Parijs met kids: do’s en dont’s

Er bestaan veel sites met kindertips voor Parijs, en toch bleef ik tijdens mijn zoektocht een beetje op mijn honger zitten. Wat moet je nu echt doen? Of vooral: waar moet je met jonge kinderen echt niet aan beginnen? Daarom een heel persoonlijk en zeker onvolledig lijstje:

* Ook al telt Parijs veel prachtige parken en stadsspeeltuintjes, toch vind ik het geen ideale kleuterbestemming. Wacht tot dus tot ze minstens vijf jaar zijn, of vlot zelfstandig een vijftalkilometer kunnen stappen.

* De ontdekking van de week was zonder twijfel de step als vervoersmiddel. Door haar klompvoetjes kost stappen Manou veel energie.  Maar toen zagen we een paar Parisiennes op twee wieltjes. De eindeloze gebetonneerde stoepen ( veel handiger dan die stomme middeleeuwse Gentse kasseien ), grote pleinen en metrogangen lenen zich perfect voor een step. Volgende keer breng ik er voor mezelf zeker ook een mee.

* De Eiffeltoren is vooral indrukwekkend van op afstand (lees de Champs de Mars) bij valavond. Persoonlijk vind ik het uitzicht het wachten niet waard.

* Vergeet de bootjes. Vanop het water zie je niet veel meer. Dan is zo een toeristische bus interessanter. Zelf zweer ik nogal bij de metro, waar je met tien beurten echt overal geraakt. Zolang je samen door het poortje geraakt, betalen kinderen niet.

* Mijn favoriete plaatsen zijn Montmartre, gratis mooi uitzicht en sfeervol pleintje vol tekenaars en schilders – Les Halles en centre Pompidou voor de buurt alleen al, al bestel je voor het museum best tickets op voorhand – de brug met de liefdesslotjes – wandelen van de Quartier Latin tot Saint Germain. Er zijn natuurlijk nog veel interessante bezienswaardigheden maar de combinatie kinderen en de louvre zie ik toch echt niet zitten.

* Plan je bezoek. Zelf ga ik liever zonder plan op stap maar Parijs is een uitgestrekte stad. Die afstanden wegen snel door. Voor entreetickets moet je overal lang aanschuiven, dus die koop je  beter vooraf online.

* Drink wijn ( en gratis kraantjeswater in een carafe). Voor cola betaal je decadent veel geld en na een lekkere glaasje kan je bovenstaande punten ook betere relativeren. 🙂

image

image

image

2 gedachten over “Parijs met kids: do’s en dont’s”

Reageer

