Verjaardag

Volwassenen vieren hun verjaardag niet omdat ze zich schamen voor hun leeftijd. Dat heb ik alvast lang gedacht. Maar gisteren was het mijn beurt en ik moet toegeven dat ik er hard tegenop zag. Vorig jaar lag Flo op intensieve zorgen, wat ondanks alles ook een handige manier bleek om aan het hele gedoe te ontsnappen. Ik ben 35 jaar en zo voel ik me ook. Dat is dus het probleem niet. En toch. Als het aan mij lag dan vierde ik mijn verjaardag gewoon niet meer.

Wat valt er eigenlijk te vieren? Het hoofdpersonnage van het hele gebeuren toen is er niet meer. De voorbije 35 jaar waren intens, met veel mooie maar ook veel minder gemakkelijke momenten. Dat is het leven, besef ik. Maar veel redenen voor een feest, zie ik toch niet.

Verjaardagen zijn net als kerst en nieuwjaar overgansmomenten. Even sta je stil bij wat je hebt of niet hebt, even kijk je achterom en vooruit. Het zijn ook momenten die gepaard gaan met allerhande verwachtingen.

Het contrast tussen de eindloze stroom facebook-maak-er-een-geweldige-dag-van-berichten en mijn gezin kon niet groter zijn. Bob was het gewoon vergeten, en de kinderen dus ook. Dat is op zich niet zo erg. In september vergat ik zelf de verjaardag van mijn beste vriend, net als vorig jaar die van mijn schoolvriendinnetje. Ik kreeg dus een koekje van eigen deeg. Gelukkig tikt de tijd dapper verder. De zon ging onder en zo sloop mijn verjaardag opnieuw voorbij. Hoera! We zijn er weer een jaartje van af πŸ™‚

12 gedachten over “Verjaardag”

  1. ik vind een verjaardag iets dubbel.
    ja, het is een dag als alle andere.
    en toch…
    1 dag per jaar in de bloemetjes gezet worden (al hoeft dat niet eens letterlijk te zijn). een dagje speciale aandacht, een dagje “jouw dag”, da’s toch ook een heel klein beetje genieten, niet?

      1. Er moet geen groot spel van gemaakt worden maar een zoen van je man extra, een tekening van de kinderen bij het ontbijt of een cadeautje Γ  la kei-uit-de-tuin-opgerold-in-kladpapier zijn toch fijn, neen?
        Gun het jezelf en geef volgend jaar maar een kleine hint een week op voorhand. Dat is niet valsspelen, dat mag. En handig voor je medemens. Of hang een verjaardagkalender op de wc en schrijf je eigen gezinsleden in knalrood. Als vader van drie en een hond zal hij daar wel af en toe gaan schuilen zeker?
        Grts!

  2. Mijn man is ook van die strekking, laat maat voorbij gaan. Nieuwjaar vindt hij bijvoorbeeld ook niks. Maar ik ben het er niet mee eens. Elke reden is goed genoeg om feest te vieren. Dat hoeft niet veel te zijn. Een kaartje, de tafel eens leuker dekken, …

  3. Goh, ik vind een verjaardag vaak overroepen. Als kind keek ik ernaar uit, maar als volwassene vind ik het vaak storend. Niet omdat ik het erg vind om ouder te worden, maar omdat ik me dan een beetje verveeld voel, zeker als ik dan zelf iemand moet opbellen ofzo…

  4. Ik ben vorige week ook in stilte een jaartje ouder geworden… zalig, zonder tromgeroffel en feestgejoel… maar toch wel met enkele glaasjes champagne
    πŸ˜‰

  5. Niet dat het altijd met veel toeters en bellen moet gebeuren maar toch hou ik ervan om op die dag mijn familie en vrienden letterlijk of figuurlijk in de bloemetjes te zetten. Een telefoontje, een kaartje, een bloemetje, … voor diegenen meer veraf : een FB berichtje of een mailtje. Anders durven we het wel eens vergeten : zeggen hoe graag we de ander hebben, wat hij of haar voor ons betekent.
    Afschuwelijk was het, de eerste keer toen we de verjaardag van mijn man, de papa van mijn drie dochters, niet meer konden vieren. Hij is maar 43 jaar geworden …
    Wat ben ik blij dat we al die jaren ervoor van zijn verjaardag altijd een speciale dag hebben gemaakt.
    Dus, voor mij is een verjaardag een dag om dankbaar te zijn …

  6. Ik vind het, net zoals christel zegt, een dag om te laten weten aan de jarige: “ik denk aan jou, ik vind je bijzonder, ik ben blij dat ik je ken” en voor de intiemere mensen “ik hou van je”. Het zijn woorden die we soms niet durven uitspreken, een kaartje schrijven is eenvoudiger. Daarom hou ik ook zelf van kaartjes krijgen πŸ˜‰ maar ook een mailtje of zelfs een sms of fb berichtje doen me al plezier. Gaetan zou m’n verjaardag ook wel durven vergeten maar zou het daarna vreselijk vinden, daarom herinner ik er hem subtiel en op tijd aan. Z’n verjaardagsgelukwens blijft immers oprecht en zo bespaar ik mezelf van een pijnlijke situatie πŸ˜‰

  7. Het komt er op neer, dat die “feest” dagen geen waarde hebben. Je kunt beter regelmatig je eens laten horen, aandacht schenken aan vrienden, familie als ze het nodig hebben maar ook op andere dagen. Die warmte telt voor mij veel meer dan alle “feest” dagen samen.
    An, ik ken je niet, maar via deze blog merk ik dat je een warme persoonlijkheid hebt en steeds het beste wenst voor je kids. Je krijgt van mij een dikke ‘virtuele’ knuffel en had ik je graag een dagje “me”-time voor jezelf cadeau gegeven. Verplicht op te nemen 2x per maand. πŸ™‚

Reageer

