Junior

Mijn collega Wouter schreef een boek over Junior. Of ik geen zin had om naar de boekvoorstelling te komen, in een boksclub bij ons achter de hoek?

De jonge Gentse bokser is een kleurrijk figuur. De sport alleen al, vier zwaar autistische broers en zussen en dan ook nog dat bizarre familiedrama: Junior Bauwens lijkt op een personnage uit een Hollywoodfilm.

Ik heb het boek dat weekend ook gelezen. Naast het boskverhaal geeft het ook een open en eerlijke kijk op generatie-armoede, hier vandaag in Gent onder autochtonen. Dat mensen zonder werk ( en diploma) nog bewust kiezen voor zo veel kinderen. Zelfs met gezonde kinderen lijkt mij dat een onmogelijke opdracht. En hoe hopeloos de situatie blijft, ondanks alle (!) inspanningen.

Junior vecht hard, in de ring en in het leven. Het siert hem. En misschien ben ik naïef maar toch denk ik dat met een beetje familiale begeleiding geen van beide nodig geweest was.

junior (1 van 1)-5

junior (1 van 1)-4

junior (1 van 1)-3

4 thoughts on “Junior”

  1. Hulpverlening wat is dat? Ik denk dat heel wat mensen in de kou blijven staan ondanks alle voorzieningen. De wachtlijsten zijn eindeloos lang en de wachttijden zijn hier in de Kempen al opgelopen tot 4 jaar terwijl de hulp vaak nu nodig is

Reageer

