Lezen

‘Manou leest met veel intonatie. Thuis leest ze waarschijnlijk veel verhaaltjes. Je voelt dat ze opgaat in het verhaal en dat is leuk. Maar voor de leestest moet ze vooral rijen woordjes lezen, op tijd.’

Gezellig samen lezen voor het slapengaan mag natuurlijk nog altijd. Maar vanaf nu moeten we vooral met de chronometer woorden papegaaien.

Manou heeft een super lieve juf, met veel gezond verstand en relativeringsvermogen. Maar ook zij moet het leerplan volgen. En soms zit die er toch een beetje naast, als je het mij vraagt.

12 thoughts on “Lezen”

  1. Het leerplan zit er niet naast. ๐Ÿ™‚ Begrijpend lezen en technisch lezen zijn twee verschillende dingen. Het is belangrijk dat ze allebei aan bod komen in de lagere school. Begrijpend lezen is natuurlijk leuker, omdat het plezierig is om je in te kunnen leven in een personage, bijvoorbeeld. Technisch lezen is saaier en doet ouderwets aan, maar is ook belangrijk. Het is een beetje als sommen maken of maaltafels leren: even doorbijten om er daarna ‘nuttigere’ dingen mee te kunnen doen.
    Veel succes voor Manou!

    1. Ik begrijp het allemaal wel hoor en misschien ligt het probleem wel bij mij, dat ik het verhaaltje een beetje mis en dat ik die rijtjes gewoon heel afstompend vind. Voorlopig vind Manou het allemaal nog wel leuk, en kort. reeksjes van 2 minuten wedstrijd in plaats van boekjes uit de bib, tja … gevoelsmatig blijf ik het een verlies vinden.

  2. tgoh leest ze haar verhaaltjes tegen een aanvaardbaar tempo?
    raadt ze nog?
    afhankelijk van de antwoorden zou ik wel / niet oefenen op rijtjes… want ’t moet allemaal een beetje motiverend blijven he ๐Ÿ˜‰

    ivm dat technisch lezen is de codekraker iets heel goeds (rijtjes met de codekraker). Je mag dat gerust lenen ๐Ÿ˜‰ Gil maar…

  3. ik maak daar een spelletje van met Tiemen. Ik was ook anti toen ik het hoorde vorig jaar maar toen ze het uitlegden op de info avond wat het nut daarvan was dacht ik van ok ’t is waar; Tiemen kan absoluut niet om met tijdsdruk (of gelijk welke andere druk) dus het is zaak van het te doen zonder dat hij het doorheeft. Een wedstrijdje vindt hij leuk dus lees ik mee om ter vlugst een rijtje, en nog s en nog s. tot we allebei buiten adem zijn. ๐Ÿ˜‰

  4. Wat een onzin. Met intonatie lezen is toch veel belangrijker en moeilijker. Ik zou haar niet beginnen drillen. De school zou hen moeten ‘leren’ dat lezen leuk is en interessant. Door lijstjes te drillen neem je de kinderen dat plezier juist af.

  5. Snellezen is een methode die we ook leerde kennen in de eurekaschool, het tempo is veel belangrijker op dat moment dan de juistheid, het moet wel zo veel mogelijk juist zijn maar je moet er niet bij blijven hangen wil ik zeggen. Van het moment dat ze de ondertiteling op tv kunnen volgen denk ik dat het wel goed zit zeker? ๐Ÿ˜‰

  6. Waarom moet iedereen even snel kunnen lezen? Laat de mensen eens lopen, iedereen heeft toch een ander tempo?
    Onze Gitte heeft het omgekeerde… Ze leest aan een vlot tempo (haalt in haar type-8 klas het beste niveau), maar ze heeft totaal geen idee wat ze leest.

    Dan zou ik liever hebben dat ze wat trager leest maar ten minste weet waar het over gaat ๐Ÿ˜‰

  7. Technisch lezen.. tja. Als ik je een tip mag geven, ga eens een kijkje nemen bij de fundels avi app. Ze hebben ook prentenboeken online, de avi boekejs bieden zowel leestechnisch als begripsmatig genoeg prikkels, voor iedereen ๐Ÿ˜‰ Succes!

  8. zoals hierboven: er is een verschil tussen technisch en begrijpend lezen, en beiden zijn even belangrijk.
    maar zonder goed technisch lezen, kom je op hogere niveaus amper tot begrijpend lezen… (denk aan stevige krantenartikels later, teksten om te studeren, …). zie het als voorbereiding?
    het is denk ik ook niet zo dat de juf zegt dat ze geen verhaaltjes meer “mag” lezen, dus waarom niet beide?

Reageer

