Ruzie

Vrijdag na school zag ik plots een BMW jeep recht op mij af komen. Even dacht ik dat hij verstrooid was, of iets achterin zocht. Het is een vrij smalle tweerichtingsstraat, zone 30, waar je soms moet stoppen voor een vrachtwagen of bus maar waar genoeg plaats is voor twee wagens. De bestuurder had een kaptrui over zijn hoofd. Hij maakte een obsceen gebaar, vloog vlak voor mij terug op zijn baanvak op en stoof enkele meters verder een parking op. Ik was verbouwereerd. Wat was er gebeurd? Wat had ik in godsnaam verkeerd gedaan? Hij kon zonder problemen door, ok misschien niet aan de snelheid waarop hij vloog maar dat is toch geen reden om mij van de weg te rijden.

Ik was razend. Schoot mij in achteruit, maakte een u-bocht en reed achter hem de parking op. Waar denkt ge dat ge mee bezig zijt? Gij moet stoppen!, lachte hij is gebroken Nederlands. ‘Ik stoppen? Ge ziet niet goed wijs. Er staat daar nergens een voorrangs bord. Dat ben ik heel zeker. Ik wil nu meteen met u gaan kijken. Wat u doet is levensgevaarlijk. Ik bel nu naar de politie. Enzovoort enzovoort.’ Nina en Flo zaten achterin, muisstil. Uiteindelijk suste zijn vrouw mij met een sorry en liep hij weg.

Dezelfde avond sta ik aan te schuiven aan de kassa van Scala. Voor mij staat iemand zijn kaarten af te halen. Plots komt er een sjieke opgetutten madam type Sint Martens Latem binnen. Ze loopt ons voorbij en onderbreekt de man aan de kassa. ‘Mijn kaarten zijn besteld, op naam van…. Ik wil ze gewoon snel oppikken.’ Euh, excuseer? Iedereen staat hier te wachten.

‘Zot! Die gast in zijn BMW had u evengoed een pak slaag kunnen verkopen. En wat win je er mee om zo vrouwen aan te spreken? Voor die vijf minuten kan je ze even goed voor laten.’

Zucht. Waarom overkomen die dingen mij toch altijd? En waarom kan ik het niet laten om te reageren? Ik zou zo graag met iedereen overeenkomen, tegen iedereen vriendelijk zijn. Ik stop met plezier voor voetgangers, hou graag de deur open voor anderen, ik glimlach iedere dag naar de buren. Ik heb absoluut geen zin in ruzie. Maar sommige mensen verdienen gewoon een schop onder hun kont. 😉

19 gedachten over “Ruzie”

  1. Mag ik met klem verklaren dat het ik niet was in die BMW ?? :). Wij rijden met een simpel Hyundai-tje dat je kunt parkeren onder de tv-kast.
    Wat het gedoe van voorkruipers betreft, hebben we iets gemeenschappelijk. Als zo’n asociaal persoon zijn ding doet bij een wachtende rij mensen, zal ik het ook altijd zijn die reageert (én er nadien nog een slecht gevoel aan overhoudt ook).

  2. Het overkomt jou niet alleen hoor! Ik bijt regelmatig op mijn tanden, zowel in de winkel als op de weg. En…. er zijn veel bmw rijders zonder manieren… maar ze zijn niet allemaal zo 🙂

  3. Ik zag ooit iemand zijn assenbak uit de auto door zijn raam ledigen. Ik ben uitgestapt en ben er in een furie naar toe gestapt, én hij heeft uiteindelijk (een deel van) het vuil opgeraapt. Ik kan ook niet tegen zo een dingen, ook ik zou die dame aangesproken hebben.

  4. Ik word er ook zot van. Al mijn hele leven sta ik vrolijk recht op de bus voor oudjes, zwangeren en moeders met kinderen, laat voetgangers voor, ga uit de weg voor buggy’s etc etc.
    Maar nu ik zelf zwanger ben geweest, met een buggy door stad ga,…valt het mij op wat een uitzonderlijk voorbeeldig gedrag het mijne was! Het zijn uitzonderingen, de mensen die opzij gaan voor je buggy. En zaterdag op dok werd ik echt platgedrukt door de andere jonge moeders en vaders. Ellebogenwerk zeg! Een paar uur later werd ik op de ikea-parking uitgescheten omdat ik een familie-parkeerplaats innam. Ik heb mijn twee kinderen uitgeladen en geroepen: ‘zijn het er genoeg naar uw goesting meneer? Vriendelijk kan anders ook zen!’

    Nu heb ik geen genade meer. Wie zijn sigaret naast mijn kind houdt krijgt een opmerking, wie dringt krijgt een stamp van mijn buggy en ik deel giftige blikken bij de vleet.
    Maar wel altijd beleefd…mijn lief krijgt er ook crisen van maar die steekt dan shitvingers op en roept ‘eej, lul!’ in zijn explosieve kwaadheid.
    Dat doe ik niet, ik hou de eer aan mezelf!

    Het kan zo deugd doen! Eens terugbijten!

  5. Ik begrijp je volledig.
    Van gevaarlijk gedrag op de weg word ik gewoon RAZEND, omdat ik me dan altijd realiseer wat de gevolgen kunnen zijn. Stel je voor: zo iemand rijdt je kind dood. Ik word daar echt misselijk van. Ik ben zelf trouwens de meest defensieve autorijder ooit. Ik bega nooit snelheidsovertredingen, ik ben hoffelijk, ik parkeer ook nooit verkeerd. (Ok, genoeg de loftrompet gestoken met mijn gedrag in het verkeer.)
    Wat die kakmadam betreft: dat is voor mij iets van een andere orde. Eigenlijk moet je om zoiets kunnen lachen – al begrijp ik dat dat moeilijk is als je zelf al lang staat aan te schuiven.
    Ik ben zelf niet de persoon om mensen aan te spreken op hun gedrag. Ik ben eigenlijk vooral bang voor tegenreacties. Stoere mannen zal ik dus al helemaal niet aanspreken, louter omdat ik een broekschijter ben. Lullige dametjes zou ik nog wel van repliek dienen. Hoe laf kan je zijn.
    Ik vind het goed dat je reageert, het is door mensen zoals jij dat sommige tot betere inzichten komen!

  6. Ik hou me ook aan alle regels en hou rekening met anderen,maar omdat ik (toevallig,is een lang verhaal en had liever een andere wagen)met een mercedes rij,wordt ik soms arrogant behandeld.Ik kom veel van die houdingen tegen van:pas maar op jij met je dure auto.Geef mij maar mijn oud bakje weer,waarin ik me kon kwaadmaken en eens op min strepen staan .Ik geef mij altijd in het verkeer omwille van mijne auto

  7. Hoe definieer je een ‘madam type Sint-Martens-Latem’?? Ontwaar ik daar ook ’n vorm van stereotypering? Ik kan u verzekeren dat er in SML heel wat ‘types’ rondlopen hoor, evenveel als in O’akker!

  8. @ Isabel: het gemiddelde inkomen van inwoners van Sint-Martens-Latem ligt hoger dan dat van inwoners van Oostakker. Naar zulke dingen is onderzoek gedaan. Dat wil uiteraard niet zeggen dat iedereen die in Sint-Martens-Latem woont, rijk is. Dat zegt An ook niet, hé. Ze bedoelt er gewoon iets mee wat we ons allemaal kunnen voorstellen. Enfin ja, best grappig eigenlijk.

  9. Ben gisteren nog uitgeschoten tegen een man die zijn bestelwagen netjes over de helft van het fietspad had geparkeerd. Hierdoor mocht ik met mijn fiets met fietskar en 2 kinderen in tussen de auto’s manoeuvreren. Hij zei er de volgende keer op te letten, ben benieuwd 😉

  10. Deze ochtend zag ik twee bestuurders elkaar net niet in de haren vliegen op nen parking. (’t Was een vrouw in een BMW die in grote colere uit auto vloog en een man in een bestelwagentje)
    Ik moest spontaan aan jouw blogbericht denken…
    Hebben mensen geen geduld meer? Geen verdraagzaamheid meer? Geen manieren meer? Etc.
    Zijn dit dan allemaal gefrustreerde mensen die voor het minste aan het plafond hangen?
    Ik denk dat je in zo’n situaties best ijzig kalm probeert te blijven, met een pokerface. Maar misschien wel met ogen die boekdelen spreken. Dan stoppen ze nog het snelst.
    Ik geef wel toe dat ik in de auto soms ook wel eens zit te vloeken of zit te ratelen maar ik weet van mezelf dat ik me niet tot verkeersagressie ga verlagen…
    En An, ik begrijp je reactie, maar zorg ervoor dat er je niets overkomt he!

  11. Ik dacht dat ik de enige was, maar (gelukkig) dus niet. Ik voel me op dat soort momenten zo machteloos, onzichtbaar. Of ik word superkwaad, waardoor ik weer domme dingen doe. Meestal laat ik het maar, inwendig kokend van woede, de rest van mijn dag naar de maan. Ik vind dat dat soort mensen gestraft moet worden, maar misschien is het veiliger en beter voor mijn stresslevels als ik gewoon denk ‘Boontje komt om zijn loontje’. Is het niet op dat moment, dan wel op een ander.

  12. Zo herkenbaar!!! Alsof ik het stukje zelf geschreven heb!!! Heel soms slaag ik erin omzelf te kalmeren met een trucje van een ex-collega: heel hard loeien als een koe… Alleen in de wagen wel te verstaan… 🙂

  13. Blijven volharden in het geven van repliek aan zo’n toestanden. Het opgeven ‘omdat het toch geen nut heeft’ is heel begrijpelijk, maar het zijn deze mensen die weldegelijk een verschil kunnen maken. Onverschilligheid is dodelijk…

Reageer

