Vorig jaar kocht ik een Epson scanner – kopieermachine – printer. Ik was er relatief tevreden van al moet ik toegeven dat ik nauwelijks print. Maar af en toe kan je gewoon niet anders, voor online treintickets bijvoorbeeld of een pasfoto. Plots haperde het ding. Er kwamen strepen op mijn prints en mijn afdrukken waren niet meer leesbaar.

Koop toch gewoon een nieuwe printer, was het advies van bijna iedereen. Ik vond het zonde en dus zocht ik online naar mogelijke problemen én oplossingen. Misschien waren mijn spuitkoppen wel verstopt, gezien mijn beperkte gebruik. Dus bestelde ik reinigingscartridges. Ik nam natuurlijk ook contact op met de verkoper. Als het probleem bij het toestel lag, zouden ze de printer maken. Bij twijfel van mogelijk verkeerd gebruik zouden alle kosten voor mijn rekening zijn. Of ik wel wist dat je een printer nooit volledig mag uitschakkelen? Hum.

Ondertussen zijn we al weken verder maar mijn printer doet het nog steeds niet. En dit weekend heb ik er echt een nodig. Dus bestelde ik uiteindelijk toch een nieuwe. 100 euro inclusief twee inktpakketen en inclusief verzending. Mijn oud model is ondertussen natuurlijk al vervangen door een nieuwe reeks. Die cartridges recupereren gaat dus niet lukken.

Ok, 100 euro is geen fortuin. Als ik mijn oude printer zou laten herstellen zou mij dat alleen aan verzendingskosten al duurder uitkomen. En toch. Ooit was een printer een luxe-item. Zoals veel elektro is het nu een zuiver wegwerpproduct geworden. Vier keer gebruiken en hop naar het stort. Ben ik echt de enigste die dat een beetje decadent vind?

10 gedachten over “Printer”

  1. Idd redelijk decadent… Onlinetreintickets kan je trouwens linken aan je IDkaart. Dan hoef je ze niet meer te printen. En als ik toch echtecht moet printen doe ik dat in de bib.(Twee keer per jaar ofzo)

  2. Heel decadent, maar dat ligt niet aan jou. Ook wij kochten al een paar printers (puur privé gebruik, af en toe eens een a-viertje drukken). Geen enkele ging langer dan twee jaar mee. Sindsdien hebben we het drukken opgegeven. Goed voor het milieu, zeker 🙂 ??

    1. Ja inderdaad, je wordt verplicht om zo te redeneren. LETSers proberen daar iets aan te doen maar dat gaat toch maar moeizaam heb ik de indruk. Ik ben er in ieder geval na een tijdje mee gestopt.

  3. Zwijg! De afgelopen dagen ook gevloekt op onze printer… (Canon Pixma) Den dag van vandaag is niets meer gemaakt om lang mee te gaan zeker? Dan zal ik maar beginnen vrezen voor mijn wasmachine die al 13 jaar meegaat. 😉
    Inderdaad… de wegwerpmaatschappij. Zo ben ik ‘indertijd’ niet opgevoed (ben er nog maar 33 hoor! Soms ook aan vervanging toe ;-))

  4. Ik print thuis relatief vaak (drukwerk). Spaarzaam als ik ben, print ik meestal (snel) zwart-wit. Als ik dan toch eens in kleur wil afprinten, is mijn kleurenpatroon opgedroogd 😉 Stom eigenlijk, ik zou het beter gewoon gebruiken. Op de zaak hebben we een laserprinter en een HP inktjet. Die worden beide intensief gebruikt en gaan al vele jaren mee. Het lijkt dus wel te kloppen dat hoe vaker je die dingen gebruikt, hoe beter.

  5. Ik erger er mij ook aan, ook wij deze week problemen met de printer (Canon). Mijn ventje begon ook rond te bellen, maar herstellen wordt niet meer gedaan. Toen hij dan noodgedwongen op zoek ging naar een nieuwe, en zijn inktpatronen nog wou gebruiken, vond hij geen enkel model waar die nog op pasten. Zelfs als je wil zuinig/milieuvriendelijk zijn, lukt dat heel vaak niet.
    Ik werk bij een afvalintercommunale en bij een steekproef in het elektronisch afval bleek het meeste gewoon nog te werken…

  6. Je kan je treintickets op je identiteitskaart laten zetten, heel makkelijk! Ik doe het altijd zo en ook al zucht de conducteur altijd even als ik mijn id-kaart bovenhaal (hun apparatuur is nog niet zo snel…), ik moet tenminste niet eerst naar de copyshop lopen om het ticket af te printen! Godzijdank zijn e-tickets voor de bioscoop nu ook inscanbaar vanaf een smartphone, vroeger eisten ze dat je die tickets uitprintte…heel erg e- was dat dan wel niet 😀

  7. Ik heb me een poosje terug ook zo druk gemaakt omdat onze (goede en nog niet zo oude) printer het niet meer deed. En niet meer ‘kon’ worden hersteld. We hadden ook net nieuwe patronen die we volgens de winkel niet meer zouden kunnen gebruiken op een nieuw model. Wat zoekwerk op het www maakte dat we wel nog printers vonden waar onze patronen op zouden passen. Maar ik ben toch niet zo tevreden over onze nieuwe printer. En bleef met een heel wrang gevoel zitten omdat een printer die één maal hapert voor de vuilbak blijkt te zijn…

Reageer

