Naschoolse activiteiten

Een haat-liefdeverhouding heb ik met naschoolse activiteiten. Enerzijds hecht ik veel belang aan hobby’s, en passies. Niets zo mooi en interessant als mensen zien opgaan in hun ding. En er worden tegenwoordig zo veel leuke activiteiten georganiseerd voor kinderen buiten de schooluren. Anderzijds moeten kinderen ook echt kinderen blijven, en dat vraagt ruimte én tijd om te spelen, en ruzie te maken en je te vervelen. Bovendien vind ik het enorm belangrijk om als ouder nog een eigen leven te hebben. Jezelf wegcijferen lijkt misschien nobel maar volgens mij geef je op die manier het verkeerde voorbeeld. Alsof moeders plots niets anders meer kunnen en willen dan koken, kuisen en rondrijden.

Het is een kwestie van het juiste evenwicht vinden, zoals altijd. Klinkt eenvoudig maar met drie kinderen is dat niet. Plannen we de activiteiten na de schoolruren? Na acht uur les zijn mijn meisjes moe en willen ze spelen, en dan komt daar nog huiswerk bij. Vorig jaar kozen we voor de woensagnamiddag maar ook dan waren ze vaak op. En woensdag is ook een populair moment voor verjaardagsfeestjes. Zelf had ik graag onze weekends vrijgehouden, voor de vrienden en familie of voor een weekendje weg.

Manou droomde, na de voorstelling van Robin Hood, van een musicalopleiding. Zingen, dansen en toneelspelen: in mijn tijd bestond dat allemaal niet maar ik had het vast ook leuk gevonden. Nina kan op hetzelfdfe moment les volgen dus qua planning komt dat mij dat wel goed uit. De dames moeten alleen de auditie nog overleven. 😉 De organisatie wil naar eigen zeggen ‘alleen werken met gemotiveerde kinderen’. Be carefull what you wish for, denk ik stiekem.

En op zondag hebben ze nu toch opnieuw gekozen voor de Chiro. Lid zijn van een jeugdbeweging is leerrijk en tof. Manou was in het eerste leerjaar niet overtuigd. Ondertussen sluiten meer en meer vriendinnetjes zich aan en voelt ze zich mentaal en fysiek een stuk sterker. De eerste namiddagen waren alvast een succes en ook kleine Nina vind het leuk.

Met nog een uurtje paardrijden tussendoor (als het past), is onze agenda naar mijn normen meer dan voldoende gevuld. Muziekles, circusschool en turnen zal voor een andere keer zijn. Hoe sommige ouders bepaalde groepssporten gecombineerd krijgen met een eigen sociale agenda, blijft mij een raadsel. Weekendjes naar zee zitten er voor ons voorlopig dus ook niet meer in, in tegenstelling tot werken op zondag. En zo heeft ieder nadeel zijn voordelen.

8 thoughts on “Naschoolse activiteiten”

    1. Ja, die van ons mogen ook maximum drie dingen doen. In het begin is dat nog haalbaar, maar met zeven kinderen wordt het toch puzzelen:-) En wat de oudste mag, mag de jongste ook. Da’s maar eerlijk. Maar wij zijn inderdaad uitgeput om 21h.

  1. ik vind dat ook een héél moeilijke. natuurlijk wil ik dat mijn kind zich ontwikkelt en leert dat er andere dingen buiten school en thuis maar ik vind het ook zo belangrijk dat hij (en de rest vh gezin) gewoon ne lange luie zondag in de zetel kunnen hangen als we daar eens goesting in hebben. hij volgde al zwemles en hij moèt van mij doordoen tot dat eerste zwembrevet er is, daarna mag hij stoppen, maar hij mag ook verderdoen. En hij gaat eens de scouts proberen… we zien wel wat dat geeft. Hij mag, hij moet niet. maar de vriendjes starten nu dus mag hij ook starten als hij wil. Maar als hij stopt na dat zwembrevet en/of de scouts niet tof vindt, so be it. Ik ga niks id plaats zoeken. het eerste leerjaar is al lastig genoeg denk ik en dan hebben we des te meer zondagen om te liggen luieren of leuke uitstapjes te maken… 🙂

  2. Eerlijk,…..heel ons leven wordt bepaald door de na-schoolse activiteiten van Chattheo,……en elk jaar wordt het ingewikkelder om het in te plannen,….en ook al zou hij in principe met de fiets kunnen (+/-13km), in het donker binnenkort, ik weet het niet hoor,…..dan komt de bezorgde mama weer in me naar boven,……maar het is een groot georganiseer om alles rond te krijgen,….en weekends plannen vergeet het, de wedstrijden wisselen van zaterdag naar zondag en vice versa,……dus hou het beperkt,…..want je hele leven draait dan rond die activiteiten,……en zeker met 3 kids,….je wordt een taxibedrijf,……en verliest er heel veel tijd mee,…..

Reageer

