Het organiserend comité

Natuurlijk doe ik het mezelf aan. Dat besef ik wel. Ik kan moeilijk stil zitten en bovendien geniet ik erg van sociale contacten en activiteiten. En toch ben ik het soms een beetje moe om altijd en overal in het organiserend comité te zitten.

Wat gaan we doen? En waar? Een eigen zwembad en een grote tuin is natuurlijk heel tof maar soms is het ook een vergiftigd geschenk. Drie keer zijn we deze zomer ergens anders uitnodigt. Drie keer sinds begin juni. De andere dertig keer was het bij ons. Soms brengt iemand anders het vlees voor de BBQ mee, of een fles wijn. Dat wel. En soms helpen ze me wel de vuile borden in de vaatwas te steken, of om het speelgoed een beetje opzij te vegen.

Ondertussen heb ik er ook een erezaak van gemaakt dat iedereen zijn eigen zwemgerief moet meebrengen, zodat ik achteraf niet eindeloos moet blijven wassen. Toch vroeg gisteren een mama mij of ik ‘echt’ geen rode zwembadjes had? Haar zoon wou het water niet in met ‘onze’ roze exemplaren. Dat ik daar niet aan gedacht heb. 😉 Volgend jaar ga ik het ‘reglement’ dus nog een beetje aanscherpen en mag iedereen voor zijn eigen zwemspeelgoed zorgen. Dit weekend alleen sneuvelden twee grote waterballen, een waterpistool en een zwembril. Of ik moet ze in bulk beginnen aankopen.

En het is mij niet alleen om de kostprijs te doen. Ik vind het gewoon jammer dat altijd en overal vaak dezelfde mensen zijn die het initiatief nemen en de handen uit de mouwen steken. Die evidentie steekt soms. Wat gaan we deze namiddag doen? Wie stelt wat voor? Welke ouders de klasuitstap begeleiden? Wat gaan we doen voor zijn verjaardag? Wie gaat dat groepsgeschenk kopen? Wie wil eens surfen naar een mogelijk hotel? Wie stuurt een mail rond? Wie organiseert een reunie?

Het is tijd en energie (zelfs voor mij ;-)) eindig is.

15 thoughts on “Het organiserend comité”

  1. Ik ken dat… Maar je hebt nu eenmaal mensen die graag organiseren en mensen die dat niet doen… Soms een beetje onze eigen schuld, anderzijds mag er ook wel eens aan de organisators gedacht worden…

  2. ik ben daar dus echt mee gestopt. ik deed dat dus ook dikwijls: een reunie organiseren, een weekendje, etentje met vriendinnen… da’s dus één vd dinges die ik echt volledig afgezworen heb. Dat kost zoveel tijd en energie en je krijgt nog s alle bagger achteraf als het niet ok is of niet ok genoeg is. Gedaan ermee. En dus gebeurt het dikwijls niet meer.. jammer maar helaas..

    1. Idem, hier!
      Ik heb echt leren neen zeggen. Veel praktischer, al moet je let het schuldgevoel leven. Alsof je ineens lui bent geworden ipv de juiste prioriteiten stelt.
      Ik doe ook vaak alsof ik bezet ben eigenlijk. Op den duur moet ik mij excuseren als ik eens een dag gewoon thuis niks wil doen!
      Een gsm geeft mij een beetje hetzelfde probleem. Als je vroeger niet opnam was je gewoon niet thuis. Als je nu niet opneemt of niet je eerste vrije second terugbelt ben je onbeleefd.
      Ik neem dikwijls niet op….als ik savonds eindelijk neer zit bijvoorbeeld!
      Foert.
      Als het belangrijk is bellen ze zelf wel terug zeker, op een ander moment!

      1. Nog steeds 280€ van 400€ tegoed trouwens voor een verjaardagscadeau waarvoor we allemaal gingen samenleggen. Nauwelijks mensen hadden zoals afgesproken cash mee en na x smsen heb ik het opgegeven. Ik zaag echt niet graag om geld, maar hoe onbeleefd he.

        (Rant over)

      2. Die gsm dat ken ik ook. Ik vind dat het mijn recht is niet op te nemen maar dat wordt niet altijd begrepen… Maar ik blijf soms bewust weg ván mijn rinkelende gsm 😉

  3. ja, dat organisatiecomité ben ik zo beu als koude pap. Zo heb ik al jaren na elkaar een familie-etentje georganiseerd, maar deze keer heb ik resoluut gezegd voor mezelf “niet meer”, het is nooit goed of het moet net iets anders, je kent het wel. Ondertussen wacht ik nog steeds op initiatief van één van de andere 11 deelnemers om het op zich te nemen 😀

Reageer

