Terug naar school

Het was druk in de Action deze ochtend, vooral in de rayon van de papierwaren. Binnen twee weken begint het schooljaar weer, naar het schijnt. 😉 En toch begrijp ik het niet helemaal. Wat kopen die mensen dan?

Ok, Manou heeft enkele maanden geleden ook een nieuwe boekentas gekregen. Haar oude exemplaar was echt versleten. De rugzakjes van de kleine zusjes zien er nog goed genoeg uit. Maar ok, een extraatje om je kinderen te motiveren kan ik ook best begrijpen. Het schooljaar beginnen met een nieuwe pennezak bijvoorbeeld, lijkt mij niet overdreven. Maar verder zou ik het echt niet weten . Tegenwoordig krijgen kinderen op school toch al hun boeken, schrijfgerief en schriften?

En begrijp me niet verkeerd: ik ben niet eens zo een grote voorstander van dat gratis verhaal. Iedereen weet dat dat kinderen kosten met zich meebrengen. Als u het mij vraagt: die schoolrekening valt bijzonder goed mee in vergelijking met onze dokterskosten. En onderwijs is belangrijk. Ik heb daar best iets voor over. Bovendien ben ik niet overtuigd dat gratis onderwijs voor iedereen wel zo sociaal is (maar dit terzijde).

Het grootste voordeel van het gratisverhaal is dat scholen nu beter nadenken over wat ze echt nodig hebben. Als tiener moesten wij vaak kweetnie hoeveel atomaschriften kopen waar we achteraf nauwelijks in werkten (en die liggen nu dus nog altijd te verstoffen in mijn kast).

Ondertussen vliegt de vakantie voorbij. Nog twee weken en het is zo ver. Het wordt een spannend moment voor iedereen: Flo springt van het instapklasje naar de tweede kleuterklas. Manou hoopt op een leuke leerkracht, en de vraag blijft of we haar leesachterstand voldoende hebben kunnen bijbenen. Nina start in type 8. En mama, die gaat opieuw tijd hebben om ’s morgens lekker eens te gaan lopen 😉

12 gedachten over “Terug naar school”

  1. wacht maar tot de kinderen in het secundair zitten…
    dan hebben ze nog -tig schriften en mappen enzo nodig
    daar is dat gratis verhaal toch niet helemaal begrepen als je ’t mij vraagt 😉

    en vorig jaar koos Isla een huiswerkmap en kocht ik die (ook voor de fun en de motivatie) maar ze mocht ze niet eens gebruiken, want iedereen kreeg een rode 😉

  2. Het gratisverhaal geldt voor het lager onderwijs, niet voor het secundair. Daar mag je nog genoeg aanschaffen… en daar weet je begot ook wat je betaalt hoor. Veel meer dan in het lager. Maar ik schaf geen dingen op voorhand aan, geheid koop je dan net het verkeerde. Toch maar liever de drukte begin september trotseren en de juiste spullen kopen. Want die leerkrachten in het middelbaar, die zijn nog serieus kieskeurig ook.

    1. eindelijk iemand met dezelfde mening over het gratis onderwijs…kinderen hebben kost geld…en dat weet je op voorhand, ksnap niet waarom mensen daar zo over zeuren, er wordt zoveel teveel gekocht, kijk maar eens in de speelkast of is het speelkamer

  3. Basisonderwijs is niet gratis hoor, er is wel een maximumfactuur, en ik kan nu niet uit mijn hoofd zeggen hoeveel die bedraagt maar het klopt dat dat bedrag voor de meeste ouders niet hoog is. De meesten kunnen dat probleemloos betalen.

    Maar niet iedereen. Er zijn ouders die het wél moeilijk hebben, nogal wat alleenstaande mama’s bijvoorbeeld. Ik vind het heel kort door de bocht door te stellen dat die mensen te veel andere dingen, zoals speelgoed, kopen voor hun kinderen (zoals hierboven wordt gezegd). Er zijn mensen die als ze aan kinderen beginnen, het breder hebben dan wanneer ze die kinderen naar school moeten sturen. Er zijn mensen die NIET kiezen voor de omstandigheden waarin ze terecht zijn gekomen, en die alle moeite van de wereld doen om ervoor te zorgen dat hun kinderen niets tekortkomen. Voor die ouders is de maximumfactuur een zegen. Voor die ouders zou onderwijs écht gratis moeten zijn, ook in het secundair onderwijs.

    Ik begrijp niet goed wat mensen tegen gratis onderwijs of de maximumfactuur kunnen hebben. Ik snap de nadelen niet. Onderwijs is een recht én een plicht (leerplicht) voor iedereen, dus vind ik het maar logisch dat de overheid tussenkomt.

    1. Whouwww stop
      Ik besef heus wel dat sommige ouders het moeilijk hebben. In het leven gebeuren nu eenmaal zo veel dingen die je niet kan voorspelen, zoals een scheiding of een invaliditeit. Zoals ik al zei: de dokterskosten lopen heel veel hoger op. Daar kiest niemand voor.
      Voor dergelijke verhalen moet er een goede regeling blijven bestaan. Voor mijn part zou die zelf verder mogen gaan dan nu en echt 100% gratis zijn, ook in het secundair.
      Maar voor de meeste ouders is 50 euro of 100 of 200 euro per jaar niet onoverkomelijk. Ik zou dat er voor over hebben. En meer al dat geld zouden scholen meer budgetten hebben en daar zou iedereen toch voordeel uit halen?
      De nadelen van het systeem nu? Dat er nauwelijks geld overblijft voor uitstappen en zeker niet van een paar dagen, voor zwemles of extra Franse les, voor materiaal of infrastructuur.

      1. Mijn reactie was in eerste instantie voor Emmel bedoeld, niet voor jou, enkel de laatste vraag was voor jou bedoeld. Ik denk zelf ook niet dat het tekort aan geld voor uistappen etc. een rechtstreeks gevolg van de maximumlfactuur is. In principe kan de overheid ze beide doen: een maximumfactuur invoeren voor ouders en zelf de andere kosten op zich nemen.

  4. Chattheo kreeg in de lagere school ook al het materiaal, in het secundair moet er worden aangekocht en zijn de boeken de grootste aankoop, maar verder valt dat goed mee voor wat je allemaal in de plaats krijgt,…en ik ben me heel bewust van het feit dat dokterskosten hoger oplopen, dan koop ik met plezier een paar of 2 extra schoenen omdat hij zo graag voetbalt, maar de schoenen niet 🙂

  5. Ik zag al mensen lopen in de Carrefour met heelder gedrukte lijstjes (3 blocnotes, 4 A4-schriften,…) – vroeg mij ook af hoe ze die nu al op de kop getikt hadden. Voorzienige scholen…

  6. Ik heb dit jaar 2 studenten in het middelbaar en moest R zijn boeken op voorhand al bestellen en schrok van dat prijskaartje, meer dan 200 euro en dat x2 . Wat gaat dat zijn als ze straks alle 4 naar het middelbaar gaa n en het gaat nu enkel nog maar om de boe ken. September wordt nu bij ons ook een dure maand

  7. bij mijn kindjes op school is er én respect voor de maximumfactuur én geld voor uitstappen, zwemles etc…; vraag me niet hoe ze het doen maar het is… ze gaan in vijfde en zesde leerjaar ook een week op kamp… Tiemen gaat naar het eerste leerjaar dus ja ik ben ook al gaan shoppen id action ;-), hij kreeg eind juni al een lijstje mee vd juf daar stond bijna niks op hoor: 1 map om de agenda in te steken en dan wat logische dinges: kleurpotloden, stiften, lijm, schaar… schrijfgerief krijgen ze id klas maar heel beperkt dus een eigen pennenzak mocht en dat kreeg hij dan ook… En ik weet met zekerheid dat er ouders zijn in de klas van tiemen die zelfs de maximumfactuur niet kunnen betalen… ik wel (nog) gelukkig…

  8. Voor sommige gezinnen is die maximumfactuur, net als de schooltoelage, een zegen. Het is goed dat zoiets bestaat. Maar die maximumfactuur is voor verbetering vatbaar. Zo vind ik het jammer dat er daardoor amper nog op uitstap of schoolreis kan gegaan worden omdat de school geen geld meer MAG vragen aan de ouders boven dat bepaalde maximumbedrag. Er zijn ouders die dit wel kunnen betalen, meer nog, ook kunnen betalen voor zij die de extra’s niet kunnen betalen.
    An en ik gingen vroeger naar een vrije niet-confessionele school (i.e. niet-katholiek). Daar moesten wij nooit schoolboeken kopen. Zij hadden een systeem waarbij de schoolboeken gehuurd werden. De nieuwe (invul)boeken werden tot een minimum beperkt. Bij schoolreizen hadden de ouders de keuze om die in 1x te betalen of in verschillende schijven. Voor wie het echt te veel was, had de school een fonds. Waarbij uiteraard niemand hoefde te weten of je al dan niet van dat fonds gebruik maakte.
    Veel succes aan je meisjes An!
    Ik ga ook blij zijn dat de kinderen wat vroeger in hun bedje zitten (zodat ik eindelijk ook eens wat televisie kan zien) 😉

Reageer

