Mooi

Twee prachtige fotoreeksen die ik graag met jullie deel.

Timothy Archibald begon zijn autistische zoon Elia te fotograferen toen hij vijf jaar oud was. Zijn eerste doel was om de vaak onbegrijpelijke en bizarre wereld van ELia vast te leggen. Super mooie foto’s die bovendien vader en zoon dichter bij elkaar bracht.

Een ander schoon project is ‘de 4de semester’, een fotoreeks over wat een zwangerschap doet met het lichaam een vrouw. Alleen spijtig dat ik online vooral de mollige dames te zien kreeg, alsof een kind krijgen je onvermijdelijk dik maakt. Jonge meisje hier kan ik geruststellen: de meeste van mijn vriendinnen zien er na hun zwangerschappen niet veel anders uit dan voordien, zeker niet in kleren. Sommige zijn nadien zelf magerder door constant achter hun kroost te moeten aanhollen 😉 De fotoreeks online is echter, gematigder. Mooi project vol prachtige beelden van echte lichamen in alle mogelijk vormen en gewichten, dat kan ik alleen maar toejuichen.

6 gedachten over “Mooi”

  1. Twee heel mooie reeksen.
    De tweede geeft inderdaad een verkeerd beeld van vrouwen na de zwangerschap. Niks verkeerd aan minder slanke dames, maar ik heb thuis het levende bewijs dat vrouwen na een bevalling niet per sé moeten zwaarder worden…

  2. Ik vermoed dat de tweede reeks vooral tegengewicht wil brengen tegen de supersterren en modellen die 2 maand na bevalling al terug slank en strak aan de slag zijn. Er zijn vrouwen bij wie dit natuurlijk zo is, maar de overgrote meerderheid heeft wel iets meer tijd nodig, slank of niet. En als je een buik had als de mijne dan laat dat voor altijd zijn sporen na – ook al zijn de kilo’s ongeveer het zelfde voor en na. En dan kan je lijf nooit meer aan een of ander schoonheidsideaal voldoen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet meer mooi is. Ik denk dat de makers misschien wel willen tonen dat striemen en een (blubber)buikje wel normaler zijn dan dat je zou opmaken uit de algemene beeldvorming die je krijgt van pas bevallen vrouwen. Ik ken mama’s die omwille van striemen etc niet meer in bikini durven, dat is toch heel jammer.

  3. Tja voor mijn eerste zwangerschap was ik wel strakker en slanker en zeker niet mollig (55 kg). Na drie zwangerschappen ben ik wel nog dik, heb ik blubberbuik met striemen en blubberbillen en de jongste is hier toch al 5 jaar, dus niet zo recent. Ik denk ook dat het eerder een reactie is op de bekende personen die 5 weken na de geboorte er weer zo slank en strak uitzien als voorheen en het is gewoon de realiteit dat dat vaak niet het geval is, zeker niet zo’n korte periode na de geboorte.
    Soit ik heb het zelf ook grotendeels in de hand, ik zou gewoon meer moeten opletten, maar ja, heb niet altijd evenveel karakter en ik vrees dat het overtollige vel toch niet zal verdwijnen. Maar ik werk eraan en het “goede” BMI is in aantocht, maar toch zal ik dat blubberbuikje behouden vrees ik.

Reageer

