Zoeken op Google

Zoeken op Google, dat kan toch iedereen? Gisteren volgde ik via het werk opleiding zoeken, speciaal voor journalisten. En ook al begon ik er relatief zelfzeker aan, ik moet toegeven dat ik toch veel heb bijgeleerd. Daarom deel ik hier graag mijn (misschien niet altijd even duidelijk lijstje) weetjes en nieuwigheden. Misschien hebben jullie er ook iets aan. (En wat je niet begrijpt, kan je altijd eens googelen ;-))

* Tweetbot: zoeken naar tweets in je buurt. Zo leer je je buren ook eens kennen.
* Centralops.net: opzoeken van wie een bepaald IP-adres is, voor stalkers bijvoorbeeld.
* Google instant: als je een zoekterm ingeeft in Google vult deze die automatisch aan. Soms is dat interessant maar je kan het ook uitzetten: Google.com hide private results
* Als je niet enkel informatie zoekt uit eigen land: no country redirect
* Duckduckgo: zo laat je zoektocht geen sporen na op je computer. Waar zou je dat voor nodig hebben? 😉
* Ctrl f: zodat je meteen kan zien waar je gezochte term zich in de pagina bevindt.
* Google beschikt ook over een eigen taal:
OR (of)
– (min of deze term mag er niet bij)
* vervangt een woord
“” precies zo moet het er staan (dus Jan Peeters en niet Jan en Peeters)
AROUND(20) nabijheid 20 woorden verwijderd
Zoeken bestandtype (heel interessant) vb. pdf (veel rapporten, officiële en vertrouwelijke documenten staan in pdf)
filetype:xls interessant voor mailadressen want veel verenigingen zetten zo een Excel lijst online
Related:
Site:be
Site:+website dan zoekt hij alleen in die website vb. De Standaard
* Google nieuws personaliseren
* Zoeken in Google Books en googlescolar
* Google.be/alerts (Heb ik vandaag meteen aangemaakt, over epilepsie enzo)

En dan speciaal voor studenten:

OCR optica l character recognition: als je ergens een interessante tekst vindt die je niet kan kopiëren. De app Abbyy maakt van een foto of pdf opnieuw beschrijfbare tekst. Dat bespaart je meteen een paar uren overtikken. Had ik dat destijds geweten 😉

Meer info: Ewoud Sanders
PS: Leuke fotoreeks trouwens waar Ewoud ons op attent maakte (bij het zoeken via related): foto’s van slecht gespelde tattoos 😉

2 gedachten over “Zoeken op Google”

  1. Super ! Bedankt om de tips te delen. Heb altijd het probleem als ik google dat hij sites geeft uit NL. Dus vanaf heden Site:be erachter en kom ik op B sites terecht. Handig !

  2. Klinkt inderdaad als een heel nuttige cursus!
    Twee jaar geleden heb ik mijn zoekstrategie eens in een aantal tips gegoten: http://www.sylviawenmackers.be/blog/2011/10/zoeken-op-internet-7-tips/ Sommige zaken zijn achterhaald (Advanced Search is nu nog beter verstopt dan toen), maar de algemene tip blijft gelden: probeer je eerst voor te stellen op welke pagina de informatie die je zoekt zou kunnen staan (pagina van een club, woordenboek, pdf van een cursus, …) en ga daar dan gericht op zoeken.
    Toen gebruikte ik nog google.com als startpagina; nu ben ik overgeschakeld op https://duckduckgo.com/ omdat deze zoekrobot niet voor een zoekbubbel zorgt (ik krijg graag alle beschikbare informatie te zien, geen voorgeselecteerde portie) en geen profiel probeert aan te maken van zijn gebruikers. (Het gaat er dus niet zo zeer om geen sporen achter te laten op je eigen computer.)

Reageer

